• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99073022469
  • خبرنگار : 71548

اجرای دوباره تذهیب قاجار با رویکردی جدید

تذهیب نسخه خطی از حسین‌بن علی‌عسگر ارسنجانی، هنرمند خوشنویس دوره قاجار با حفظ ماهیت اصلی هنر آن‌ دوره توسط کیوان شجاعی، هنرمند رشته تذهیب بار دیگر اجرا شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف زاده ـ رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی ـ روز چهارشنبه (۳۰ مهرماه) با اعلام این خبر گفت: با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفت. در این خصوص برای نتیجه‎گیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک بررسی و نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علی عسگر ارسنجانی تاریخ ۱۲۸۵ه. ق برای این موضوع انتخاب شد.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: این نسخه بسیار پرکار و نفیس است که هنرمند این مرکز با الهام از آن یک برداشت تازه ای متناسب با شرایط امروزه تذهیب صورت داده است. با اینکه بیشتر تذهیب ‏های قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیب‎های دوره ‏های پیش از خودش پیروی نمی ‏کند (از جمله قرار گرفتن نقوش اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیره‎ها، بکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دوره‏ های مختلف در یک بند، عدم چرخش صحیح اسپیرال ها، بعضی مواقع بکارگیری رنگ های ناهماهنگ و خام کنار یکدیگر)، ولی از نظر زیبایی ایجاد یک سبک خاص برای دوره قاجار خالی از لطف نیست.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با اشاره به این اثر گفت: در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد، ولی اندازه ‏های آن با هم متفاوت است که همین امر در طراحی حاشیه ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزه ی آن حاشیه ها به یک اندازه است. تزئینات اسلیمی ‏ها در این نسخه به شکل تزئینات ختایی  و کشیدگی‏ های اسلیمی ‏ها گاهی آنقدر زیاد است که فرم اسلیمی را از یک گردش درست دایره‏وار اسپیرال خارج کرده که  این امر در اسپیرال ختایی ها با بکارگیری موتیف‏ های اسلیمی و ختایی بر روی یک بند اسپیرال نیز مشهود است.

وی انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و...) ،طراحی و انتقال طرح، قلم‎گیری قهوه ‏ای با قلموی موی گربه و آبرنگ قهوه‎ای، آماده ‏سازی ورق طلا و طلا اندازی طرح و مهره زدن طلا به جهت براق شدن، رنگ‎گذاری طرح های اسلیمی و ختایی، قلم‎گیری (دورگیری مشکی با مرکب اصفهان)، رنگ‎گذاری زمینه، جدول ‏کشی و گره‏ اندازی جدول‏ ها، پرداز نقطه ‏ای با آبرنگ و شرفه‎اندازی را مراحل انجام این کار دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.