• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99051410582
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

ذهن و هویت دانش آموزان را برای زیستن شرافتمند آماده کنیم

ذهن و هویت دانش آموزان را برای زیستن شرافتمند آماده کنیم

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه جوانان و نظام یادگیری دو محور ساختن آینده جامعه هستند، اظهار کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مجال بیشتری برای پرورش استعدادهای جوانان فراهم کند.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در آیین تکریم فاطمه مهاجرانی آخرین رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و الهام یاوری اولین رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، باتقدیر و تشکر از زحمات فاطمه مهاجرانی رئیس سابق این مرکز و تبریک دهه ولایت و امامت اظهار کرد: ساختن جامعه و تلاش برای آینده بهتر از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه جوامع است. دولت‌ها برای رفاه و توسعه بیشتر تلاش می‌کنند و پژوهشگران، فناوران و اندیشمندان درصدد کشف‌های بیشتر برای بهترشدن شرایط آینده هستند؛ بنابراین مسئله ساخت و ایجاد شرایط بهتر از گذشته و ایجاد راه‌هایی در افق‌های نو برای آینده‌ای پربارتر دغدغه همگانی است.

اولین محور ساختن آینده؛ جوانان هستند

حاجی میرزایی بابیان اینکه وقتی صحبت از آینده می‌شود با دو مفهوم جوانان و نظام یادگیری روبرو می‌شویم، اظهار کرد: نمی‌توان از آینده جامعه سخن گفت و این دو اصل را مورد توجه قرار نداد. هرچقدر جامعه از جوانان با هویت‌تر، باشخصیت‌تر و کسانی که سبک زندگی سالم‌تری دارند و از دانش و تجربه عمیق گذشتگان در حل مسائل بهره می‌گیرند، استفاده کند، موفق‌تر است به همین دلیل در بیانات مقام معظم رهبری جوانان از اهمیت خاصی برخوردارند و در گام دوم انقلاب نیز تأکید ایشان بر جوانان بوده لذا جوانان نقطه کانونی این بیانیه هستند و بیشترین امید درکلام ایشان برای ساختن آینده جامعه متوجه جوانان است.

دومین محور ساختن آینده؛ جریان یادگیری جامعه است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دومین محور ساختن آینده، جریان یادگیری جامعه است، تصریح کرد: هر چه در جامعه جریان یادگیری کارآمدتر، توانمندتر، عمیق‌تر و اصولی‌تر باشد به همان نسبت آینده آن جامعه بهتر و روشن‌تر است. یادگیری پایدارترین وجه و کلیدی‌ترین عنصر در ساختن آینده است. همه اندیشمندان معتقدند که امروز محصول یادگیری دیروز و فردا محصول یادگیری امروز است لذا  هر چه یادگیری عمیق‌تر باشد آینده بهتر و متوازن‌تر است.

وی گفت: ساختن آینده تنها وجه ایجابی ندارد؛ لذا باید به مجموعه‌ای تبدیل شویم که شاداب و محرک است و توانایی مراقبت از عناصر فعال و با استعداد جامعه را دارد. همچنین از عزت، استقلال و خوداتکایی جامعه مراقبت کنیم و با تقویت امید به انرژی جوانان برای ساختن آینده افزایش دهیم. بنابراین اگر جریان یادگیری نتواند امید به آینده را در ذهن، فکر و روان انسان‌ها تقویت کند این موتور از کار می‌افتد.

 حاجی میرزایی با اشاره به اینکه توجه به آینده و تقویت امید در جوانان به‌عنوان یکی از محورهای مهم گام دوم انقلاب است، گفت: دشمن در تلاش است آینده را از جوانان این کشور بگیرد تا بتواند آینده جامعه را بگیرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رویارویی با دو پدیده تحریف و تحریم در جامعه گفت: تحریف به معنای تضعیف داشته‌ها، تمرکز برنداشته‌ها، دیدن ضعف‌ها، ندیدن ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های گسترده‌ای که برای حرکت به سمت آینده وجود دارد، است.

نظام آموزشی نقطه اصلی حرکت جامعه به سمت آینده است

حاجی میرزایی نظام آموزشی را نقطه اصلی حرکت برای آینده جامعه دانست و افزود: برای بهتر شدن آینده از منظر سند تحول بنیادین دو اتفاق مهم باید در نظام آموزشی رخ دهد؛ در مرحله اول لازم است تربیت جایگزین آموزش شود. لذا بیش از آنکه نیاز داشته باشیم ذهن دانش آموزان را از مجموعه دانش‌ها انباشته کنیم باید روش، منش، شخصیت و هویت آن‌ها را برای یک زیستن شرافتمند آماده کنیم.

وی مرحله دوم تغییر در نظام آموزشی را توجه به تربیت چندساحتی طبق آنچه در سند تحول بنیادین ذکرشده دانست و گفت: توجه به تمام ساحت‌های تربیتی مهم است و برای داشتن آینده‌ای پربار باید تمام ساحت‌های تربیتی را در جوانان تقویت کنیم تا به صورت رشد متوازن و تربیت همه جانبه برای آینده قدم بردارند.

وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: درآموزش‌وپرورش با انسان‌های متفاوتی ازنظر استعداد روبرو هستیم. وقتی ساحت‌های تربیت متنوع می‌شود عرصه‌های بروز استعداد و توانمندی افراد هم متنوع می‌شود. نظام آموزشی کارآمد و شایسته، نظامی است که بیشترین توجه را به همه استعدادها داشته باشد و مجال بیشتری برای شناسایی استعدادها فراهم کند؛ لذا آن  نظام آموزشی موفق‌تر و قوی‌تری است.

حاجی میرزایی گفت: سازمان ملی استعداد درخشان به‌عنوان یکی از نقطه‌های درخشان عملکرد نظام آموزشی ایران مسئولیت فراهم آوردن مجال بیشتر برای پرورش استعدادهای جوانان را دارد.

وی با اشاره به شناسایی استعدادها از دوران مدرسه گفت: اگر جامعه‌ای نتواند استعدادها را تشخیص دهد این جامعه تضییع کننده فرصت‌ها است؛ بنابراین رسالت پرورش استعدادها به‌عنوان یک رسالت عظیم موضوعیت پیدا می‌کند. لذا امیدوارم با تبدیل‌شدن مرکز پرورش استعدادهای درخشان به سازمان ملی استعدادهای درخشان و پیگیری مستمر همکاران این سازمان در رسالت خود موفق‌تر از قبل عمل کند.

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: تغییر و تحول مجالی برای نگاه کردن به مسائل یک سازمان از منظر دیگر است و امیدواریم این تغییر باعث پیشرفت شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان با بیان برخی اولویت‌هایی که در دوره اخیر دارای اهمیت است، اظهار کرد: استقرار سازمان، بهره‌گیری از تلاش‌ها و تجربیات گذشته، نگاه مؤثر به آینده، تعیین سهم این سازمان و تأثیر آن‌ در حل مسائل و مشکلات جامعه و سعی در ارتقا علمی جامعه و ارائه الگویی عملی از تحقق کامل سند تحول از مهم‌ترین نکاتی است که باید در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.