• جمعه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97121708991
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۶ و ۱۷ اسفند بخوانید؛

گزارشی محرمانه از گرانی‌ها/حمایت دیپلماتیک انگلیس از زاغری/انتصاب رییس قوه قضاییه با حکم رهبری

گزارشی محرمانه از گرانی‌ها/حمایت دیپلماتیک انگلیس از زاغری/انتصاب رییس قوه قضاییه با حکم رهبری

درخواست نتانیاهو از جهان برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران، دستگیری ۳ تیم تروریستی در غرب کشور، انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه، بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، گفت‌وگوی ظریف با وزیر خارجه عراق در آستانه سفر روحانی به این کشور، برگزاری اولین دور رایزنی‌های حقوقی ایران و روسیه در مسکو، اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری از سوی دولت انگلیس و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، شانزدهم و هفدهم اسفند ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات با اعلام اینکه طی چند روز گذشته سه تیم تروریستی در منطقه غرب شناسایی و دستگیر شدند، گفت: این تیم ها با هدف ایجاد ناامنی و انجام اقدامات ضد امنیتی فعالیت می کردند که شناسایی شدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب کردند.

مروری بر زندگینامه و سوابق ابراهیم رییسی؛ رییس جدید قوه قضاییه کیست؟

مدیر کل روابط عمومی قوه قضائیه: مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه ۲۰ اسفند انجام می‌شود

حجت الاسلام سید کاظم صدیقی، خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم پاسخگوی تمامی شبهات است و تصویر کلی از نظام اسلامی چهل ساله به شمار می‌رود، گفت: علم است که دنیای غرب را برای استعمار مجهز کرده است. سلاح علم را باید جوانان ما در دست بگیرند و این غارتگران را از مسند کنار بگذارند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم،  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به موضوع بررسی FATF تاکید کرد: مصلحت نظام را مبنا قرار می دهیم نه هوا و هوس‌ها را. وی خطاب به اروپایی ها گفت: اروپایی‌ها ما بچه نیستیم و اگر شما چنین تصوری کردید بدانید عاقل مردتر از شما هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان گیلان با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته که ۲۵ رقم کالا اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان بدست مردم برسد، خاطر شان کرد: در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند.

رییس جمهور در نشست خبری در پایان سفر دو روزه به استان گیلان تاکید کرد: مسئله محیط زیست در تمام طرح‌ها در اولویت ما قرار دارد، ولی باید آب را به مردمی که به آن نیاز دارند برسانیم.

معاون سیاسی وزیر کشور  در حاشیه همایش فرمانداران و مدیران کل سیاسی و انتخابات سراسر کشور درباره طرح استانی شدن انتخابات بیان گفت: احتمالاً طرح استانی شدن انتخابات، تفاوت‌هایی با سیاست‌های کلی انتخابات دارد.

همچنین حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در همایش فعالان جبهه پایداری استان تهران گفت: ما با هیچ کسی از قبل نمی‌بندیم، فقط نگاه می‌کنیم که چه کسی اصلح است،چه از پایداری باشد چه نباشد چرا که تجربه ائتلاف را داریم و نتیجه آن را هم دیدیم که حتی یک نفر از لیست وارد مجلس نشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از ارسال گزارش محرمانه درباره " گرانی‌های اخیر " به مسئولان کشورخبر داد و افزود:  گزارشاتی به مقامات مسئول درباره دلایل گرانی‌های اخیر ارائه شده است و بخش زیادی از این گزارش‌ها طبقه‌بندی و محرمانه بوده که ما به مجلس و مسئولان کشور ارائه کرده‌ایم.

بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت

وجود برخی مغایرت‌های شرعی، قانون اساسی و ابهام در لایحه بودجه ۹۸

نظرات شورای نگهبان در مورد بخش عمده‌ای از لایحه بودجه ۹۸ به مجلس ارسال می‌شود

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در آستانه سفر روحانی به این کشور در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و تمهیدات سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

اولین دور رایزنی حقوقی بین مدیران کل حقوقی وزارت امور خارجه ایران و روسیه با حضور «عباس باقرپور اردکانی» مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «یوگنی زاگاینوف» مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه با هدف گسترش و تعمیق مناسبات فیمابین، در مسکو برگزار شد.

سفارت سوییس در تهران در واکنش به انتقاد مخاطبان ایرانی نسبت به توییت این سفارتخانه در معرفی اسکناس جدید 1000 فرانکی و ارزش‌گذاری آن با برخی محصولات و خدمات از جمله زعفران و پسته ایرانی، اعلام کرد که این توییت صرفا یک مقایسه بوده است.  سفارت سوئیس در تهران پیشتر در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرده بود: هفته آینده، بانک ملی سوئیس، از اسکناس جدید ۱۰۰۰ فرانکی، تقریباً معادل ۱۳ میلیون تومان یکی از ارزشمندترین اسکناس‌های بانکی در جهان رونمایی می‌کند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه نفت ایران قاچاق می‌شود، گفت که رژیم صهیونیستی می‌تواند در صورت لزوم جلوی آن را بگیرد. نتانیاهو همچنین از همه قدرت‌های جهان خواست تا مانع از دور زدن تحریم‌های آمریکا از سوی ایران شوند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه پایانی نشست «کمیته چهار جانبه وزرای خارجه اتحادیه عرب» گفت: بیانیه‌های فاقد ارزش و غیرسازنده این کمیته هیچ حاصل و دستاوردی جز تعمیق بی اعتمادی هر چه بیشتر و افزایش شکاف در روابط میان کشورهای منطقه نخواهد داشت. کشورهای عضو این کمیته به خوبی واقفند که این بیانیه دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست و تنها منعکس کننده نگرش خاص برخی کشورهاست.

بهرام قاسمی همچنین حمله انتحاری به یک گردهمایی در شهر کابل که برخی از مقامات و شخصیت های دولتی افغانستان نیز در آن حضور داشتند را شدیداً محکوم کرد و گفت: داعش با دست زدن به اینگونه اقدامات غیرانسانی، پراکنده و بی هدف به خیال خام خود در پی ابراز وجود و جبران شکست‌های خود در سوریه و عراق است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد هم در واکنش به گزارش سالانه کمیسر عالی حقوق بشر بر ضرورت مقابله با نابرابری‌ها و اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه تاکید کرد و افزود: احقاق حق توسعه، رفع نابرابری‌ها و مقابله با اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه از جانب برخی دولت‌ها زمینه‌ساز رفع چالش‌های حقوق بشری در جهان است.

انگلستان در اقدامی نادر با اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری این پرونده را از حالت کنسولی به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل کرد.این نخستین بار است که دولت انگلستان با به کار بردن این ابزار قانونی بین‌المللی به "نحوه برخورد" با یکی از شهروندانش در یک کشور دیگر اعتراض نشان می‌دهد.

در واکنش به این اقدام، سفیر ایران در انگلیس اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری را مخالف حقوق بین‌الملل دانست. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.

دادستان کل کشور گفت: به همه کسانی که ارز با نرخ دولتی گرفته و آن را برنگردانده اند می گویم که بالاخره مطمئن باشید سراغ شما خواهیم آمد؛ اسامی و لیست دریافتی‌های شما در اختیار است و این لیست به نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. حجت الاسلام و المسلمین منتظری همچنین با اشاره به آمار کلاهبرداری‌هایی که از طریق فضای مجازی شده است، عنوان کرد: بستن فضای مجازی مطرح نیست؛ فضای مجازی مدیریت شود.

در دومین هفته اسفندماه سال جاری خبرهای مختلفی در حوزه حقوقی و قضائی از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه منتشر شد که گزارش کامل آن را میتوانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha