• پنجشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99070302033
  • خبرنگار : 50028

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

موافقت هیئت امنای ارزی کشور با اختصاص تسهیلات ریالی به ابرپروژه راه‌آهن استان

موافقت هیئت امنای ارزی کشور با اختصاص تسهیلات ریالی به ابرپروژه راه‌آهن استان

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی از تصویب ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ابر پروژه ریلی استان خبر داد.

محمدصادق معتمدیان، امروز پنج شنبه سوم مهرماه به رسانه‌های گروهی گفت: این اعتبار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن بیرجند تصویب شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این مبلغ با نظر ویژه و مساعد ریاست جمهور، دکتر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هیات امنای ارزی صندوق توسعه ملی، حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی محقق شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رییس جمهوری تشکیل و با تخصیص تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان یعنی پروژه بیرجند - قاینات - گناباد موافقت شد.

معتمدیان ادامه داد: با پیگیری‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت، موفق شدیم در مهرماه مصوبه‌ای را از دولت اخذ کنیم که مقرر شد براساس یک مدل مالی جدید که اولین بار در کشور مصوب شده بتوانیم منابع مالی را برای این ابرپروژه در شرق کشور تامین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: براساس این مصوبه قرار شد کنسرسیومی متشکل از شش شرکت بزرگ راهسازی کشور تشکیل شود و براساس مدل ۱۰، ۲۰، ۷۰ یعنی ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده اولیه این کنسرسیوم و ۷۰ درصد نیز منابعی است که از طریق صندوق توسعه ملی با عنوان تسهیلات به این کنسرسیوم تخصیص داده می‌شود.

وی اظهار کرد: از سال گذشته پیگیری‌های جدی را انجام دادیم و چند ماه پیش کمیته فنی هیات امنای ارزی تشکیل شد که با اکثریت آرا موافقت کردند این پرداخت انجام شود و روز گذشته نیز در این جلسه با تصویبی که انجام گرفت، امیدواریم با سرعت بیشتر این ابرپژوه در استان انجام شود.

معتمدیان بیان کرد: خوشبختانه تمام مراحل اقدامات از حیث اقدامات زیربنایی، اقدامات روبنایی و ریل‌گذاری‌ها و ایجاد ایستگاه‌ها در مسیر شامل دو ایستگاه در بیرجند و قاین انجام خواهد شد.

وی افزود: قطعا تا دو یا سه ماه آینده مراحل انعقاد قرارداد این کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد و بانک‌های عاملی که در قالب یک سندیکا، سازماندهی شدند مسئولیت پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به کنسرسیوم را خواهند داشت و در شش جبهه همزمان شش شرکتی که تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند، احداث راه‌آهن را براساس مصوبه حداکثر طی مدت ۴ سال باید به اتمام برسانند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این قطعه ۲۷۱ کیلومتر است که آورده دولت در قالب ۹۰ کیلومتر در دو پروژه یک قطعه در بیرجند که سال گذشته ما آغاز کردیم و یک قطعه نیز در گناباد در ایستگاه یونسی به سمت خضری در حال انجام است که سهم دولت تخصیص داده شده است.

معتمدیان ادامه داد: امیدواریم تا چند ماه آینده با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، شاهد آغاز عملیات اجرایی از ناحیه کنسرسیوم باشیم که در قالب یک شرکت احداث، کار خود را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: این برای نخستین بار در کشور است که دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی، تسهیلات ریالی تخصیص داده شود که نشان از توجه دولت به استان دارد و در پایان دولت به خصوص آغاز ابرپروژه‌ها به سختی انجام می‌شود که امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود این اقدامات سرعت بیشتری بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تقدیر از سایر مدیران و مجمع نمایندگان استان به ویژه نماینده قاینات و زیرکوه که در راستای سرعت‌بخشی و پیگیری امورات تلاش کردند، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم یکی از مطالبات به حق مردم را تحقق بخشیم چراکه تحقق این پروژه، قطعا در استان و شرق کشور تحول ایجاد کرده و نیز از بعد مسافری حائز اهمیت خواهد بود.

معتمدیان خاطرنشان کرد: این پروژه، یکی از ابرپروژه‌هایی است که بندر اقیانوسی چابهار را به آسیای میانه متصل خواهد کرد.

۱۵  مهرماه بود که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی عملیات اجرایی قطعه ۱۶  پروژه احداث راه آهن بیرجند – یونسی به طول  ۳۲ کیلومتر آغاز شد.

راه‌آهن از جمله خواسته‌های سه دهه مردم خراسان جنوبی بود که در دولت تدبیر و امید رنگ و بوی تحقق به خود گرفته و کلنگ احداث آن، سال گذشته در بیرجند به زمین زده شد

مسیر راه آهن شرق کشور شامل زاهدان_بیرجند- یونسی گناباد است و مسئولان قول داده‌اند تا سال ۱۴۰۴ قطعه ۱۶ این پروژه مسیر بیرجند یونسی به طول ۳۲ کیلومتر به بهره برداری برسد.

با  اجرای این پروژه که حمایت و توجه ویژه دولت را برانگیخته‌، تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرز میلک و ماهیرود توسعه یافته و توریسم مذهبی رونق می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.