• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97060703780
  • منبع : مطبوعات

مقصر گرانی پراید پیدا شد

مقصر گرانی پراید پیدا شد

پراید ٤٠‌میلیون تومانی همه را در بهت و حیرت فروبرد. خودروی پرحاشیه که بنا بود خط تولیدش متوقف شود، حالا به کیمیای بازار ایران تبدیل شده است!

به گزارش ایسنا، شهروند در ادامه نوشت: زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با تاکید بر عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار داخلی می‌گوید: برخلاف ادعای برخی فعالان بازار، مردم از ترس گرانی بیشتر برای خرید انواع خودرو و به‌ویژه پراید هجوم آورده‌اند!
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که حالا بسیاری، خودروسازان را به احتکار متهم کرده‌اند. گرچه نه خودروسازان و نه محمد شریعتمداری هیچ‌کدام زیر بار احتکار خودرو نرفته‌اند و می‌گویند یک نماینده سازمان بازرسی در کمپانی‌های خودروسازی مستقر شده است.
با این حساب باید پرسید که خودروهای تولیدشده به کجا رفته‌اند؟ نگاهی به آمار صادرات خودروسازان در ماه‌های ابتدایی سال، پاسخ این پرسش را فاش می‌کند. بهای پراید صادراتی ٦٨٠٠ دلار است و حالا با دلار ١٠‌هزار تومانی، صادرات نان خودروسازان را در روغن انداخته است.
نگاهی به آمار اعلامی از طرف گمرک نشان می‌دهد که صادرات خودرو و نیرومحرکه در ٤ ماه نخست امسال با رشدی ٥٠٠‌درصدی به حدود ١٩٦‌میلیون دلار رسیده که  این رقم در مدت مشابه ‌سال گذشته ٢٩‌میلیون دلار بوده است.
 روزی ٣‌هزار خودرو تولید می‌کنیم
«روزانه بیش از ٣هزار خودرو در کشور تولید ‌شده و طی ٧ روز تحویل خریداران داده می‌شود.» شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی این مسأله را در توییتر خود مطرح کرده که فعالان بازار معتقدند عرضه خودرو نصف شده است. زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو دراین‌باره می‌گوید: عرضه خودرو نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ٥٠‌درصد و نسبت به دو ماه پیش حدود ٢٠‌درصد کمتر شده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو  از دیگر فعالان بازار است که خودروسازان را مقصر گرانی‌های اخیر دانسته و می‌گوید: از روزی که موضوع آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، خودروسازان عرضه خودرو را کمتر کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتری خودرو را به فروش برسانند.
البته کاهش عرضه تنها به ایران‌خودرو و سایپا محدود نمی‌شود و آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد فروش  بهمن موتور و‌ ام‌وی‌ام متوقف شده است، رامک خودرو هم به تعهدات ‌سال ٩٥ خود هنوز عمل نکرده و تنها کرمان خودرو  البته با تاخیر، خودروهای فروخته شده را تحویل  مشتریان خود می‌دهد.
پراید ٤٣‌میلیونی جای هیچ حرفی باقی نگذاشته است
با وجود تمام این ادعاهای مطرح شده از سوی وزیر صنعت، پراید از  ٤٣ میلیون تومان گذر کرده  و ٢٠٦ هم درحال عبور از آستانه ٨٥میلیون تومان قرار گرفته است. حالا نه‌تنها خبری از تولید خودروی باکیفیت نیست، خودروهایی که قرار بود تا پایان ‌سال‌جاری از گردونه تولید خارج شوند نیز به قدری پرسرعت پله‌های افزایش تصاعدی قیمت را پشت سر می‌گذارند که مردم برای خرید آنها سر و دست می‌شکنند.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو که معتقد است پراید ٤٣‌میلیون تومانی دیگر جای هیچ حرف و سخنی باقی نگذاشته است، می‌گوید: قیمت‌ها این روزها کاملا سلیقه‌ای شده، به‌عنوان مثال تیبا‌ هاچ‌بکی که تا حدود ١٠ روز پیش ٣١‌میلیون تومان عرضه می‌شد، حالا ٤٥‌میلیون تومان قیمت خورده است.
دلال‌های خودروساز در بازار
در حالی برخی از دولتمردان بر این باورند که اختلاف قیمت کارخانه و بازار، دلالی خودرو را داغ کرده که فعالان بازار روایت دیگری از پشت‌پرده گرانی دارند. زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو  دراین‌باره می‌گوید: سود دلال معمولی  از ٤٠‌میلیون تومانی شدن پراید کمتر از ٢‌میلیون تومان است و نجومی‌شدن قیمت‌ها پشت‌پرده دیگری دارد. دلال‌هایی که قیمت خودرو را یک‌شبه ١٠‌میلیون تومان بالا می‌برند، دلال‌های خود خودروسازان و نمایندگی‌های فروش در بازار هستند،  نه دلال‌های معمولی.
موتمنی برخی نمایشگاهداران را مقصر گرانی می‌داند، اما سود هر نمایشگاهدار از فروش خودرو تنها ٠,٥‌درصد قیمت خودرو است، ضمن این‌که نمایشگاهداران هم خود از نمایندگی‌های فروش  آن هم به قیمت بازار آزاد، خودرو را خریداری می‌کنند و دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارند.
موتمنی  با طرح این سوال که در ٢٠ روز گذشته چه اتفاقی در بازار افتاد که قیمت پراید ٢٠‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: مگر می‌شود کالایی به اندازه کافی عرضه شود و قیمت آن گران‌تر شود و بازار سیاه راه بیفتد.
گرانی ارز، قیمت خودرو را بالا برد
البته خودروسازان گرانی ارز را عامل اصلی برهم ریختگی بازار و نجومی شدن قیمت‌ها می‌دانند. حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس بر این باور است که  این موضوع باید به دقت بررسی و سهم ارزبری هر خودرو مشخص شود و پس از آن شورای رقابت برای خودروهای انحصاری و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای خودروهای رقابتی، یک «افزایش قیمت رسمی» مشخص کنند.
پیکان اتهام این نماینده مجلس در ادامه  اقتصاد دولت‌زده ایران را نشانه رفت و گفت: این صنعت گرفتار نوعی انحصار و مدیریت شبه دولتی است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت نیروهای عرضه و تقاضا در این بازار حاکم شده و بهبود کیفیت، رقابتی شدن قیمت و خدمات پس از فروش مناسب شکل بگیرد.
او معتقد است جامعه به هیچ عنوان آمادگی افزایش قیمت خودرو نظیر آن چه در سال‌های ٩٠ و ٩١ پیش آمد را ندارد، اما باید مراقب بود تا خودروسازان و قطعه‌سازان تعطیل نشوند و آسیب نبینند.
به خرید خودرو نه بگویید
اما درحالی فولادگر حرکت به سمت خصوصی‌سازی و ایجاد فضای رقابتی را راهکار اصلی تعدیل  قیمت‌ها می‌دانند که  رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است که  کمپین نخریدن خودرو بار دیگر باید  ایجاد شود. این اتفاق یک بار در اقتصاد ایران تجربه شد و شاهد بودیم که خودروسازان چگونه در فروش محصولات خود دچار مشکل شدند.
خودروهای ایرانی کجا می‌روند؟
از کشورهای عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، جمهوری آذربایجان و جیبوتی به‌عنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده است که در میان این کشورها عراق با سهم ۷۶.۳‌درصدی بیشترین سهم واردات خودرو را به خود  اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه به ترتیب با سهمی ۵.۳ و ۴.۲‌درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهایی مانند چین تنها ۰.۸ درصد، ساحل عاج ۰.۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۰.۳ درصد و جیبوتی ۰.۲‌درصد کل صادرات ایران بوده است.
همچنین ترکمنستان و لبنان دیگر کشورهایی هستند که سهمی بیش از یک‌درصد صادرات خودروی سواری را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۲.۶‌درصد و  ۲.۴‌درصد را از آن خود کرده‌اند. البته جمهوری کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان بازارهای مهم بالقوه صادرات خودرو یاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۷ ۱۶:۵۸

قطعا اگر تا آخر عمر پیاده بمانم پراید را با این قیمت نمیخرم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۷ ۱۸:۲۶

تنها راه مداخله دولت است در بازار ثانويه ارز. فقط از اين طريق قيمت ها منطقي تر ميشود !!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۱۵:۴۹

این نتیجه اقتصاد بیمار دولتیه پس مداخله دولت رو نخواین مردم نباید بخرن تا خودروساز مجبور بشه بیاره پایین اما افسوس که مردم ما چنین اتحادی ندارن با هم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۷ ۲۲:۰۷

من اگر با دست راه برم هم سوار پراید نخواهم شد و نخواهم خرید .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۷ ۲۲:۴۱

یا رب مباد که قوطی حلبی ماشین شود. کره از پراید رسیده به سانتافه و النترا ایران همچنان در اول وصف زه پراید مونده

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۷ ۲۲:۴۹

فقط باید در مملکت یک سیستم کارآمد داشته باشیم،تا هر کسی وارد آن شد،نتواندن اختلاس،دزدی و.... انجام دهد. بشرطی که سیستم فقط وفقط کارآمد باشد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۰۰:۳۲

کاهش ارزش پول ملی یعنی صادرات بی رویه؛ کاهش ارزش پول ملی یعنی خروج کالاهای سرمایه ای از کشور؛ کاهش ارزش پول ملی یعنی قاچاق کالاهای اساسی و یارانه ای به خارج و حتی خنده دارتر واردات دوباره به شکل صوری با رانت؛ کاهش ارزش پول ملی یعنی....

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۱۴:۱۲

بار خدایا این وسیله مرگ را نصیبم نفرما 🤕

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۱۴:۴۵

لعنت بر باعث و بانی گرانفروشی هرکس که هست

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۱۵:۵۱

این نتیجه اقتصاد بیمار دولتیه پس مداخله دولت رو نخواین مردم نباید بخرن تا خودروساز مجبور بشه بیاره پایین اما افسوس که مردم ما چنین اتحادی ندارن با هم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۲۳:۱۸

هرکس تواین وضعیت وتاوقتی قیمتها به حالت قبل برنگرده ماشین بخره خائنه

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۹ ۰۰:۲۰

اقایان لطف میکنند پراید را ۴۰ میلیون بهموطن میدن اگه ۶۸۰۰دلار را بریال تبدیل کنید با صادرات ان ۶۸میلیون گیر فرعون سازان میاد ! ایکاش منم کارگاه فرغون سازی مسقف داشتم تا دلار پارو میکردم !!!!!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۲۱:۴۵

به عشق من توهین نکنید

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۸ ۲۲:۰۸

ديگه ان كشورها كه پرايد ميخرند چقدر بدبختند

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۹ ۰۰:۱۵

به حرف نیاکانمان احترام بگذاریم که از قدیم گفته اند مرگ گرانفروش نخریدن است.پس نخریم تا گران فروشان بمیرند

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۹ ۱۳:۱۱

خودرو سازها فراموش کرده اند که دست به دامن دولت شدن که با وام خودروهایشان را به فروش برسانند.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۰۸:۲۶

😂😂😂😂😂😂😂😂😂

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۰۹:۴۳

گرانی کالا در سایر کشورها: یه مدت نخر، خودش ارزون میشه. گرانی کالا در ایران: تا می تونی بخر وگرنه گرون تر میشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۱۱:۲۹

آقا از دولت گرفته تا بازار و خودروساز و همه، رفتارشون متناسب با درک و شعور بخش اعظم جامعه است. بلانسبت آدمهای فهیمده، مردم سواری میدن اونا هم سوار میشن. من نمیدونم این مردم کی باید بفهمن که وقتی چیزی گرون شد باید تحریمش کرد نه اینکه بدتر هجوم برد. والا بخدا کشورای عربی و افریقایی هم اینو میدونن و بارها عملیش کردن.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۱۳:۲۴

ایران ونزوئلای دیگر است

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۱۳:۵۷

دیشب رفته بودم گوشی بخرم قیمتها نجومی و سر به فلک بودش.بعدش رفتم یه گوشی ساده خریدم.فروشنده میگفت از فردا سایپا داره ثبت نام جدید پراید رو انجام میده و دوستان من هر کدوم رفتن و ده تا ثبت نام کردن.عزیزان من توی مملکت ما مردم به این چیزها توجه نمیکنند.اونیکه داره میگه من بخرم و پولم و بیشتر کنم بقیه به درک