• شنبه / ۴ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95100401562
  • خبرنگار : 71415

دفاع نیوزیلند از موضع ضد اسرائیلی خود در شورای امنیت

دفاع نیوزیلند از موضع ضد اسرائیلی خود در شورای امنیت

پس از آنکه رژیم صهیونیستی در واکنش به رای شورای امنیت سازمان ملل علیه فعالیت‌های شهرک سازی این رژیم سفیر خود در نیوزیلند را که از حامیان این قطعنامه بوده، فراخواند، دولت نیوزیلند امروز (شنبه) واکنش نشان داده و تاکید کرد که این رژیم نباید از چنین رایی علیه خود تعجب کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیوزیلند از جمله حامیان قطعنامه تصویب شده طی روز جمعه در شورای امنیت بود که در آن فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی یک مانع بزرگ بر سر راه صلح خاورمیانه توصیف شده است.

این قطعنامه که برای اولین بار با رای ممتنع آمریکا علیه اسرائیل تصویب شد، موجب تشویق شورای امنیت شد و با رای ۱۴ به صفر به تصویب رسید.

بعد از این قطعنامه اوفیر جندلمن، سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در توئیتر گفت: سفرای اسرائیل در نیوزیلند و سنگال به دلیل حمایت آنها از این قطعنامه فراخوانده شدند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات علیه کشورهایی صورت گرفته است که پیش‌نویس قطعنامه را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده و در عین حال روابط دیپلماتیک با اسرائیل داشته‌اند.

به دنبال این اقدام رژیم صهیونیستی مورای مک کالی، وزیر خارجه نیوزیلند گفت: این تصمیم نباید تعجب اسرائیل را برانگیزد زیرا اسرائیل مدت‌ها پیش، پیش از این رای گیری از موضع ولینگتن خبر داشته است.

مک کالی در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: اسرائیل ما را در جریان تصمیمش برای فراخواندن سفیر خود از نیوزیلند برای رایزنی گذاشته است.

وی افزود: ما خیلی آشکارا درباره دیدگاه‌مان درخصوص اینکه شورای امنیت باید تلاش بیشتری برای حمایت از فرایند صلح خاورمیانه کند، حرف زده‌ایم و موضعی که اخیراً اتخاذ کردیم کاملا همراستا با سیاست از پیش تعیین شده ما درباره مساله فلسطین بوده است.

وزیر خارجه نیوزیلند خاطرنشان کرد: رای گیری اخیر در شورای امنیت نباید موجب تعجب هیچ کسی شود و ما همچنان خواهان تداوم تعامل سازنده با همه طرف‌ها بر سر این مساله هستیم.

این در حالی است که دفتر نتانیاهو این قطعنامه شورای امنیت را یک قطعنامه شرم‌آور ضد اسرائیلی توصیف کرده بود.

دو کشور مالزی و ونزوئلا نیز پشتیبان این قطعنامه سازمان ملل بودند اما روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند. نیوزیلند یکی از ۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت است که ماه جاری میلادی دوره دو ساله‌اش به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha