به گزارش ایسنا، در مراسم امروز، پرورش به عنوان اصلی ترین سخنران در فرصت یک ساعتهای که در اختیار داشت به ارائه گزارشی از وضعیت سال های گذشته در این نهاد پرداخت و البته از افق های روشن ایرانایر در سال های آینده صحبت کرد.
مدیرعامل سابق ایرانایر با بیان اینکه بسیاری از فرودگاهها در سالهای سخت تحریم، فروش سوخت به این شرکت هواپیمایی را متوقف کرده بودند، تاکید کرد: ما برای معامله با معدود فرودگاههای باقی مانده مجبور بودیم که پول نقد جابجا کنیم و این در حالی بود که بانک مرکزی در سالهای قبل توان تهیه یورو نداشت و ایرانایر برای هر یک از برنامههای خود باید پول نقد از محلهای متفاوت تهیه میکرد تا بتواند پروازهای خود به مقاصد اروپایی را ادامه دهد.
پرورش درباره وضعیتی که وی ایرانایر را هشت سال قبل در آن تحویل گرفت، اظهار کرد: به محض ورود ما به ایرانایر، مشکلات و محدودیتها نیز آغاز شد. چند هفته پس از آغاز به کار بنده در هما در اکتبر ۲۰۰۹ نامهای برای ایران ایر آمد که در آن مدیرعامل آژانس هوایی اروپایی گفته بود که بازرسهایی برای ارزیابی وضعیت ایرانایر خواهند فرستاد و به دنبال آن هستند که پروازهای این شرکت را به اروپا محدود کنند. در این زمان آنها ایرانایر را شخم میزدند و حتی از کوچکترین مسائل هم ایراد میگرفتند.
وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی حتی یک دلار پول برای ایرانایر جابهجا نکرد، توضیح داد: در طول تمام این سالها ایران ایر تلاش میکرد با مدیریت بخشهای مختلف خود را سر پا نگه دارد. حتی مسئولیت جابجایی پولهایی که به دست میآوردیم نیز با خودمان بود و بارها گفته بودیم که اگر مشکلی پیش بیاید، شخصا مدیرعامل ایرانایر باید پاسخگو باشد. در این مدت ما مجبور بودیم برای جابجایی تنها یک قطعه کوچک هواپیماهای پهنپیکر خود را به پرواز وا داریم که این مسئله هزینههای بسیار بالایی را به شرکت تحمیل کرد.
وی با اشاره به تغییر شرایط از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: همزمان با شروع مذاکرات هستهای، دکتر آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) بنده را به عنوان نماینده این بخش در مذاکرات معرفی کردند تا در کنار دکتر ظریف (وزیر امور خارجه) و دیگر مسئولان بخش کوچکی از کار را در این حوزه پیگیری کنیم. پس از برجام نیز دو سال کار شبانه روزی در تمام روزهای سال صورت گرفت تا به قراردادهایی نهایی برسیم. تنها حجم یکی از قراردادهای ما ۹۰۰ صفحه است و این گستردگی کار در طول ماههای گذشته را نشان میدهد.
پرورش در پایان صبحت های خود خاطرنشان کرد: ایران ایر در طول این سالها مجبور شده هواپیماهایی را بفروشد که دیگر ادامه پرواز آنها اقتصادی نبوده است. زمینهایی را بفروشد که هزینهکرد آن به آشیانهها و ساخت امکانات جدید منجر شده است و بیش از ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهیانه بدهد که حق تمام نیروهای این بخش بوده است. با وجود تمام این مشکلات امروز ایرانایر تحولات خود را با ورود هواپیماهای جدید آغاز کرده و امیدواریم در دوره مدیریت تازه این مجموعه اتفافات مثبت آغاز شده ادامه پیدا کند.
استفاده از امکانات جدید پروازی حق مردم است
در ادامه نوبت به شرفبافی، سرپرست جدید ایران ایر رسید تا با تشکر از آنچه در طول سال های گذشته برای این سازمان اجرایی شده است به برنامه های کلانی اشاره کند که می تواند در طول سال های آینده هما را متفاوت کند.
سرپرست جدید ایران ایر گفت: مجموعه هما در طولهای سالهای طولانی گذشته با وجود تمام مشکلات و دغدغهها به حیات خود ادامه داده و توانسته نام این ایرلاین را زنده نگه دارد اما به منظور بهبود سبک خدمات و جایگاه این شرکت باید برنامهریزی های گستردهای صورت گیرد که بسیاری از آنها آغاز شده است.
وی با اشاره به حق مردم ایران در استفاده از بهروزترین امکانات و استانداردترین پروازها تاکید کرد: ما در ایران ایر به دنبال آن خواهیم بود که با حفظ حقوق شهروندی پروازهایی را متناسب با شأن ملت ایران ارائه کنیم. در کنار آن ایرانایر پرواز در مناطق محروم و فرودگاههای کوچک را نیز دنبال میکند تا تمام مردم از نعمت پروازهای استاندارد بهرهمند شوند.
انتقاد از فرآیند خصوصیسازی در ایران
وزیر راه و شهرسازی به عنوان دیگر سخنران این برنامه به بخشی از مشکلات به وجود آمده در اقتصاد ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ایران ایر جزئی از این فرایند اشتباه بود، به اهمیت کاری اشاره کرد که در طول سال های گذشته در این مجموعه اتفاق افتاده است.
عبای آخوندی با بیان اینکه تصمیمگیریهای غلط در فرآیند خصوصیسازی جفایی بزرگ به اقتصاد و مردم ایران بود، تصریح کرد: ما به هیچ عنوان بهدنبال مخالفت با خصوصیسازی نیستیم. حتی بنده خود در فرآیند پیشنویس قانون خصوصیسازی کشور نقشی جدی داشتهام اما مسئلهای که باید روی آن تاکید داشت بحث ارزیابی های جدی و ساختاری و تضمین آینده هر یک از بنگاههای اقتصادی است که در برنامه واگذاری قرار میگیرند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف جهان در گسترش خصوصیسازی اقتصادی خود بیان کرد: هر یک از کشورهای توسعهیافته پس از آنکه تکلیف بنگاههای اقتصادی خود را از نظر بازسازی ساختاری و تضمین کیفیت مشخص کردهاند، اقدام به واگذاری را کلید زده و ادامه دادند. این در حالی است که در کشور ما بسیاری از بزرگترین نهادهای اقتصادی مانند شرکت مخابرات، فولاد، پتروشیمی و صنایع هوایی و دریایی بدون کمترین پشتوانه و در کوتاهترین زمان واگذار شده اند که این امر باعث شد ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری مردم ایران بدون هیچ فکر و تضمینی واگذار شود.
با حکم جدید وزیر راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی فعلا به عنوان سرپرست ایران ایر را اداره می کند تا با طی شدن مراحل لازم به صورت رسمی به عنوان مدیرعامل جدید این مجموعه کارش را آغاز کند. فرهاد پرورش نیز پس از پایان دوره هشت ساله اش در هما، به عنوان نماینده رسمی ایران در ایکائو کار خود را در کانادا پیگیری خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات