• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 96051006268
  • خبرنگار : 71263

تحلیلگران برآورد کردند

افزایش تولید نفت اوپک در ماه گذشته

افزایش تولید نفت اوپک در ماه گذشته

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک تحت تاثیر بهبود بیشتر تولید لیبی، در ماه ژوئیه ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین رکورد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

به گزارش ایسنا، کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی و صادرات کمتر آنگولا کمک کرد پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ژوییه به ۸۴ درصد افزایش پیدا کند. اگرچه این میزان نسبت به ۷۷ درصد در ژوئن افزایش یافته اما میزان پایبندی در این دو ماه نسبت به رکورد بالای ۹۰ درصد در اوایل سال جاری همچنان کمتر است.

عرضه نفت بیشتر از سوی لیبی به معنای آن است که عرضه از سوی ۱۳ کشور عضو اوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، به بالای سقف تعیین شده افزایش یافته است. لیبی و نیجریه از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند تا تولیدشان را که به دلیل ناآرامی‌های داخلی دچار وقفه شده بود، بهبود دهند.

رشد تولید لیبی و نیجریه به چالش پیش روی اوپک برای حذف مازاد عرضه از بازارهای جهانی افزوده است و وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان در دیداری که ۲۴ ژوئیه برگزار شد، برای محدود کردن تولید نیجریه توافق کردند و مقامات هفته آینده مذاکراتی را در زمینه بهبود پایبندی برگزار خواهند کرد.

یک منبع نزدیک به اوپک درباره مذاکرات پایبندی که روزهای هفتم و هشتم اوت در ابوظبی برگزار می‌شود، به رویترز گفت: بایستی همه کشورها برای دستیابی به پایبندی کامل متحد شوند.

اوپک در راستای توافق با روسیه و سایر کشورهای خارج از این سازمان، تولیدش را به میزان حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ تا مارس سال ۲۰۱۸ کاهش می‌دهد.

پایبندی بالا به این توافق و تولید کمتر در کشورهایی که در این توافق حضور نداشتند، میزان عرضه را در اوایل سال میلادی جاری کاهش داده بود اما افزایش تولید لیبی و نیجریه باعث شد تولید از ماه مه افزایش پیدا کند و از سوی دیگر، میزان پایبندی در برخی از کشورها کاهش پیدا کرده است.

بزرگترین افزایش تولید در ژوئیه مربوط به لیبی بوده که تولید نفتش به دلیل سال‌ها جنگ و ناآرامی محدود شده بود. میزان تولید این کشور به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته اما در مقایسه با ۱.۶ میلیون بشکه در روز که پیش از آغاز انقلاب سال ۲۰۱۱ تولید می‌کرد، همچنان بسیار کمتر است.

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، میزان تولید عراق برای ژوئن مورد بازنگری قرار گرفت و افزایش یافت و تولید این کشور در ژوئیه نیز افزایش داشت. میزان عرضه در امارات متحده عربی، گابون و اکوادور که اعلام کرده از توافق کاهش تولید خارج خواهد شد، اندکی افزایش یافت.

در میان کشورهایی که تولید کمتری دارند، بزرگترین کاهش تولید در آنگولا بود که ۵۰ محموله صادر کرد که دو محموله کمتر از ژوئن بود. اما انتظار می‌رود حجم صادرات اوت افزایش پیدا کند.

تولید نیجریه پس از افزایشی که در ژوئن داشت به دلیل وضعیت اضطراری اعلام شده برای صادرات نفت بانی، در ژوئیه اندکی کاهش یافت. با این‌همه اگر صادرات این کشور به نرخ دو میلیون بشکه در روز برنامه‌ریزی شده برسد، ممکن است رشد تولیدش در اوت از سر گرفته شود.

براساس نظرسنجی رویترز، تولید عربستان سعودی در ژوئیه ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت با این‌همه میزان کاهش تولید این کشور در ژوئن مورد بازنگری صعودی قرار گرفت و به بالاتر از هدف اوپک رسید. میزان کاهش تولید این کشور در ژوئیه به بالای ۴۸۶ هزار بشکه در روز هدف گذاری شده رسید.

اوپک سال گذشته هدف تولید ۳۲.۵۰ میلیون بشکه در روز را اعلام کرد که بر  مبنای تولید اندک لیبی و نیجریه بود. این هدف تولید همچنین شامل اندونزی است که از آن زمان اوپک را ترک کرده و گینه استوایی را که جدیدترین عضو این سازمان است، دربرنمی‌گرفت.

افزایش تولید لیبی و نیجریه به معنای آن است که تولید اوپک در ژوئیه به ۳۲.۸۵ میلیون بشکه در روز بالغ شده که حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بالای هدف عرضه این سازمان بوده است. با لحاظ شدن تولید گینه استوایی، مجموع تولید اوپک در ژوئیه به ۳۳ میلیون بشکه در روز رسید.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار تامسون رویترز و اطلاعات منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha