• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96060100138
  • خبرنگار : 71132

/یادداشت/

"تأملی در پیشنهاد تمشیت وضع دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران"

"تأملی در پیشنهاد تمشیت وضع دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران"

سید احمد موسوی، کارشناس ارشد کنسولی و حقوقی وزارت امور خارجه در یادداشتی، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران را نماینده و نماد ملی و پیشانی فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی عنوان کرد که ارایه نمادی معتبر و پرافتخار از میهن اسلامی را وجهه همت خویش قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، متن این یادداشت با عنوان "تأملی در پیشنهاد تمشیت وضع دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران" بدین شرح است:

بسمه تعالی

خانم طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران ، ری ، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در حاشیه رای اعتماد و دفاع از عملکرد وزیر خارجه کشورمان در فراز پایانی سخن خویش در مجلس شورای اسلامی، اشاره‌ای به وضعیت معیشت و گذران کارمندان وزارت خارجه نمود. ایشان به درستی در مقام مقایسه سطح نازل‌تر حقوق دیپلمات‌های کشورمان را نسبت به سایر کشورها مورد اشاره قرار داد و در داخل کشور نیز میانگین حقوق این قشر را پایین تر از سایر دستگاه ها قلمداد کرد.  

اظهارات نماینده تهران ، البته بازتاب‌های مختلف عرصه عمومی را در پی داشت و برخی نیز پیشنهاد مشفقانه نماینده محترم مردم شریف استان تهران را رنگ و لعابی شخصی و انتفاعی دادند و عمق و اساس آن را مغفول و نادیده انگاشتند.  

تردیدی وجود ندارد که حتی در داخل کشور،  هنگامی که از اصناف مختلف شغلی سخن به میان می‌آید، افق مناسبات مشاغل گوناگون، متفاوت جلوه می‌نماید.

در دنیای خارج از مرزها نیز دیپلمات و زندگی دیپلماتیک را ترکیبی از ساختار آبرو و اعتبار و وزن سیاسی تعریف می‌نمایند. در فرهنگ جامعه بین‌المللی دیپلمات‌ها  را افرادی برگزیده و نخبه می‌نامند که امکان آن را یافته‌اند که در فضایی منحصر به فرد، در سطوحی عالی و معتبر شاهد تحولات بین‌المللی و کنترل مهم ترین امور سیاسی به نفع کشور خویش باشند.  بر اساس این باور، دیپلمات‌ها درجایگاهی قابل ملاحظه و با قدر و اعتباری مثال زدنی به انجام وظیفه برای حفظ منافع ملی کشور خویش جای گرفته اند.  بدیهی است توجه عمومی به قدر و منزلت دیپلمات‌ها به عنوان سرداران خط مقدم دیپلماسی کشور اهمیت به سزایی دارد. اما باید اذعان نمود که فضای چنین خدمتی مقتضیات خاص خود را دارا بوده و با فضای خدمت در داخل کشور متفاوت است. آشکار است که هیچ فرد دوستدار نظام جمهوری اسلامی ایران و طالب عزت و اقتدار کشور ، تنگ نظری نسبت به زندگی دیپلماتیک و آبروداری در فضایی با شاخص‌های حاکمیتی متفاوت را بر نمی‌تابد. به خصوص که چه بسا تعریف سطح تمتع در جوامع و کشورهای مختلف متفاوت باشد. در  چنین فضایی اگر هموطنان ایرانی خارج از کشور را با همان مختصات زندگی،  در جامعه ای متفاوت، مایه مباهات و بازتابی از فضایل داخل کشورمان قلمداد کنیم، دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران نماینده و نماد ملی و پیشانی فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی به شمار می آیند.

معرفی جلوه های پر تلألو ایران اسلامی ، هم جنبه های معنوی و هم الزامات مادی و آبرومندانه را به صورت توام در برمی‌گیرد. چندی پیش رئیس‌جمهور مسلمان یکی از کشورهای همسایه در راستای معرفی و ارائه بخشی از جلوه‌های نیک، به اتباع کشورش در خارج از مرزها  توصیه نمود که در مکان ها و منازل خوب و عالی سکنی گزینند و از اتومبیل های مدرن و روزآمد استفاده نمایند. بدیهی است که دیپلمات ها و اتباع کشور ما نیز که همواره وجهه‌ای درخشان و تأثیرگذار در خارج از مرزها را به نمایش گذارده‌اند، ارایه نمادی معتبر و پر افتخار از میهن اسلامی را وجهه همت خویش قرار داده‌اند.

مقام معظم رهبری در جملاتی معروف درباره  سیاست خارجی کشورمان به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت اشاره داشته اند که خود مبین رویکردی بی نقص در این مقوله و تأمین کننده خیر دنیوی و اخروی برای مردم شکور کشورمان است. رویکردی که ایران اسلامی را در بحبوحه بحران های ساختگی خاورمیانه به اذعان دوست و دشمن، کشوری امن و با ثبات جلوه نموده است.
لذا امید است با توجه به پیشنهاد بجا و کارشناسانه نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در راستای پی‌شبینی و تأمین لوازم و الزامات زندگی عزتمندانه ودر خور شان و شئونات دیپلماتیک دیپلمات‌ها و کار گزاران نظام کشورمان  و عنایت  ویژه به سربازان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از مرزها، اقدامی درخور و در شان و اعتبار کشور و فرهنگ سازی عزت مدار و پرهیز از تنگ نظری های ناموجه در این خصوص به عمل آمده و راهکارهای دولت امید و اعتدال، اقتدارهرچه بیشتر دستگاه دیپلماسی کشورمان را در دولت دوازدهم به ارمغان آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha