محمد نعیم امینی فرد در گفتوگو با ایسنا- با اشاره به توسعه روزافزون بندر گوادر پاکستان و رقابت آن با چابهار اظهار کرد: چین در یک بازه زمانی 10 ساله 45 میلیارد دلار در زیرساختهای پسکرانهای گوادر سرمایهگذاری میکند تا بتواند این بندر را به جاده ابریشم که از چین تا اروپا امتداد دارد متصل کند.
وی افزود: علاوه بر سرمایهگذاری هنگفت چینیها در بندر گوادر، بندر صحار عمان نیز یکی دیگر از رقیبان چابهار است که تاکنون توانسته 25 میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی جذب کند و این در حالی است بندر چابهار با وجود آنکه به گواه بسیاری از صاحبنظران موقعیتیتر بسیار ویژهتر از گوادر و صحار دارد، تاکنون تنها 80 میلیون دلار سرمایهگذاری جذب کرده است.
رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به توسعه سریع بنادر همسایه و رقیب چابهار عدم تکمیل بهموقع بندر چابهار و پسکرانههای ریلی و جادهای آن خساراتی را به کشور وارد کند که جبران آن چندین دهه زمان میبرد.
به گفته امینی فرد، با وجود تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران و بهویژه بندر چابهار اما طرحهای توسعهای در این بندر همچنان درگیر روند اداری و کمبود منابع مالی است و بیم آن میرود با تعلل در اجرای پروژههای زیرساختی و جذب بار و مشتری در بنادر رقیب ضرر جبرانناپذیری به کشور وارد شود.
رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بنابراین چابهار نیازمند تسهیل گری بیشتر برای حضور سرمایهگذاران داخلی و خارجی و همزمانی آن با اجرای طرحهای زیرساختی است و این همزمانی نیازمند منابع مالی روشن و مشخص برای پروژههاست که مهم اراده و عزم ملی را برای اختصاص منابع ویژه برای تعیین تکلیف و تسریع در پروژههای زیرساختی در چابهار میطلبد.
انتهای پیام
نظرات