• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96050302195
  • خبرنگار : 71405

قهرمانپور: برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان نوعی ناسیونالیزم است نه دموکراسی

قهرمانپور: برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان نوعی ناسیونالیزم است نه دموکراسی

یک تحلیل‌گر مسایل روابط بین‌الملل گفت: رفراندوم اقلیم کردستان در راستای ناسیونالسیم است نه برقراری دموکراسی.

به گزارش ایسنا، نشست زمینه‌ها و پیامدهای رفراندوم استقلال کردستان عصر روز سه‌شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور قدرت احمدیان، هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، رحمن قهرمان‌پور، مترجم و تحلیل‌گر مسایل روابط بین‌الملل و هاشم محمد کرمی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلار گرمیان در اقلیم کردستان برگزار شد.

رحمن قهرمان‌پور در این نشست با بیان اینکه مساله کردی با دموکراسی حل می‌شود نه برگزاری رفراندوم خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند دموکراسی در خاورمیانه معنی ندارد و در اینجا همه چیز با زور و اعمال قدرت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: برخی تحلیل‌گران معتقدند تحولات اخیر خاورمیانه نشان می‌دهد که منطقه شاهد حرکت رو به جلو در زمینه دموکراسی است. این حرکت کردها برای برگزاری رفراندوم در چارچوب ناسیونالیزم است نه دموکراسی. مساله اصلی به رسمیت شناختن هویت مستقل کردی است. تاریخ قرن 21 نشان می‌دهد که ناسیونالیزم باعث خونریزی‌های زیادی شده و آنها از تنش بدشان نمی‌آید.

این کارشناس مسایل بین‌الملل ادامه داد: رفراندوم پاسخی ناسیونالیسمی به مساله کردی و ترسیم هویت کرد و غیر کرد است. آنها یا باید کرد باشند یا عرب. ولی دموکراسی کنترل و مهار تنش‌ها و دخالت‌ها است. بارزانی نمی‌تواند ناسیونالیسم را بیاورد و بعد بگوید می‌خواهیم با عراق و ایران روابط مسالمت‌آمیز داشته باشیم. این شدنی نیست. در این روش آنها یک دشمن می‌سازند و به همین دلیل ناسیونالیسم پاسخ فعلی مساله کردی نیست.

وی تصریح کرد: نسل جنگ سرد با فرمول‌های ناسیونالیستی کنار نمی‌آید. امروز مساله خود کردها هستند.

قهرمان‌پور در پایان خاطرنشان کرد: سیاست "هویت" می‌گوید که اکنون چه رویکردی به خود و دگر دارید که می‌تواند اقتدارگرایانه باشد ولی در سیاست "هویت دموکراتیک" بحث حقوق شهروند و حقوق افراد مطرح است نه قومیت‌ها.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha