• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95062113461
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد دانشگاه: آتش‌بس در سوریه دوام نمی‌آورد

یک استاد دانشگاه: آتش‌بس در سوریه دوام نمی‌آورد

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: تعدد طرف‌های درگیر در سوریه از یک‌ طرف و دخالت کشورهای منطقه در بحران سوریه از طرف دیگر سبب خواهد شد که آتش‌بس در این کشور چندان دوام نیاورد.

عنایت‌الله یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره توافق آتش‌بس در سوریه، اظهار کرد: از بدو بحران سوریه که 5 سال است ادامه دارد رویکرد آمریکا در خصوص سوریه بارها تغییر پیدا کرده است. سوریه یک متحد استراتژیک برای روسیه است و در همان ابتدای بحران، آمریکا بر رفتن بشار اسد تأکید می‌کرد، اما روسیه بر ماندن رژیم اسد تأکید داشت.

وی افزود: با کش‌دار شدن جنگ در سوریه و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در این کشور و البته دخالت حکومت‌های منطقه در بحران سوریه سبب شد که موضع آمریکا درباره اسد تغییر کند به طوری که هم‌اکنون آن‌ها حرفی از رفتن بشار اسد نمی‌زنند.

این استاد علوم سیاسی با بیان این‌که چرخش و نرمش روسیه سبب ملاقات وزیر امورخارجه این کشور با همتای آمریکایی خود در خصوص بحران سوریه شد، گفت: این ملاقات انجام شد و فعلاً توافق کرده‌اند که آتش‌بس در سوریه برقرار شود. با توجه به تجربه‌های قبلی که از آتش‌بس در سوریه داریم بعید به نظر می‌رسد که این آتش‌بس دوام چندانی داشته باشد.

یزدانی در پاسخ به این سووال که چرا فکر می‌کنید آتش‌بس در سوریه دوام نمی‌آورد؟ تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که طرف‌های درگیر در سوریه تنها آمریکا و روسیه نیستند و علاوه برگروه‌های تکفیری، کشورهای تأثیرگذار منطقه نیز در این بحران دخیل هستند.

وی افزود: به‌ هر حال گروه‌های متعددی در سوریه درگیر هستند و تنها آمریکا و روسیه نیستند که آتش‌بس را کنترل کنند، اما به‌ هر حال نفس این توافق خوب است. آمریکا به هر حال با ماندن و شرکت اسد در انتخابات آینده سوریه مخالف است و در مقابل روس‌ها خواهان ماندن او هستند.

این استاد علوم سیاسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید بحران سوریه تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: متأسفانه این جنگ خانمان‌سوز ادامه دارد چون هر 3 گروه معارض در سوریه خود را محق می‌دانند. کشورهای قدرتمند منطقه به‌علاوه قدرت‌های جهانی در سوریه بازیگران تأثیرگذاری هستند و تا زمانی که منافع این بازیگران باهم تداخل داشته باشد این جنگ ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha