محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با ایسنا در توضیح گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه واژگونی اتوبوس دختران هرمزگانی گفت: کمیسیون عمران جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش، رئیس پلیس راه، راهداری، معاونان وزرای راه و صنعت و کارشناسان مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات برگزار کرد تا ضمن بررسی دلایل بروز این حادثه به راهکارهایی برای کاهش تصادفات جادهای دست پیدا کنند.
وی افزود: براساس بررسیهای ما عامل انسانی باعث تصادف دانشآموزان بندرعباسی شده است. البته این به این معنا نیست که تنها راننده مقصر بوده بلکه آموزش و پرورش و سازمان راهداری نیز تقصیرکار هستند.
رضایی کوچی توضیح داد: آموزش و پرورش بدترین زمان را برای سفر این دانش آموزان انتخاب کرده است. سازمان راهداری نیز رانندهای را انتخاب نموده که علاوه بر کم سن بودن تجربه کافی به خصوص برای رانندگی در شب نداشته است. راننده جوانی 32 ساله بوده که به صورت پاره وقت رانندگی می کرده و عادت به رانندگی در شب نداشته است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر جاده شیراز، داراب، بندرعباس جاده دو طرفهای است که به طور طبیعی به دلیل نور ماشینهای مقابل، خستگی راننده دو برابر و تشدید میشود که همه این عوامل دست به دست هم داد تا اتوبوس از جاده منحرف شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: اگر دانش آموزان کمربند بسته بودند میزان خسارات کمتر میشد. سوال ما این است چه کسانی باید بر بستن کمربند در اتوبوس نظارت کنند، آیا این وظیفه راننده است که در صورت پاسخ مثبت به این سوال چه کسی باید بر چنین وظیفهای نظارت داشته باشد؟
وی افزود: سوال دیگر درباره مطلوب بودن وضعیت جادهها، میزان کیفیت و استاندارد اتوبوسها و نحوه کنترل پلیس در جادهها و اتوبوسهاست؛ موضوعی که در گزارش به آن اشاره شده و مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
رضایی کوچی درباره جزئیات گزارش کمیسیون عمران گفت: در این گزارش مواردی همچون کیفیت جادهها، اتوبوسها وشرکتهای اتوبوسرانی، سلامت رانندهها و سایر موارد مرتبط را شامل می شود در نهایت به دنبال ارائه راهکارهایی برای کاهش تصادفات جادهای است. احتمالا کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس نیز گزارش خود را مربوط به نحوه اعزام دانش آموزان به اردو به کمیسیون عمران می دهد تا گزارش جامعی به هیئت رئیسه جهت قرائت گزارش در صحن علنی ارائه شود.
به گفته وی، این گزارش حداکثر ظرف دو هفته آینده تکمیل و تقدیم هیئت رئیسه می شود.
انتهای پیام
نظرات