• شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95101106237
  • خبرنگار : 71526

در گفت‌وگو با ایسنا

یک استاد دانشگاه آمریکایی: اقدامات ترامپ با شعارهای او علیه برجام، متفاوت خواهد بود

یک استاد دانشگاه آمریکایی: اقدامات ترامپ با شعارهای او علیه برجام، متفاوت خواهد بود

یک تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که ترامپ قرار است چه سیاستی را در پیش بگیرد. به نظر می رسد حامیان ترامپ او را مسئول صحبت‌هایی که در جریان کمپین انتخاباتی خود بیان کرده است نمی دانند، بنابراین او احتمالا به سادگی اقدامات بسیار متفاوتی را نسبت به مواضع و شعارهای انتخاباتی خود در مورد برجام انجام خواهد داد.

این استاد دانشگاه مریلند و کارشناس امور خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد ارزیابی خود از تصویب قانون تحریم‌های ایران (ISA) و تاثیر آن بر برجام گفت:‌ صف‌آرایی اعضای کنگره آمریکا برای انجام اقدامات ضد ایرانی کار آسانی است چرا که ایران را در اذهان عمومی آمریکا بد جا انداخته‌اند.

وی افزود: دولت اوباما سعی کرد تا با تلاش برای گنجاندن ایران در سیستم سیاسی منطقه‌ای سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد. اوباما فکر می‌کرد اگر ایران از ورود به سیستم اقتصادی بین‌المللی منافع کسب کند، ‌به ثبات سیاست خاورمیانه کمک خواهد کرد. مخالفان این عقاید اوباما معتقد بودند که ایران، دشمن است و در هر زمانی که ممکن باشد باید این کشور را تنبیه کرد.

اشمیتز در پاسخ به این سوال که آیا دولت بعدی آمریکا بخش‌هایی از قانون (ISA) که به طور مستقیم به برجام مربوط می‌شود را اجرایی خواهد کرد، نیز تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که ترامپ قرار است چه سیاسی را در پیش بگیرد. به نظر می رسد حامیان ترامپ او را مسئول صحبت هایی که در جریان کمپین انتخاباتی خود بیان کرده است نمی دانند، بنابراین او ممکن است به سادگی اقدامات بسیار متفاوتی را نسبت به مواضع و شعارهای انتخاباتی خود انجام دهد.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه سنا ی آمریکا که دارای 100 عضو است با 99 رای موافق خود تمدید قانون تحریم های ایران(ISA ) را به تصویب رساند با وجود آنکه پس از 10 روز مهلت قانونی امضای آن از سوی رییس جمهور، باراک اوباما از امضای این طرح خودداری کرد اما این طرح به دلیل حمایت بیش از دو سوم از سناتور ها به طور خودکار به قانون تبدیل شد.

در واکنش به قانونی شدن این طرح، جان کری با تاکید بر موضع کاخ سفید که تمدید طرح تحریم های ایران غیر ضروری بوده است، اظهار کرد: بدون وجود این قانون نیز آمریکا همچنان قادر به آگاهی از هرگونه نقض برجام از سوی ایران و یا در صورت لزوم بازگرداندن تحریم ها بود.

همچنین جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره گفت: تصویب این طرح از سوی کنگره اقدامی غیرضروری بوده است؛ چراکه دولت اوباما بنا بر قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی ابزار لازم برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورتی که ایران به تهدات خود در برجام پایبند نماند را در اختیار داشته است.

جاش ارنست، اقدام غیرمنتظره اوباما در امضا نکردن طرح ISA را دربردارنده پیامی به کنگره دانست و تاکید کرد: اگر کنگره توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند باید با پیامدهای خطرناک و جدی آن دست و پنجه نرم کند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: اوباما تنها به مدت یک ماه دیگر درکاخ سفید است پس از آن در صورتی که قانون‌گذاران تصمیم بگیرند این قانون غیرمسئولانه را پیگیری کنند که باعث برهم خوردن توافق برجام می‌شود این کنگره است که باید منتظر پیامدهای جدی این اقدام باشد.

اشمیتز افزود: ترامپ بارها تاکید کرده که توافق هسته‌ای ایران، ‌توافق مناسبی نیست و همچنین او افرادی را برای دولت خود انتخاب کرده است که همگی آن‌ها ایران را دشمن آمریکا می دانند و بنابراین ممکن است دولت ترامپ اقداماتی را علیه برجام و ایران انجام دهند.

این استاد دانشگاه آمریکایی همچنین در مورد نگرانی های موجود از اینکه ترامپ ممکن است برجام را لغو کند، گفت:‌صادقانه بگویم من نمی‌توانم هیچ پیش بینی دقیقی در این باره داشته باشم چرا که ترامپ فردی غیرقابل پیش بینی است و ثبات اخلاقی ندارد ولی اطمینان دارم بسیاری از سیاستمداران آمریکایی حتی از حزب جمهوری خواه مخالف این اقدام او هستند.

این در حالی است که لارنس ویلکرسون، رییس دفتر وزیر خارجه‌ پیشین آمریکا و سرهنگ بازنشسته‌ نیروی هوایی این کشور پیش تر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من معتقدم زمانی که ترامپ به طور رسمی وارد کاخ سفید شود مجبور به اجرای برجام خواهد بود، اگرچه نگران آن هستم که برخی از اعضای کنگره آمریکا و همین طور عناصر تندرو در ایران به تلاش خود برای تضعیف برجام ادامه خواهند داد. مقابله با تندروها در واشنگتن و تهران کار بسیار دشواری خواهد بود اما معتقدم که ترامپ در نهایت در حفظ و اجرای برجام موفق خواهد بود.

به گفته اشمیتز ترامپ نشان داده که افراد مخالف مسلمانان و مهاجران در کابینه او حضور خواهند داشت. برخی از افرادی را که او برای کابینه و مشاوران خود تعیین کرده است. ضد مسلمانان هستند اما احتمالا او به زودی به این موضوع پی خواهد برد که اظهارات ضد اسلامی او باعث تغییر موضع متحدان آمریکا در منطقه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مواضع ضد داعشی سرسختانه ترامپ آیا احتمال همکاری آمریکا با روسیه و ایران در سوریه وجود خواهد داشت، اظهار کرد: به نظر می رسد ترامپ و پوتین می‌توانند بهتر با یکدیگر کنار بیایند حتی با وجود اینکه حزب جمهوری‌خواه روابط خوبی با پوتین ندارد. بسیاری از مشاوران ترامپ معتقدند که اسلام افراطی، ایران است و ایران را دشمن واقعی می دانند اما هم اکنون ایران در سوریه در حال مبارزه با داعش است و داعش اسلام افراطی واقعی است و این یک تناقض برای آمریکا محسوب می‌شود.

اشمیتز افزود:‌ اوباما تلاش کرد تا این موضع را تغییر دهد، بنابراین ترامپ ممکن است با اوباما مخالف بوده و به همین سیاست خارجی کهنه آمریکا باز گردد. اگرچه هم اکنون به طور قطعی مشخص نیست.

وی در ارزیابی خود از نقش ایران در مبارزه علیه گروه های تروریستی در سوریه و عراق نیز افزود: ایران در سوریه از حکومت اسد حمایت می‌کند، نیروهای ایران بر مبارزه با گروه های مخالف اسد تمرکز کرده اند. برای ایران رژیم اسد برای حفظ نفوذ خود در سوریه حیاتی است، چرا که اگر رژیم اسد سرنگون شود، حزب الله در موضع بسیار خطرناک خواهد بود.

او در ادامه مدعی شد:‌ ایران در عراق از گروه‌های افراطی شیعه که در حال بی‌ثبات کردن دولت عراق هستند حمایت می‌کند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: پوریا فیروزنژاد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha