• شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99090100149
  • خبرنگار : 71424

انتقاد از فقدان مهارت دانش آموزان در خواندن و گوش دادن

انتقاد از فقدان مهارت دانش آموزان در خواندن و گوش دادن

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح خوانا از ابتدای دی ماه سال جاری خبر داد و گفت که این طرح در مرحله اول در پنج درصد مدارس کشور برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر رضوان حکیم زاده در اولین جلسه از دوره آموزشی تربیت مدرسان کشوری بسته تحولی خوانا که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه گستره اجرای این طرح، پنج درصد از مدارس ابتدایی کل کشور هستند اظهار کرد: در ابتدا پیش بینی پوشش ۱۰ درصدی داشتیم زیرا اجرای برنامه در دوره قبل از کرونا برنامه ریزی شده بود اما با توجه به شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده تعداد مدارس را کم کردیم.

وی افزود: امیدواریم اهداف طرح را در پنج درصد مدارس به خوبی محقق کرده و در مراحل بعد با احصاء و رفع مشکلات، طرح را تعمیم داده و در مدارس بیشتری به اجرا بگذاریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با پایان دوره آماده سازی و توانمندسازی معلمان طرح آماده اجرا خواهد شد اظهار کرد: بسته های آموزشی ویژه خوانا برای اجرا در کلاس درس نهایی شده و از اول دی ماه اجرای عملی طرح را خواهیم داشت.

حکیم زاده افزود: قصد داشتیم مدت زمان قابل توجهی را برای آماده سازی شرایط و تثبیت شرایط یادگیری در این موقعیت حساس شیوع کرونا صرف کنیم و دیگر نگرانی بابت آغاز سال تحصیلی نداشته باشیم تا معلمان فرصت داشته باشند برنامه های خود را تنظیم کنند و سپس ما مداخله لازم را داشته باشیم.

به گفته وی استفاده از آموزش های برخط و بسته های آموزشی برای مدرسان کشوری انجام خواهد شد. مدرسان کشوری راهبران طرح خوانا هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توانمندسازی مدرسان کشوری در طرح خوانا، توانمندسازی معلمان، اطلاع‌رسانی درباره ‌طرح به مدارس والدین و دانش‌آموزان، آماده سازی مقدمات اجرا و  تهیه بسته های آموزشی ویژه خوانا از جمله فرآیندهای این طرح است گفت: هر کلاس درس برای مدرسان کشوری ۷۰ عضو دارد و برنامه های آموزشی، مهارت یادگیری، زبانی و مهارت زندگی در این دوره ها دنبال خواهد شد.


حکیم زاده با اشاره به اینکه طرح خوانا مهمترین مهارت‌های پایه ابتدایی را هدف قرار گرفته است اظهار کرد: هر معاونت یک برنامه تحولی که در برگیرنده یکی از مسائل اساسی و پایه ای در آن حیطه باشد را در راستای سندتحول بنیادین برای سال جاری ارائه داده است. سند تحول بنیادین نقش تغییرات مثبت در تعلیم و تربیت دارد،  قطعاً این تعلیمات باید به گونه‌ای باشد که ما نتایج و آثار آن را بتوانیم در کلاس های درس، مدرسه و در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم. 


وی افزود: ماموریت اصلی مقطع ابتدایی و موضوع مهم تربیت وآداب زندگی در کنار مهارت های خواندن و نوشتن در دستور کار معاونت ابتدایی قرار دارد. گفت وگو کردن و مهارت شنیدن به عنوان مهمترین اهداف ما مدنظر است که در دستور کار قرار بگیرد. البته از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد در راستای پیگیری این مأموریت مهم باید به چالش‌های موجود هم توجه داشته باشیم.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه متوجه شدیم مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش آموزان ما در آن حدی نیست که انتظار داشتیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم اظهار کرد: ما از سال ۲۰۰۱ هنوز نتوانستیم به میانگین جهانی در این زمینه برسیم و نمرات دانش آموز ایرانی نشان می‌دهد که این قضیه به بهبود نیاز دارد.


حکیم زاده ادامه داد: همه ما می دانیم اگر تغییراتی در این دوره اتفاق می‌افتد، پایدار است و اگر این تغییرات به تاخیر بیفتد و هدف‌گذاری مناسب نداشته باشیم امکان دریافت نتایج به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. از این رو به این نتیجه رسیدیم که یک برنامه‌ دقیق تنظیم کنیم و به سمت عملیاتی کردن ماموریت های اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی حرکت کنیم.


وی با بیان اینکه تلفیق مهارت‌های زندگی در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و گوش کردن می‌تواند ما را به اهداف اصلی مان در دوره ابتدایی نزدیک کند و به این ترتیب ما می‌توانیم ادعا کنیم که در اهداف خود موفق بوده‌ایم اظهار کرد: دانش آموزان خواندن و نوشتن را در مدرسه یاد می‌گیرند، اما نوشتن فقط رونویسی نیست. 


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  تاکید کرد: در طرح خوانا از دانش آموزان می خواهیم فراتر از نوشتن گام بردارند و با استفاده از ابزار نوشتن، قلم نقادانه داشته باشند و هرچه را که می‌بینند به خوبی بیان و تفسیر کنند. البته ما در زمینه خواندن و روخوانی از کتاب‌ها چالش‌هایی داریم؛ اما دانش‌آموزان  باید بدانند زمانی که یک مطلب را می‌خوانند، چه چیزی از آن درک و یا دریافت می‌کنند. همچنین باید قادر باشند متن خوانده شده را به زبان خود و با صدای رسا و بلند بیان کنند.


حکیم زاده با اشاره به ضرورت کسب مهارت سخن گفتن و برقراری ارتباط کلامی با دیگران گفت: وی باید بتواند نظرات، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را به روشنی بیان کند. همچنین باید محتوای داستان های خوانده شده را به زبان خود بیان و داستان گویی کند. دانش آموز همچنین باید بتواند درباره یک موضوع خاص مطلبی را آماده کرده و در اجتماع ارائه کند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به مهارت گوش کردن نیز اشاره کرد و گفت: دانش‌آموز باید فعالانه به دیگران گوش دهد، نظرات و دیدگاه‌های دیگران را بفهمد و تا اتمام صحبت‌های دیگران منتظر بماند. اینها مهارت های مهم گوش کردن است که باید مورد توجه قرار بگیرد.


وی افزود: متاسفانه اکثر دانش‌آموزان ما مهارت خوبی برای گوش کردن ندارند. در پایان دوره ما می‌توانیم دانش‌آموزانی داشته باشیم که مهارت های چهارگانه را به خوبی کسب کرده اند.


 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.