• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99052820840
  • خبرنگار : 71588

واکنش ها به دیدار مقامات ترکیه، لیبی و قطر

واکنش ها به دیدار مقامات ترکیه، لیبی و قطر

در پی اعلام توافق قطر، ترکیه و لیبی برای احیای فعالیت بندر مصراته و تبدیل آن به پایگاه نظامی آنکارا، یک عضو پارلمان مصر هشدار داد که سرت و الجفره خط قرمز هستند حتی اگر همه دنیا هم جمع شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، تامر الشهاوی، افسر سابق سازمان اطلاعات نظامی و عضو پارلمان مصر خاطرنشان کرد، حتی اگر تمام جهان نه فقط ترکیه، قطر و دولت وفاق ملی لیبی جمع شوند، باز هم سرت و الجفره خط قرمز برای ما هستند.

وی در ادامه افزود، علی رغم تمامی درخواست‌های بین‌المللی برای برقراری آرامش در لیبی و خروج مزدوران، به نظر می‌رسد ترکیه و قطر برای شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای از جمله در شهر سرت که خط قرمز مصر است، برنامه‌ریزی می‌کنند.

الشهاوی همچنین تصریح کرد، سفر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و خالد بن محمد العطیه، همتای قطری وی به طرابلس در روز دوشنبه و دیدار با شماری از مسئولان دولت وفاق ملی، پیام بسیار خطرناک برای شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای به خاطر بررسی پرونده‌های نظامی و مهمتر از آن موضع نظامی در قبال سرت و الجفره است.

وی تاکید کرد، اگر محور ترکیه، قطر و حامیانشان بر پشتیبانی از دولت وفاق ملی لیبی اصرار بورزند به سمت "خودکشی در سرت و الجفره" پیش می روند و آنچه نباید رخ می دهد.

این نماینده مصری همچنین عنوان داشت، ابهاماتی همچنان در خصوص عملکردها و رفتارهای جامعه جهانی نسبت به لیبی و بقای آن در صندلی‌ تماشاگران وجود دارد.

از سوی دیگر، فتحی المریمی، مشاور رسانه‌ای رئیس پارلمان لیبی خاطرنشان کرد، حضور وزرای دفاع ترکیه و قطر در طرابلس، دلیلی بر حمایت این دو کشور از شبه‌نظامیان تروریست در طرابلس است.

المریمی همچنین اظهار داشت، ارتش «ملی» لیبی آماده مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از سوی قطر و ترکیه است.

وی همچنین تاکید کرد، قطر و ترکیه "علنا" از گروه‌های تروریستی در لیبی حمایت می‌کنند و هدف از دیدار وزرای دفاع ترکیه و قطر در طرابلس، رساندن پیامی به مصر و داخل خاک لیبی مبنی بر اینکه این دو کشور در لیبی حضور دارند و از گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند، است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و خالد بن محمد العطیه، همتای قطری وی در سفری مشترک به منظور دیدار با مسئولان دولت وفاق ملی لیبی وارد طرابلس شدند.

در همین راستا منابع آگاه اعلام کردند که دولت وفاق ملی لیبی، قطر و ترکیه رسماً به توافقی دست یافتند که طبق آن بندر مصراته تبدیل به پایگاه دریایی یگان‌های دریایی آنکارا در مدیترانه می‌شود.

در همین حال، یک منبع درباره جزئیات این توافق به شبکه “NEWS ۲۱۸” اعلام کرد: این توافق شامل تبدیل بندر مصراته به پایگاه دریایی یگان‌های دریایی ترکیه در دریای مدیترانه و ایجاد یک مرکز هماهنگی میان سه طرف می‌شود که نشست‌های ماهانه‌ای را در سطح رؤسای ستاد ارتش و با حضور مشاوران سه کشور در مصراته برگزار کنند.

این منبع افزود: سه طرف توافق کردند که قطر مسئولیت راه اندازی دوباره همه مراکز امنیتی و مقرهای آموزشی در طرابلس را که در جنگ اخیر نابود شده‌اند، عهده‌دار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha