وی افزود: یک علت عدم تمایلم به قرار گرفتن در این سمت این نبود که دغدغه آموزش و پرورش را نداشته باشم بلکه میخواستم مسیر مطالعه را دنبال کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید زیادی بر آموزش و پرورش داشتند و حتی در ابتدای دولت از بنده رزومه کاری خواستند که در آن ایام هم مخالفت کردم گفت: تا اینکه یک و نیم ماه پیش دولت بنده را فراخواند و مجددا بنده مخالفت کردم.
وی ادامه داد: یک علت دیگر این بود که معتقد بودم دکتر نجفی بر بنده در این مقطع ترجیح داشت زیرا فرهنگیان خاطرات خوبی از دوره تصدی وی دارند و می توانست در جهت انگیزه دار کردن فرهنگیان موفق تر عمل کند. در نهایت دوئل ما با دکتر نجفی به آخر رسید و ایشان گفت آمادگی ندارد. به هرحال در روز شنبه مجددا عنوان شد که حتما باید به صحنه بیایم و پذیرفتم.
دانش آشتیانی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ام این است که جایگاه آموزش و پرورش را برای مردم و نهادهای مختلف جابیاندازیم اظهار کرد: به شدت مخالفم که التماس کنم و پول بگیرم، اگرچه مجبورم و اینکار را خواهم کرد ولی دنبال اینم که التماس کنند تا به آموزش و پرورش بودجه بدهند.
وی افزود: مهمترین مساله ما این است که بنده نباید برای حل مشکلات معیشتی معلمان چانه زنی کنم. اگرچه در این شرایط اینکار را باید انجام دهم ولی باید به جایی برسیم که جایگاه مناسبی برای معلمان که اصلی ترین رکن توسعه هستند درنظر بگیرند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه مدرسه محوری اش عنوان کرد: مساله اصلی بنده شأن و شئونات مقام معلم است نه به عنوان یک شغل، بلکه به عنوان یک الگو برای همه فرزندان این کشور.
وی با بیان اینکه در کشور ما جریان های سیاسی مختلف با تفکرات مختلف وجود دارند اما فکر نمی کنم جناحی باشد که قبول نداشته باشد نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه ای باشد، اظهار کرد: باید این فکر را داشته باشیم که مساله آموزش و پرورش مساله ملی و اولویت اول کشور است. مساله آموزش و پرورش از مساله برجام اهمیت بیشتری دارد. معتقدم اگر به آموزش و پرورش با این نگاه برخورد شود ما اصلا نیازی نداشتیم که برجام را به وجود بیاوریم.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در سیستم آموزشی ما خیلی ها معتقدند که ما باید بین دانش آموزان رقابت به وجود بیاوریم تا درس بخوانند اظهار کرد: در حالی که اصل مساله باید با روانسازی و کوچک سازی آموزش و پرورش و واگذاری اختیارات به حوزه های پایین تر و مدرسه حل شود. تصور نکنیم که میشود آموزش را از طریق بخشنامه حل کرد.
وی ادامه داد: بروکراسی اداری حاکم است و تا زمانی که تغییر بینش در افراد اتفاق نیفتد، این روش مخرب است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دیدگاه بنده این است که آموزش و پرورش را به عنوان یک پروژه ملی مطرح کنیم که چگونه باید حمایت و پشتیبانی شود، گفت: از سوی دیگر ستاد آموزش و پرورش را باید به یک اتاق فکر تبدیل کرد که هم فکر تولید کند و هم سیاست گذاری کند.اگر معلم دغدغه معیشت داشته باشد نمی تواند در کلاس درس آن نوآوری ها را برای طرح درس دنبال کند. معتقدیم معلم ما باید در ابتدا یک پژوهشگر باشد.
دانش آشتیانی تاکید کرد: تقاضا دارم به عنوان یک پژوهشگر برنامه را مطالعه کنید. راه بسیار طولانی را در پیش داریم که بینشها و نگرشها را تغییر دهیم و این کار ساده ای نیست. با این دیدگاه آمدم که با کمک شما فرهنگیان و تشکلها یک دگرگونی و دگردیسی در آموزش و پرورش به وجود آوریم.
وی افزود: خوشبختانه در سند تحول این بینش وجود دارد اما مشکل این است که باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم تا اهداف سند را پیاده کنیم. برنامه من برنامه دراز مدتی است و امیدوارم بتوانیم سازمان نظام معلمی را ایجاد کنیم.
انتهای پیام
نظرات