• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98091913847
  • خبرنگار : 71616

"خودروی آب‌سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است"

"خودروی آب‌سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است"

یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو، گفت: اگر قرار باشد انرژی صرف تجزیه آب کرده و سپس از هیدروژن به دست آمده به عنوان سوخت برای راندن خودرو استفاده کرد، بهتر است همان انرژی را مورد استفاده قرار دهیم که مفیدتر هم خواهد بود. برخی مدعیان این طرح دروغین به جرم کلاهبرداری راهی زندان شده‌اند.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع آب‌سوز کردن خودروها از دو منظر قابل بررسی و نتیجه‌گیری است. علاوه بر بررسی جنبه علمی موضوع،  تطبیق امکان‌پذیری دریافت انرژی لازم از آب برای به حرکت در آوردن موتور یک خودرو با مبانی نظری نیز حائز اهمیت است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صاحب‌نظران مهندسی مکانیک و شیمی معتقدند که می‌توان خودرویی با این ویژگی ساخت که در  آن با الکترولیز کردن آب و سپس با واکنش مجدد هیدروژن و اکسیژن به‌ دست‌ آمده، بتوان انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک خودرو را تأمین کرد، گفت: اما اگر قرار باشد، انرژی صرف جداسازی هیدروژن از آب کنیم، چرا به ‌صورت مستقیم برای به حرکت درآوردن موتور، از آن انرژی بهره نگیریم؟ که البته در این صورت خودرویی به ‌مراتب بهینه‌تر نیز خواهیم داشت.

وی افزود: از سوی دیگر ادعای آب‌سوز کردن خودروها در طول تاریخ چندین بار تکرار شده و هر بار سرنوشت مدعیان آن‌ها به جرم کلاهبرداری و تقلب به زندان هم کشیده شده است. به طور مثال "استنلی مایر" آمریکایی در ۱۹۸۰ ادعای خود را مطرح کرد اما ۱۶ سال بعد در حالی که نتوانسته بود نظریه خود را حتی به صورت یک نمونه عملی اثبات کند، به جرم تقلب راهی زندان شد.

سنجری یادآور شد: در سال ۲۰۰۳ شرکتی آمریکایی با نام "شرکت انرژی جهانی ژنزیس" مدعی شد قادر است انرژی لازم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو را از طریق جداسازی مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب و سپس ترکیب مجدد آن‌ها بدست آورد، برای این پروژه بیش از ۲.۵ میلیون دلار هم از سرمایه‌گذران دریافت کرد، اما سه سال بعد در حالی که کذب بودن ادعای این شرکت توسط دادگاهی در نیوجرسی به اثبات رسید، مالک آن به جرم کلاهبرداری علاوه بر اجبار به پرداخت خسارت، به پنج سال زندان محکوم شد.

کریمی سنجری تصریح کرد: در این رابطه دانشمندان معتقدند هیچ راهی برای گرفتن انرژی از آب وجود ندارد، مگر اینکه در این راه انرژی بیشتری از آنچه به دست می‌آید، هزینه کنید. آن‌ها معتقدند تولید انرژی از آب، ناقض قوانین اول و دوم ترمودینامیک است.

اگر ادعای آب‌سوز کردن‌ها خودروها حقیقت داشت، تاکنون حتما به تولید انبوه رسیده بود...

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اما این موضوع از منظری دیگر نیز قابل بررسی است. سالانه بین هشت تا ۱۵ درصد از درآمد شرکت‌های صاحب برند خودروسازی دنیا در حوزه تحقیق و توسعه صرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، کاهش قیمت تمام شده خودرو آن هم به رغم تکالیف هزینه‌زای ناشی از مقررات و استانداردهایی است که دولت‌ها برای ارتقای سطح کیفی تولیدات این شرکت‌ها وضع می‌کنند. در چنین شرایطی این شرکت‌ها مجبورند برای عبور از این الزامات کیفی، راضی کردن مشتریان و البته جذب بازارهای بیشتر، هزینه‌های زیادی را صرف بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از سوخت‌های سبز و پاک کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها عموما از هر نظریه‌ای که بتواند با هزینه کمتری موجب ارتقای سطح تکتولوژی خودرو شود، استقبال می‌کنند. از آن جایی که نظریاتی از این دست همانگونه که اشاره شد، در دنیا نیز مطرح بوده است، لذا مطمئن باشید اگر چنین احتمالی وجود داشت که بتوان بصورت فیزیولوژی از آب انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور یک خودرو آن هم در مقیاس خودروهای امروزی تامین کرد،   قطعا این شرکت‌ها پیش از این امکان انبوه‌سازی این مدل سوخت را مهیا می‌کردند.

کریمی سنجری گفت: خالی از لطف نیست که بگوییم  "دکتر عبدالله محمودیان" استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف از کسانی‌ که به‌ دنبال حل معماهای ناممکن یا رد قضایای اثبات شده هستند، با عنوان نوابیغ (نه نوابغ) یاد می‌کنند. نظریه استخراج انرژی از آب برای راندن یک خودرو نظریه‌ای مردود است؛ بنابراین مردم توجه کنند که گول نوابیغ را نخورند.

به گزارش ایسنا، مدتی است که تبلیغاتی در زمینه آب‌سوز کردن خودروهای سواری صورت گرفته و سایتی در این زمینه برای ثبت‌نام ایجاد شده است. در این سایت ادعا شده با خریداری و نصب تجهیزاتی به قیمت ۴.۵ میلیون تومان، می‌توان یک خودرو را آب‌سوز کرد و دیگر نیازی به استفاده از سوخت بنزین نیست.

در همین رابطه چندی پیش یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد: این موضوع پایه‌ای در علم دارد اما کاربرد روزمره نداشته و ضمانتی هم برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که به هیچ‌وجه گول این تبلیغات را نخورند. کسانی که ادعا می‌کنند خودروهای آب‌سوز دارند، در هیچ یک از مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور، مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و حتی در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا نیز نمونه خودروی آب‌سوز وجود ندارد. برای ما عجیب است که چگونه اجازه تبلیغات چنین ادعاهایی داده می‌شود!؟

به گفته امیرحسین کاکایی، جایگزین کردن سوخت با آب بعد از مدتی به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیب زده و باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرده و حتی قید کل خودرو را زد.

همچنین سیدرضا مفیدی - مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت - در این رابطه تاکید کرده بود که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص پیش‌فروش تجهیزات خودروهای آب‌سوز صادر نشده است.

در این شرایط سازمان ملی استاندارد ایران نیز در پاسخ به پیگیری ایسنا اعلام کرد که هیچ مجوزی در زمینه تجهیزات آب‌سوز کردن خودروها صادر نکرده است.

احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - نیز در این رابطه گفت: انجمن خودروسازان ایران و حتی مرکز تحقیقات شرکت‌های خودروسازی مختلف تقاضای بررسی این طرح و مذاکره برای بررسی طرح و صحت آن را داشتند، اما فرد مدعی با بیان اینکه مبادا اختراع او دزدیده شود، از حضور در مراکز تحقیقاتی اجتناب کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۱۹ ۱۳:۲۰

سلام. پس چطور آب را میریزه توی باک نه بنزین. ادعای شما قابل توجیه نیستِ