• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081812572
  • خبرنگار : 71496

تداوم پیشروی نیروهای کرد سوریه به سمت رقه/مشارکت اروپا و آمریکا در عملیات رقه

تداوم پیشروی نیروهای کرد سوریه به سمت رقه/مشارکت اروپا و آمریکا در عملیات رقه

در حالی که دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، استحکامات نظامی و نیروهای آمریکایی جهت شرکت در عملیات نیروهای کرد سوریه برای آزادسازی رقه وارد کوبانی شده‌اند. نیروهای کرد سوریه روز دوشنبه در دومین روز عملیات خود نیز روستاهای جدیدی را در حومه شمالی رقه تحت کنترل گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، دیده بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که استحکامات نظامی نیروهای آمریکایی جهت مشارکت در عملیات نظامی در حومه شمالی شهر رقه وارد منطقه کوبانی شده و نیروهای آمریکایی در این عملیات که با عنوان "خشم فرات" برای آزادسازی شهر رقه از حومه شمالی و شرقی‌اش انجام می‌شود، شرکت خواهند کرد.

این منابع تاکید کردند، مهمات و سلاح‌های پیشرفته نیروهای ائتلاف ضد داعش کمی پیش از آغاز عملیات در رقه برای نیروهای "سوریه دموکراتیک" ارسال شد.

پیشتی نیز نیروهای ویژه آلمان، آمریکا و فرانسه در عملیات نیروهای "سوریه دموکراتیک" علیه داعش در شهر منبج شرکت کردند. نیروهای آلمانی که تعدادشان به ۵۰ تن می‌رسید با ۲۰ مشاور نظامی به نیروهای "سوریه دموکراتیک" در خنثی سازی مین‌ها کمک کرده و خدمات فنی و مشاوره نظامی ارائه کردند. نیروهای ویژه آمریکا و فرانسه نیز در خط دوم این جبهه حضور داشتنند.

الجزیره نیز در این باره گزارش داد، تعداد نیروهای آمریکایی شرکت کننده در عملیات رقه به ۲۰۰ تن در قالب مشاور و مربی نظامی می‌رسد.

همچنین یک مقام برجسته کرد نزدیک به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به روزنامه الشرق الاوسط گفت: مشاوران نظامی آمریکایی، فرانسوی و آلمانی در شهر کوبانی سوریه در شمال شرق حلب هستند تا حملات هوایی را هماهنگ کرده و به نیروهای کرد سوریه کمک کنند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: ۵۰ مشاور نظامی آمریکایی و ۲۰ مشاور نظامی فرانسوی به حومه شهر رقه رسیده‌اند در حالی تعداد اندکی از مشاوران نظامی آلمان در خط دوم جبهه‌های علیه داعش هستند تا عملیات نظامی و حملات هوایی را هماهنگ کنند.

وی ادامه داد: تصمیم به مشارکت جنگنده‌های فرانسوی، انگلیسی در کنار جنگنده‌های آمریکایی در حمایت از نیروهای کرد و هدف گیری مقرهای داعش اتخاذ شده است. در حالی که مشاوران آمریکایی، فرانسوی و آلمانی در خاک سوریه هستند و این حضور اروپا و آمریکا منعکس کننده توجه غرب به نیروهای دموکراتیک سوریه و اعتماد به این مساله است که آنها تنها قدرت آزاد کننده رقه از دست داعش هستند.

این منبع ادامه داد: برآوردهای ائتلاف این است که عملیات قبل از پایان سال میلادی جاری باشد. احتمال می‌رود نیروهای کرد پیشروی زیادی به دست آورند چراکه اعضای داعش شروع به فرار از رقه کرده‌اند و مهمترین عضو داعش که فرار کرده مسئول دیوان مالی داعش است.

از سوی دیگر، جیهان شیخ احمد، سخنگوی عملیات "خشم فرات" هرگونه هماهنگی نیروهای "سوریه دموکراتیک" با نیروهای دولت سوریه را در عملیات آزادسازی رقه و همکاری با نیروهای عراقی جهت بازپس گیری موصل را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه هماهنگی میان نیروهای "سوریه دموکراتیک" و نیروهای دولت سوریه در مورد رقه وجود نداشته و اصلا این موضوع مطرح نشده است. همین طور در مورد آزادسازی موصل نیز هیچ گونه هماهنگی با نیروهای عراقی انجام نشده است.

شیخ احمد با اشاره به تحت کنترل گرفتن دو روستای لقطه و حیوی در حومه شمالی رقه در روز دوشنبه افزود: نیروهای "سوریه دموکراتیک" موفق به پیشروی در محور عین عیسی در شمال رقه شده و کنترل روستای العبیدی و چند روستای مجاور را به دست گرفته و همچنین در محور سلوک پیشروی کرده و موفق شدند روستای استراتژیک لقطه را پس بگیرند.

سخنگوی عملیات "خشم فرات" ادامه داد: نیروهای ما موفق به پیشروی ۱۳ کیلومتری به سمت حومه رقه شده و در این میان ۱۸ داعشی را از پای درآمده و ۲۰ تن دیگر از آنها زخمی شدند.

وی در ادامه هرگونه تهدید از سوی ترکیه علیه این نیروها را تکذیب کرد و گفت: همه می‌دانند که ترکیه سلاح در اختیار داعش قرار می‌دهد اما تا این لحظه گزارشی دال بر امدادرسانی و تجهیز داعش به سلاح توسط ترکیه همزمان با عملیات‌مان دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم که ترکیه به هیچ شکلی در این نبرد دخالت نکند.

به دنبال موفقیت نیروهای "سوریه دموکراتیک" در آزادسازی کوبانی و شهر منبج ترکیه به شدت نگران شده است.

منابع نظامی در نیروهای کرد سوریه با تاکید بر مخالفت قاطع خود با مشارکت نیروهای ترکیه‌ای در عملیات آزادسازی رقه اعلام کردند که مشارکت نیروهای ترکیه‌ای در این عملیات به دلیل برنامه‌های اشغالگرانه اردوغان غیرقابل قبول است و نیروهای آمریکایی این موضوع را به اطلاع دولت ترکیه رسانده‌اند.

نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در این راستا از آمریکا خواست که تضمین دهد عملیات کنونی علیه رقه، پایگاه اصلی داعش در سوریه منجر به تغییرات جمعیتی در این شهر نشود.

این هشدار کورتولموش نشان دهنده نگرانی آنکارا از این است که نیروهای کرد که از نظر ترکیه "تروریستی" تلقی می‌شوند در رقه مستقر شوند.

وی در این راستا تاکید کرد: رقه مثل حلب در سوریه و موصل در عراق به ساکنان آن (اهل تسنن)  تعلق دارد که از پیش از درگیری‌ها نیز در آنجا ساکن بوده‌اند و تغییرات جمعیتی هرگز منجر به صلح نخواهد بود.

همزمان با پیشروی کردهای سوریه در حومه رقه ستاد مشترک ارتش ترکیه از پیشروی نیروهای تحت کنترل خود در عملیات "سپر فرات"‌ خبر داده و اعلام کرد که نیروهای مخالف سوری عصر روز دوشنبه موفق به گسترش دایره نفوذ خود بر سر روستای برج، تل عیشه و العامریه واقع در جنوب شرق الراعی (شمال استان حلب) شدند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی ستاد کل ارتش ترکیه این سه روستا گاه شاهد درگیری‌ها میان گروه‌های مخالف و داعشی‌ها هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha