به گزارش ایسنا، درپی وقوع حادثه دلخراش زلزله در استان کرمانشاه، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و هیات همراه پس از بازدید از مناطق آسیب دیده دستور نصب تلفنهای همگانی را در مجاورت چادرهای اسکان آسیب دیدگان زلزله صادر کرد.
اما پس از انتشار این خبر نکاتی از سوی برخی تحلیلگران و منتقدان مطرح شد مبنی بر اینکه در مدلهای مشابه زلزله و حوادث طبیعی در دنیا کسی تلفن ثابت عمومی را به دلایل مختلف مثل یک طرفه بودن، احتیاج به کابل کشی، بی استفاده شدن بعد از بحران، احتیاج به مکانیزمهای شارژینگ، احتمال سوء استفاده و تخلف و ... راه اندازی نمیکند، بلکه وقتی همه حداقل یه گوشی موبایل دارند، باید شبکه همراه تقویت و هزینه تماسها کاهش داده شود.
در پاسخ به این نکات شاید ذکر چند نکته ضروری باشد؛ ظاهرا ارتباط این تلفنهای عمومی تا سوییچ مرکز وصل است و با آنچه در ذهن مخاطب از تلفن عمومی ثبت شده تفاوت دارد. همچنین همانطور که طی روزهای گذشته در اخبار منتشر شده اپراتورهای تلفن همراه طی این روزها پوشش سراسری در منطقه را برقرار کردند و هزینه مکالمات را هم تخفیف داده و حتی برای یک مدتی رایگان اعلام کردند.
از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان تلفن همگانی نیازی به مکانیزم شارژینگ ندارد و شاید اگر از مردم زلزله زده هم پرسیده شود از اینکه تلفن عمومی رایگان نزدیک چادرهایشان نصب شود و بتوانند با همه جای کشور تماس داشته باشند، راضیتر باشند.
همچنین بنا بر اعلام، بسیاری از پورتال هایی که برای بحران از قدیم تهیه شده کیوسک تلفن هم دارند، در عین حال اکنون خدمات اپراتورها هم وجود دارد و کیوسک های تلفن ثابت صرفا برای کسانی تهیه شده که فرصت نکردهاند از زیر آوار موبایل خودشان را بردارند.
ذکر این نکته هم ضروری است که در بسیاری از مناطق حادثه دیده با قطعی برق مواجه شده و امکان برقرسانی وجود ندارد و باید در آن مناطق حتما تلفن ثابت راه اندازی شود، چرا که متاسفانه بعلت قطع برق، شارژ خیلی از گوشی های موبایل به اتمام رسیده است.
درباره هزینههای انجام شده از سوی مخابرات ایران برای این موضوع هم برخی تحلیگران معتقدند که هزینه انجام شده صرفا هزینه کابلکشی است و کابلها بعدا تماما قابل استفاده خواهند بود و میتوانند جلوی هزینه های بسیار دیگر را هم بگیرند.
انتهای پیام
نظرات