• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99063123990
  • خبرنگار : 30054

تصمیم‌گیری داده‌محور، راه نجات سازمان‌ها در بحران  کرونا

تصمیم‌گیری داده‌محور، راه نجات سازمان‌ها در بحران  کرونا

مطمئنا، مشکلات ناشی از ویروس covid-۱۹، تنها محدود به بحث‌های سلامت جامعه نیست؛ بلکه از مهم‌ترین مشکلات به‌وجودآمده، مشکلات اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام سکان، بسیاری از شرکت‌ها، در قسمت‌های مختلف فرایند تولید یا خدمات خود دچار مشکل شده و این امر، روند توسعه و حاشیه‌ی سود را به خطر انداخته است. می‌توان گفت در این شرایط، مهم‌ترین چیز توانایی «تصمیم‌گیری داده‌محور (Data-Driven Decision Making)» است.

در همه‌گیری ویروس کرونا، هر سازمان باید بتواند اثرات مخرب ناشی از این بحران را بر کسب ‌و کار خود بررسی کرده و به فکر راهکاری برای کمینه‌سازی این اثرات باشد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد سازمان‌هایی که توانایی تصمیم‌گیری داده‌محور داشتند، کمترین آسیب را در این شرایط بحرانی دیدند.

در حقیقت، این سازمان‌ها در مواجهه‌ی با بحران‌ها، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در شرایط پساکرونا نیز، جایگاه بهتری داشته باشند.

تصمیم‌گیری داده‌محور چیست و چرا باید به سمت آن حرکت کنیم؟

تلاش اصلی سازمان‌های داده‌محور، تصمیم‌گیری بر مبنای داده و تحلیل آن‌هاست. مزیت رقابتی اصلی این سازمان‌ها، تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیتِ داده‌ها و تبدیل نتایج آن‌ها به بینش‌، است.

اصولاً تصمیم گیری داده‌محور به معنای تصمیم گیری در جهت دستیابی به اهداف کلیدی کسب‌ و کار با استفاده از داده‌های تایید شده و تجزیه و تحلیل آن‌هاست نه صرفا به معنای پرتاب تیری در تاریکی. 

سازمان‌های داده‌محور به‌جای این‌که تنها به شهود خود تکیه کنند، مبتنی بر واقعیت تصمیم‌گیری می‌کنند؛ اما تصور نکنید که علت پیشرفت این سازمان‌ها وجود زیرساخت‌های فناوری و دیجیتالی پیشرفته است؛ علت اصلی، وجود فرهنگ داده‌محور، تفکر مبتنی بر داده و در نهایت، توانایی تصمیم‌گیری داده‌محور است.

برای دستیابی به فرهنگ و تفکر داده‌محور، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟!

گام اول، جمع‌آوری داده‌های درست و مبتنی بر واقعیت است. برای این‌کار، لازم است نکات زیر رعایت شود:

. طرح سوال درست: برای دستیابی به داده‌ی درست، لازم است برای هر سوال، هدف مشخصی تعیین شده باشد و سوال‌ها به‌ صورت صریح و واضح پرسیده شوند.

. دقت کنیم که داده‌ها بیش‌ از حد به کارکنان، وابسته نباشد، چون صحت داده‌ها می‌تواند تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

گام دوم، اطمینان از درستی مراحلی است که طی می‌کنیم. برای این کار، لازم است که بتوانیم نتیجه‌ی کار را تجسم کنیم. به همین دلیل، باید از ابزارهای هوشمند سازمانی استفاده کنیم.

برای مثال، پلتفرم سکان می‌تواند از مراحل ابتدایی تجزیه و تحلیل تا مراحل پیشرفته، علاوه بر درستی انجام هر مرحله، نتایج برآمده از داده‌ها را تصویرسازی کند.

داده‌ها ممکن است آن‌چه انتظار دارید را به شما نشان ندهند؛ اما ممکن است فرصت‌هایی را که فکرش را هم نمی‌کنید، برای شما نمایان کنند.

بعد از این که توانستید داده‌های لازم را برای درک شرایط به وجود آمده‌ی ناشی از کرونا و تاثیرات این ویروس بر سازمانتان را جمع‌آوری کنید، می‌توانید از چالش پیشِ رو، جهت ایجاد مزیت رقابتی و فرصتی برای پیشرفت استفاده کنید. اما برای موفقیت، لازم است به شیوه‌ای استراتژیک، سازمان‌یافته و اولویت‌بندی‌شده عمل کنید.

Craig Mundie, مشاور ارشد مدیرعامل در Microsoft

همان‌طور که از جمله بالا مشخص است Microsoft داده‌های خود را در اولویت توسعه و پیشبرد اهداف قرار داده است. به گفته‌ی آقای Craig Mundie اهمیت استفاده از داده‌ها و تحلیل آن‌ها تا جایی رسیده است که اگر از آن‌ها استفاده نکنیم در حقیقت کسب‌ و کاری نداریم.

اما توجه داشته باشید ابتدا باید سازمان خود را برای کوتاه‌مدت حفظ کرده تا در این بحران، به ورشکستگی یا نابودی نرسد. برای رسیدن به این هدف، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:

. ابتدا برای افزایش فروش با ارزیابی مشتریان و با استفاده از قابلیت‌های تحلیل داده، محصولات و کانال‌های فروش را اولویت‌بندی کنید.

. در مرحله‌ی بعد جهت افزایش بهره‌وری، با استفاده از دانش تجزیه و تحلیل داده‌ها، بخش‌ها و برنامه‌های ناکارآمد را شناسایی کرده و مشخص کنید که در کجا باید هزینه‌ها را کاهش دهید.

. درنهایت، می‌توانید به دنبال پیش‌بینی در عرضه و تقاضا بوده و با استفاده از نوآوری‌ها، به بازارهای جدیدی برای محصولات جدید یا کانال‌های فروش جدید دست پیدا کنید.

پس از اطمینان از تداوم مشاغل در کوتاه‌مدت، حال برای تبدیل شدن به یک سازمان انعطاف‌پذیر در طولانی‌مدت و ایجاد مزیت رقابتی، لازم است یک فرایند جامع و ساختاریافته را دنبال کنید.

همچنین از موفقیت‌های کوتاه‌مدتی که در زمان کرونا به دست آمده، استفاده کنید. موفقیت‌هایی از قبیل: زیرساخت فناوری اطلاعاتی که برای سازمان فراهم کردید و یا استفاده از کارکنانی که می‌توانند در بخش داده فعالیت کنند.

در پایان می‌توان گفت شرکت‌هایی که توانایی تصمیم‌گیری داده‌محور دارند، در شرایط کرونا و بحران اقتصادی و یا در هر شرایط بحرانی دیگری، آمادگی بیشتری داشته و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

در مقابل، شرکت‌هایی که بر اساس احساس یا تجربه تصمیم‌گیری می‌کنند، معمولا در شرایط بحرانی، دچار سردرگمی و عواقب ناشی از آن مانند ورشکستگی و … می‌شوند.

بنابراین، اگر شرکت شما کماکان در تصمیم‌گیری‌ها از علوم داده استفاده نمی‌کند، می‌تواند از فرصت بحران پاندمی کرونا استفاده کرده و آهسته در مسیر تبدیل شدن به یک شرکت داده‌محور گام بردارد. 

پلتفرم تحلیل داده‌ی سکان، با استفاده از تکنولوژی علم داده، تصمیم‌گیری مدیران را از تصمیم‌گیری بر اساس شواهد، به سمت تصمیم‌گیری داده‌محور سوق می‌دهد.

در این پلتفرم، می‌توان تحلیل‌ها و آنالیزهای پیشرفته‌ای را روی داده‌های سازمانی مشاهده کرده و بر اساس آن‌ها، تصمیمات لازم گرفته شده و استراتژی‌های لازم چیده شود.

برای مثال، به راحتی می‌توان مشتریان را دسته‌بندی کرده و تصمیمات مشخصی برای پیش‌برد فرآیند بازاریابی هر دسته از آن‌ها اتخاذ کرد. سکان می‌تواند سازمان را با سرعت بالایی در مسیر تبدیل شدن به یک سازمان داده‌محور، سوق دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.