• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95092112511
  • خبرنگار : 71405

در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران

خزاعی: هیچ قدرتی قادر به مقابله با اهداف مشترک کشورهای منطقه نخواهد بود

خزاعی: هیچ قدرتی قادر به مقابله با اهداف مشترک کشورهای منطقه نخواهد بود

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل گفت: اگر کشورهای اسلامی و عرب منطقه که بر روی ذخایر عظیم نفت و گاز دنیا نشسته‌اند اهدافی مثل سازمان همکاری‌های اسلامی و بانک توسعه اسلامی را دنبال کنند هیچ قدرتی اراده مقابله با آنها را نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد خزاعی که صبح امروز (یکشنبه) در کنفرانس امنیتی تهران (همایش نظام امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا) حضور داشت در جمع خبرنگاران حاضر و در رابطه با مواضع اخیر نخست‌وزیر انگلیس، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اهداف صلح‌آمیز را در برنامه هسته‌ای دنبال می‌کند و همواره بر همین امر تأکید داشته‌ایم، بنابراین دشمنان ما باید ابزار جدیدی را تبلیغ کنند زیرا سناریوی ایران‌هراسی کارآیی خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: با توجه به بحثی که آقای دکتر لاریجانی مطرح کردند مبنی بر اینکه ایران به دنبال امپراطوری نیست و در مقابل برخی نظرات عنوان می‌شود بحث اسلام‌هراسی و همینطور اختلاف بین شیعه و سنی وجود دارد، نکاتی که نخست وزیر انگلیس گفته است در همین راستا یعنی ترساندن کشورهای مسلمان و عربی منطقه از قدرت بلامنازع ایران در منطقه و ایجاد تقابل انجام می‌شود.

خزاعی با بیان اینکه ما به دنیا نشان می‌دهیم اخوت، همگرایی و وحدت بین کشورهای اسلامی باعث می‌شود ما هرچه بیشتر بتوانیم به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک کنیم.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود همکاری‌های اقتصادی در منطقه باعث ایجاد امنیت می‌شود این در حالی است که سهم تعاملات اقتصادی کشورهای منطقه 15 درصد است،‌ خاطرنشان کرد: متأسفانه حجم تجارت کشورهای منطقه 15 درصد است، البته نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته ولی بیشتر تبادلات تجاری به جای آنکه بین کشورهای اسلامی منطقه باشد با کشورهای خارجی است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بیش از 47 درصد خرید و تجارت اسلحه سبک از کشورهای غربی توسط کشورهای اسلامی منطقه انجام می‌شود و مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که ما در مسیر درستی برای ایجاد همگرایی اقتصادی پیش نرفتیم.

خزاعی گفت: قطعاً اگر کشورهای اسلامی عربی در منطقه که بر روی ذخایر عظیم نفت و گاز دنیا نشسته‌اند بتوانند با هم تعامل و همکاری داشته و اهداف بلندی را مثل اهداف سازمان همکاری‌های اسلامی و بانک توسعه اسلامی دنبال کنند نتایج بهتری به دست خواهیم آورد و هیچ قدرتی قادر نخواهد بود بدون اراده سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی در منطقه عمل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha