• پنجشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080604160

فرمانده آمریکایی: نبرد موصل سخت است اما رقه سخت‌تر است/ کردها در عملیات رقه مشارکت دارند

فرمانده آمریکایی: نبرد موصل سخت است اما رقه سخت‌تر است/ کردها در عملیات رقه مشارکت دارند

فرمانده نیروهای آمریکا در ائتلاف ضد داعش تاکید کرد: جنگ عراق برای بازپس گیری موصل از داعش به رغم مقاومت شدید این نیروهای تروریستی در حال پیشرفت است اما عملیات آتی برای بیرون راندن آنها از پایگاه اصلی‌شان در شهر رقه سوریه نیازمند تغییرات سیاسی جدی است و احتمالا طولانی‌تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال استفن تاوزند، فرمانده نیروهای آمریکایی در ائتلاف ضد داعش گفت که جاسوسان آمریکایی به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد داعشی‌ها علیه غرب در رقه دست به توطئه‌هایی زده‌اند و این امر طرح‌های فوری ائتلاف برای محاصره و حمله به این شهر را دوچندان می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پنتاگون از مرکز فرماندهی‌اش در بغداد گفت: ما می‌دانیم که آنها چیزهایی در سر دارند وتوطه‌ای در جریان است اما دقیقا نمی‌دانیم که چه زمانی و قصد حمله به کجا را دارند.

وی تاکید کرد: با این حال مطمئن هستیم که طرح ریزی‌های برای انجام حملاتی از رقه انجام شده و به نظر من باید هرچه زودتر به شهر رقه حمله شود.

تاوزند از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد اما بار دیگر تاکید کرد که به دلیل وجود برخی تهدیدها ضروری است که این حمله فوری انجام شود.

از سوی دیگر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در نشست بروکسل گفت: من فکر می‌کنم که ظرف چند روز آینده حملاتی انجام خواهد شد.

تاوزند با اشاره به عملیات رقه گفت: می‌توانم بگویم که این عملیات به طور حتم طولانی‌تر از عملیات موصل خواهد بود.

وی اذعان داشت که حمله زمینی به رقه با حضور نیروهای مختلف از جمله گروه‌های اقلیت سوریه انجام خواهد شدو  نیروهای کرد سوری به طور الزامی بخشی از این حمله خواهند بود.

این ژنرال آمریکایی گفت: حقیقت این است تنها نیرویی که می‌تواند در این فاصله کوتاه در سوریه وارد عمل شود نیروهای  دموکراتیک سوری یا کردهای سوری هستند ما با آنها وارد مذاکره شده‌ایم و در نظر داریم با دولت ترکیه نیز در این باره گفت‌وگو کنیم و گام‌هایی در این راه برداشته شده است. به نظر ما  ابتدا لازم است که اطراف رقه یک محاصره جدی ایجاد شود چرا که جاسوسان به ما گفته‌اند یک عملیات بسیار بزرگ در این منطقه طراحی شده است.

وی در ارزیابی عملیات موصل نیز گفت: افراط گرایان که کنترل موصل را برای دو سال در دست داشتند اکنون نبرد سختی را انجام می‌دهند و مقاومتی جدی می‌کنند با این حال از بسیاری از نقاط مورد استقرارشان به عقب کشیده‌ شدند.

تاوزند افزود: نشانه‌های توطئه‌ داعش برای حمله به غرب از رقه دلیل اصلی تصمیم ائتلاف برای تسریع عملیات رقه نبوده است ما از قبل چنین تصمیمی گرفته بودیم و در نظر داریم که با انجام یکسری حملات هوایی آتش کوبنده‌ای را ایجاد کنیم و کم کم محاصره رقه را تنگ‌تر کنیم زمانی که این شهر به طور کامل محاصره شد عملیات زمینی و خارج کردن اعضای داعش از این شهر آغاز می‌شود. با این حال هنوز جنبه‌های کامل عملیات رقه نهایی نشده و قرار است که جزئیات بیشتر با فرماندهان محلی به گفت‌وگو گذاشته شود. فرماندهان سوری تصمیم‌هایی در مورد اقدامات لازم اتخاذ خواهند کرد اینکه از چه جهت‌هایی باید حمله صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha