• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95060101823
  • خبرنگار : 71516

/خبر به روز رسانی شد/

کنترل ارتش عراق بر دو سوم از شهر القیاره در موصل/ 10000 غیرنظامی در محاصره داعش

کنترل ارتش عراق بر دو سوم از شهر القیاره در موصل/ 10000 غیرنظامی در محاصره داعش

همزمان با پیشروی ارتش عراق در بخش‌های زیادی از شهر القیاره، شبکه خبری اسکای نیوز اعلام کرد حدود 10 هزار غیرنظامی در شهر القیاره توسط داعش محاصره شده‌اند و هیچ گذرگاه امنی برای خروج غیرنظامیان از این شهر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، منابع محلی از ادامه درگیری‌ها در شهر القیاره در جنوب موصل خبر دادند و اعلام کردند ارتش عراق توانسته 66 درصد(دو سوم) از این شهر را به کنترل خود در آورد.

به گفته این منابع پیشروی های ارتش به خاطر وجود غیرنظامیان در این شهر کند است.

به گفته منابع مذکور حدود 10 هزار تن در شهر القیاره توسط داعش محاصره شده‌اند و در همین راستا ارتش عراق محاصره خود بر این شهر را تحکیم کرده است.

علاوه بر تک تیراندازهایی از داعش در سراسر شهر مستقر شده‌اند و درگیری‌ها میان دو طرف با شدت ادامه دارد.

در جریان عملیات ارتش عراق برای آزادی مرکز شهر القیاره در جنوب موصل که از روز سه شنبه آغاز شده ده‌ها داعشی به هلاکت رسیده و شمار زیادی پا به فرار گذاشتند.

در همین راستا، نجم الجبوری، فرمانده عملیات آزادسازی مناطق جنوبی استان نینوا اعلام کرد که درگیری‌ها میان نیروهای عراقی و داعش در شهر القیاره در جنوب موصل همچنان ادامه دارد و این نیروها پس از عقب‌نشینی بیشتر سرکرده‌های داعش و کشته شدن ده‌ها تن از آن‌ها در حال پیشروی هستند.

الجبوری گفت: داعش ده‌ها خودروی بمب‌گذاری شده را برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی به کار گرفت اما این نیروها بیشتر خودروها را قبل از رسیدن به اهداف خود منفجر کردند.

وی گفت که نیروهای عراقی کنترل پالایشگاه نفت القیاره را در دست گرفته و این شهر طی ساعات آینده به طور کامل آزاد خواهد شد اما نیروهای عراقی وارد محله الشهداء و به ساختمان فرمانداری و اداره آگاهی شهر نزدیک شدند.

داعش از این پالایشگاه برای قاچاق نفت به شهر موصل و سوریه استفاده می‌کند.

به گفته منابع نیروهای عراقی روز سه شنبه کنترل مرکز شهر را با کمک نیروهای زمینی آمریکا و جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش در دست گرفتند.

همچنین به گفته منابع امنیتی ابوالفتوح الشیشانی، سرکرده نظامی داعش در شهر القیاره در این درگیری‌ها کشته شد.

در حال حاضر عملیات‌های انتحاری داعش و انفجارها مانع پیشروی نیروهای عراقی است.

نیروهای عراقی در این عملیات بیش از 70 تروریست از جمله چندین تک تیرانداز و عامل انتحاری را از پای درآورده و ده‌ها خودروی بمب‌گذاری شده را منفجر کردند.

از سوی دیگر جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش عراق هزاران اعلامیه را در میان ساکنان شهر موصل، مرکز استان نینوا پخش کردند و از آن‌ها خواستند شهر را ترک نکنند و از مقرهای داعش دور شوند.

هشدار سازمان ملل نسبت به موج گسترده آوارگان در پی عملیات موصل

کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز نسبت به موج جدید آوارگی عراقی ها در استان نینوا هشدار داد.

نماینده این سازمان در عراق اعلام کرد: حمله احتمالی به موصل به آوارگی بیش از یک میلیون عراقی دیگر منجر خواهد شد. ما هنوز شرایط بدتر را ندیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که این حمله به آوارگی دسته‌جمعی بینجامد که تاکنون جهان شاهد آن نبوده است.

سخنگوی کمیسیونر عالی امور پناهندگان نیز اعلام کرد که این سازمان برای ایجاد اردوگاه‌های جدید جهت استقبال از آوارگان و ارائه کمک سریع به آن‌ها تلاش می‌کند.

بازداشت امیر داعش و کشف گور دسته جمعی داعش در جزیره خالدیه

در همین راستا پلیس فدرال عراق از بازداشت غایب حمد المرعاوی، امیر داعش در جزیره خالدیه واقع در استان الانبار خبر داد.

ارتش عراق اخیرا کنترل جزیره خالدیه را در دست گرفت.

یک مقام نظامی در استان الانبار نیز اعلام کرد که یک گور دسته جمعی متعلق به اجساد داعش در جزیره الخالدیه در شرق رمادی کشف شد.

این مقام افزود: نیروهای امنیتی توانستند این گور دسته جمعی را که شامل 20 جسد داعش بود کشف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha