• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96050302227
  • خبرنگار : 71405

تاکید یک کارشناس مسائل بین‌الملل بر استقلال اقلیم کردستان به صورت تدریجی و آرام

تاکید یک کارشناس مسائل بین‌الملل بر استقلال اقلیم کردستان به صورت تدریجی و آرام

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جایگزینی تغییرات تدریجی و مذاکره به جای برگزاری سریع رفراندوم همسایگان اقلیم کردستان را هم با این تحولات و استقلال همراه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، قدرت احمدیان عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه عصر روز سه‌شنبه در نشست زمینه‌ها و پیامدهای رفراندوم استقلال کردستان که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با بیان‌ این‌که تنش بین شیعه و سنی، ایجاد اختلافات بیش‌تر بین همسایگان و افزایش تنش‌ها بین جریان‌های کردی از عواقب برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان است گفت: با توجه به حضور روسیه در منطقه بعید نیست که در صورت برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان، عراق هم به خاطر بحث نفت و گاز وارد تنش‌ها در اقلیم کردستان شود.

وی ادامه داد: در صورت برگزاری رفراندوم احتمال خیزش‌های قومیتی در اقلیم کردستان و تحریک اقلیت‌ها از سوی کشورهای خارجی وجود دارد و احتمال وقوع این موضوع در کرکوک بیش‌تر است، چون جمعیت زیادی از آنها را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، با برگزاری این رفراندوم ممکن است شاهد جنگ شدید نظامی بین دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان بر سر نفت و گاز و سرزمین‌های مورد مناقشه باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت رفراندوم در اقلیم کردستان تنش بین شیعه و سنی نیز می‌تواند ایجاد شود که نتیجه آن به عرصه بین‌المللی هم کشیده شود.

وی با بیان این‌که استقلال بدون حساب و کتاب در اقلیم کردستان می‌تواند پیامدهای بسیاری داشته باشد، افزود: این در حالی است که اگر این تحولات در پروسه‌ای پنج ساله یا بیش‌تر و بر مبنای مذاکره با دولت مرکزی عراق، کردهای عراق، ایران و ترکیه انجام شود نتایجی به مراتب بهتر می‌تواند داشته باشد.

احمدیان خاطرنشان کرد: اگر اعلام استقلال کردها به صورت یک جانبه باشد قطعا از سوی عراق کاملا رد خواهد شد. این امر از سوی ترک‌ها می‌تواند با پذیرش ضمنی روبرو شود و تعاملات اقتصادی، نفت و گاز و دیپلماسی که اخیرا ترکیه در منطقه در پیش گرفته است می‌توانند فضای تعاملات با کردها را به خوبی پیش ببرد. اگر تغییرات در اقلیم کردستان بدون مذاکره و به سرعت انجام شود با عدم پذیرش سریع از سوی ایران روبرو خواهد شد، چراکه ایران نگران بازتاب این رفراندوم بر کردهای این کشور است.

وی ادامه داد: در صورت انجام مذاکراتی در طول چند سال پذیرش این موضوع برای ایران به صورت ضمنی خواهد بود. چون ایران در این فرآیند می‌تواند انتظارات کردها را تعدیل کند و با مذاکره با سران آنها مساله عدم حضور و پذیرش بیگانگان در منطقه را حل کند و در عین حال از سوی دیگر استقلال اقلیم کردستان می‌تواند همکاری‌های اقتصادی خوبی با ایران را ایجاد کند.

این استادیار علوم سیاسی دخالت بیگانگان در مسائل منطقه را از نگرانی‌های ایران برای برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان دانست و خاطرنشان کرد: حضور عوامل خارجی مثل اسرائیل و حتی عربستان و غیره نگرانی‌هایی برای ایران ایجاد کرده است. در این شرایط اعلام استقلال اقلیم کردستان به صورت تدریجی و آرام و همراه با گفت‌وگو فضا را کاملا تغییر خواهد داد و بهتر محقق می‌شود.

احمدیان گفت: در این صورت موضوع از سوی عراق هم با صراحت مورد استقبال قرار خواهد گرفت و آنها می‌توانند مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کنند. ترکیه هم در این شرایط بهتر خواهد پذیرفت چراکه در صورت استقلال اقلیم کردستان، منطقه‌ای حائل بین آنها با گروه‌های تندرو عراق خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha