• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۲۳:۵۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96061509475
  • خبرنگار : 71219

نقل «تکیه شهری» که هرگز ساخته نشد در یک اختتامیه تئاتری

نقل «تکیه شهری» که هرگز ساخته نشد در یک اختتامیه تئاتری

هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با تقدیر از ۶ پیشکسوت و معرفی چند برگزیده در حالی به پایان رسید که احمد مسجدجامعی اعلام کرد: به جای ساختمانی که کنار تئاترشهر بنا شده قرار بوده تکیه شهر ساخته شود.

به گزارش ایسنا، این مراسم اختتامیه شامگاه نیمه شهریورماه با حضور جمعی از هنرمندان ، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و مهدی شفیعی مدیرکل‌هنرهای نمایشی در محوطه باز تالار وحدت و با اجرای رضا رفیع برگزار شد.

آیین پایانی این جشنواره ملی که از نمایندگان مجلس هم در آن حضور داشتند و البته با غیبت معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (علی مرادخانی) همراه بود، پذیرایی مخصوص قهوه‌خانه‌ای هم از حاضران صورت می‌گرفت.

داود فتحعلی بیگی دبیر این جشنواره در ابتدای این برنامه که با شوخی و طنازی بازیگری در نقش مبارک همراه بود، از همکاران خود و نیز مدیران تقاضا کرد که از این نوع نمایش‌های آیینی حمایت کنند چراکه در دوره اول این رویداد که با ۱۱ نمایش برگزار شد، کم کم تغییراتی به وجود آمد و نهال کاشته شده تنومندتر شد که الان به حمایت نیاز دارد.

مطمئنم‌ بخش جوانه‌ها در دره بعد متقاضی زیادی خواهد داشت و معتقدم همه فرزندان ما باید نقالی را یاد بگیرند مخصوصا اینکه این کار به آنها اعتماد به نفس می‌دهد.

این رشد و کیفیتی که در جشنواره آیینی سنتی راه افتاده این پیام را دارد که فرهنگی ملی و مذهبی خود را جدی بگیریم و مدیران بالادستی برای این همه علاقه مند و نهضتی که برای بازگشت به فرهنگ ایران به وجود آمده اقدام کنند.

در ادامه قطعه‌ای شبیه‌خوانی برای مدافعان حرم و به یاد شهید محسن حججی توسط گروه تعزیه دریای ولایت از استان مرکزی اجرا و سپس کلیپ یادمان محمد حلوایی‌زاده، ایوب بصیری، کاظم افرندنیا، اکبر نوروزی، غریب رضا مهدی‌پور، عباس رحمتی‌نیا و اصغر نیک پخش شد.

رضا رفیع که با توجه به سابقه طنزپردازی خود در هر بخش شعر یا متنی طنز را می‌خواند و در بخشی هم با بیانی طنز وجدی دعایی مفصل برای حفظ کشور از فقر، خشکسالی، اختلاس، زلزله و..‌. کرد و گفت که ما حتما می‌توانیم در جامعه نقد کنیم و حرف بزنیم.

در ادامه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی بیان کرد: بهره‌گیری از آیین و سنن یک ضرورت است و از این رو از همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی و تشکل‌های مردم نهاد به استفاده از ظرفیت های در اختیار خود برای توسعه ی آیین های نمایشی دعوت می‌کنم.

او با اشاره به بخش جوانه‌های جشنواره گفت: امیدوارم با حضور ‌کسانی که در این بخش با حمایت خانواده‌هایشان آموزش دیده‌اند، نسل آینده هویت کهن کشور را برجسته کند.

با اشاره تعزیه و نقالی و جایگاه آنها در نمایش‌های آیینی گفت: شهر تهران به تکیه‌ای فاخر نیاز دارد و امیدوارم با حمایت شهرداری و شورای شهر شاهد افتتاح این اماکن باشیم.

در بخش بعدی این مراسم به تقدیر و بزرگداشت تعدادی از پیشکسوتان نمایش‌های آیینی سنتی اختصاص داشت که از علی قویدل (تعزیه خوان)، مظفر قربان‌نژاد (تعزیه‌خوان)، غلام بابوته، علی فتحعلی، تقی نبئی و مهدی چایانی تقدیر و جایزه‌ای نقدی به آنها اهدا شد.

سپس احمد مسجد جامعی در سخنانی با اشاره به اینکه در مراسم‌ باشکوهی حضور دارد، گفت: زمانی که علی منتظری مدیر هنرهای نمایشی بود، افرادی که در این حوزه‌ها می‌خواستند کار کنند سن بالایی داشتند و تنوع هم زیاد نبود و با همین وجود برنامه‌ای در خارج از کشور داشتیم که برایشان جدید و جذاب بود.

مسجد جامعی با یادآوری خاطره‌ای از معین البکاء فیاض و برنامه‌های که در دوران مدیریت خودش در وزرات ارشاد و به ویژه خارج از کشور برگزار می‌شد، بیان کرد: راز ماندگاری این آثار در فرهنگ ما این است که از تمام ظرفیت‌های تاریخی، اجتماعی، محلی، گویشی و ....استفاده می‌کند و به نوعی تاریخ وفرهنگ ایران را روایت می‌کند.

وی با اشاره به تلاشی که برای جمع‌آوری اشیا مرحوم فیاض انجام‌شده بود به زمین کنار تئاترشهر که‌ ساختمانی در آن ساخته شده است، اشاره و اظهار کرد: همان سال‌های قبل برای زمین کنار تئاترشهر  پیشنهاد دادم که تکیه شهر ساخته شود تا مثل تکیه دولت باشد و حتی نقشه‌های مربوط به آن هنوز در فرهنگستان هنر موجود است. البته طرح‌های دیگری هم بود اما فعلا کاربری دیگری برای این ساختمان مطرح شده است و امیدوارم در دوره جدید مدیریت شهری شاهد گسترش بیشتر فرهنگ و هنر در شهر باشیم.

پس از پایان سخنرانی مسجدجامعی یکی از خردسالان با نام‌ مرشد آندیا حیدری نقالی کرد و مورد تشویق و تحسین حاضران قرار گرفت و همچنین گروهی از کودکان و نوجوانان آذری تحت عنوان گروه آیلان به اجرای رقص و حرکات محلی پرداختند.

در ادامه محمدحسین ناصربخت بیانیه کانون‌های نمایشی را قرائت و اعلام کرد که تعدادی فعال در این حوزه برگزیده و معرفی می‌شوند.

در این بخش حسین تفنگدار برای نگارش نمایشنامه راز آخر، عسل عصری ملکی برای نمایشنامه سوگنامه چهل گیس، علی عزیزی برای نگارش نمایشنامه شبیه کین ایرج معرفی شدند.

برگزیدگان کانون‌های تخصصی آیین‌های نمایشی و سنتی هم شامل اسماء زنجیری نقال کودک از تبریز، آندیا حیدری از کرمانشاه به عنوان کوچکترین نقال بخش جوانه‌های نمایش ایرانی، حسین ربیعی برای استمرار و تلاش در حوزه نمایش خیمه شب بازی و مهدی دریایی سرپرست گروه نمایش قائم‌مقام فراهانی برای توجه به نسخ نادر تعزیه تقدیر شد.

همچنین جایزه ویژه علی نصیریان به گلاب آدینه برای اشاعه نمایش ایرانی اهدا شد که دختر او به جایش این جایزه را دریافت کرد.

در این بخش حسین جمالی هم برای خلق متن خلاقه وحضور مستمر در جشنواره جایزه گرفت.

جایزه بعدی این حوزه هم به وحید شاهینی برای ایفای نقش سیاه در نمایش‌های شادی آور ایرانی اهدا شد.

علی جباری هم برای فعالیت مستمر در بخش موسیقی نمایش‌های ایرانی جایزه گرفت.

شاهین علایی نژاد هم برای حضور مستمر در عرصه بازیگری نمایش‌های ایرانی تقدیر شد.

وحید نفر نیز در این بخش جایزه گرفت.

داریوش اسدزاده، هوشنگ توکلی، اصغر همت، اردشیر صالح پور، جمشید جهانزاده، جواد انصافی، فرزانه نشاط خواه، عبدالرضا اکبری، هنگامه مفید، خسرو احمدی و مریم معترف از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha