• دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091713207
  • خبرنگار : 71592

ناراحتی اردوغان از سفر مقامات دولت وفاق ملی لیبی به فرانسه و مصر

ناراحتی اردوغان از سفر مقامات دولت وفاق ملی لیبی به فرانسه و مصر

رسانه‌های ترکیه از نگرانی شدید محافل سیاسی آنکارا بابت اظهارات و سفرهای مقامات ارشد دولت وفاق ملی لیبی به مصر و فرانسه خبر داده و اعلام کردند، رئیس جمهوری ترکیه ناراحتی خود را بابت این تحولات به دولت وفاق ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، تلویزیون "سی ان ان" ترکیه اعلام کرد، آنکارا از سفر فتحی پاشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی به پاریس و قاهره و دیدارش با مقامات ارشد این دو کشور و امضای توافقنامه امنیتی با یک شرکت فرانسوی و نیز اظهارات و مواضع خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت وفاق ناراحت است.

اطلاعات به دست آمده از مسؤولان در دولت ترکیه حاکی از آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور تقریبا ۱۰ روز پیش با تعدادی از مقامات دولت وفاق ملی لیبی از جمله پاشاغا، المشری و صلاح الدین النمروش، وزیر دفاع که به نیابت از فائز السراج، نخست وزیر این دولت در این دیدار حاضر بود، ملاقات کرد.

در این دیدار اردوغان مراتب ناراحتی و عدم رضایت خود را از اقدامات اخیر پاشاغا و المشری یعنی سفر این دو سفر به پاریس، دیدار با وزیران کشور، خارجی و دفاع فرانسه و امضای توافقنامه امنیتی با یک شرکت فرانسوی به مسؤولان دولت وفاق ملی ابراز کرد.

وی همچنین ناخشنودی خود را از سفر پاشاغا به مصر ابراز کرد و تلویزیون ترکیه به نقل از منبعی رسمی اعلام کرد، پس از این دیدار که در آن اردوغان از دو مقام مذکور دولت وفاق انتقاد کرد، ممکن است مواضع و رویکردها در آینده تغییر کند.

اما در عین حال این منبع افزود، بیشتر اعضای دولت وفاق از دیدگاه اردوغان درباره بحران لیبی حمایت می کنند و این امر می‌تواند وضعیت را در واقعیت تغییر دهد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در دیدار مذکور به تلاش‌های مصر و قاهره برای دور کردن ترکیه از پرونده لیبی پرداخت و گفت، این دو کشور با طرح ریاست عقیله صالح، رئیس پارلمان دولت شرق لیبی در طبرق در مرحله بعد آن هم به ضرر خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی به دنبال این هدف هستند.

بیستم ماه میلادی گذشته وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی در پاریس با فلورانس پارلی، وزیر دفاع، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه و ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه جداگانه دیدار کرد. این در حالی است که فرانسه کاملا حامی شبه نظامیان خلیفه حفتر است که ماه آوریل ۲۰۱۹ به طرابلس، مقر دولت وفاق ملی حمله کرد و تلاش داشت با پایان دادن به این دولت، بر سراسر خاک لیبی کنترل پیدا کند.

پاشاغا دیدار با وزیر دفاع فرانسه را مفید خواند و توییت کرد، در این نشست تقویت همکاری امنیتی مشترک در راستای تحکیم ثبات دو کشور و سراسر منطقه بررسی شد. وزیر کشور فرانسه هم اعلام کرد در دیدار با پاشاغا همکاری امنیتی مشترک را بررسی کرده است.

حدود یک ماه پیش هم وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی وارد قاهره شده و با مقامات ارشد این کشور درباره چالش‌های مشترک و تقویت همکاری امنیتی و اتحاد تلاش‌های مبارزه با تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته بحث و تبادل نظر کرد.

فتحی پاشاغا از سیاستمداران برجسته لیبی از شهر ساحلی مصراته است که افراد نخبه دولت وفاق ملی متعلق به این شهر هستند. وی از نزدیکان به دولت ترکیه محسوب می‌شود که قبلا به لطف آنکارا جانشین احتمالی فائز السراج در صورت برکناری وی قلمداد می‌شد به همین دلیل دقیقا مشخص نیست که این ناراحتی ترکیه از اقدامات پاشاغا بابت ترس از طرح مصری فرانسوی است یا تردید پاشاغا در رویکردهای ترکیه.

همچنین این مسائل با هماهنگی بی‌سابقه میان مصر و فرانسه و سفر سه روزه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر طی این روزها به پاریس همزمان است که قرار است پیرامون تقویت همکاری میان دو طرف برای مقابله با بحران‌های موجود در خاورمیانه بحث و تبادل نظر کند.

در درگیری لیبی مصر و فرانسه حامی نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی و دولت ترکیه حامی دولت وفاق ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha