• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99103022318
  • خبرنگار : 71584

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح کرد

تلاش برای تقویت رقابت پذیری از طریق برند

تلاش برای تقویت رقابت پذیری از طریق برند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت و اسناد املاک کشور قریب به دو سال است که پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی را به منظور تقویت رقابت پذیری از طریق برند و طرح را با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی و مشارکت فعال نهادهای داخلی به ویژه کمیته امداد امام آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، ذبیح الله خداییان در مراسم رونمایی از نشان جمعی احسان بیان کرد: اهمیت مالکیت معنوی در جامعه امروزی و نقش آن در توسعه کشورها و جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: حقوق مالکیت معنوی با اعطای قدرت قانونی به نوآوران و صاحبان اندیشه، ضمن جلوگیری از استفاده غیرمجاز از ابداعات و نوآوریهای دیگران با ایجاد اطمینان از حمایت از آثار و بازگشت سرمایه، موجبات سرعت چرخه فناوری و نوآوری را فراهم می‌کند.

خداییان گفت: از این رو مالکیت صنعتی به عنوان ابزاری به منظور میل به توسعه و موتور محرک رشد اقتصادی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشورها به شمار رفته و از همین رو کنوانسیون‌ها و موافقت نامه های بین المللی متعددی در باب توسعه حمایت از این حقوق وضع شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در این راستا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی مالکیت صنعتی در کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی توانسته زیرساختهای فنی و قانونی را در این زمینه فراهم کند. از جمله زیرساخت‌های قانونی که فراهم شده در بعد داخلی می‌توان به تصویب قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی مصوب سال 1383، قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و آیین‌نامه های اجرایی مربوطه و همچنین تهیه و تدوین طرح جامع حمایت از مالکیت صنعتی که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست تصویب است، نام برد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بعد بین المللی کشور به کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌های متعددی ملحق شده است، گفت: از جمله مقررات بین المللی که ما به آنها ملحق شدیم کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی، کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی، موافقت‌نامه و پروتکل مادرید راجع به ثبت بین‌المللی علایم تجاری، موافقت‌نامه مادرید در مورد جلوگیری از نصب نشانه‌های با منبع غیرواقعی یا گمراه کننده بر کالا، همکاری در ثبت اختراعات و پیگیری جهت الحاق به موافقت نامه‌های وین را میتوان نام برد.  

خداییان همچنین گفت: اقدامات موثری در جهت تامین زیرساخت‌های الکترونیکی به عمل آمده که تمام مراحل ثبت اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت همکاری‌هایی را با سازمان جهانی مالکیت معنوی و کشورهای مختلف در این زمینه داشته و دارد که در این راستا پروژه سه ساله با مرجع مالکیت معنوی دانمارک را داشتیم که اخیرا به اتمام رسید. هم اکنون پروژه مشترک چهارساله با موسسه فدرال مالکیت معنوی سوییس را با محوریت کمک به تجاری سازی نشانه‌های جغرافیایی داریم که باتوجه به غنای کشور ما از حیث محصولات واجد ثبت و حمایت از نشانه‌های جغرافیایی کالا، به خصوص در صنعت فرش هم اکنون در دست اجرا قرار دارد و ما تاکنون نشست‌های متعددی با کارشناسان در این مورد داشتیم.

وی ادامه داد: در ادامه این فعالیت‌ها باتوجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در کمک به تولیدات ملی و توسعه اقتصادی کشور و به منظور کمک به تقویت هرچه بیشتر کسب و کارهای داخلی به ویژه مشاغل خانگی که عمدتا با تولید محصولات اصیل ایرانی سر و کار دارند، سازمان ثبت و اسناد املاک کشور قریب به دو سال است که پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی را به منظور تقویت رقابت پذیری از طریق برند و طرح را با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی و مشارکت فعال نهادهای داخلی به ویژه کمیته امداد امام آغاز کرده است.

خداییان بیان کرد: این پروژه از شهریور ماه سال 97 با هدف بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت رقابتی به ویژه در ارتباط با محصولات واجد شرایط حمایت از نشانه های جغرافیایی در کشورمان آغاز شده که در این رابطه ضمن برگزاری سمینارها و کارگاههای متعدد آموزشی با حضور کارشناسان وایپو و مشارکت متولیان و صاحب نظران داخلی حوزه‌های مربوط نهایتا سه محصول فرش، زعفران و پسته به عنوان محصولاتی که ظرفیت مناسبی برای تجاری سازی دارند با هدف تهیه استراتژی برند سازی انتخاب شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: باتوجه به پیچیدگی پروسه تجاری‌سازی که علاوه بر فرایند تولید، عواملی نظیر ثبت، تبلیغات، بازاریابی و نحوه بسته بندی محصولات را می‌طلبد، حسب مشورتهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی، افرادی با تخصص‌های مختلف از سازمانهای داخلی همکار در پروژه از جمله مرکز مالکیت معنوی، کمیته امداد و مرکز ملی فرش و تعدادی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تبلیغات و بسته بندی که حسب مورد دارای دانش تخصصی لازم هستند انتخاب می‌شوند تا ضمن دریافت آموزشهای لازم از سوی اساتید وایپو در خصوص نحوه ثبت علائم، طرح‌های صنعتی و نشانه های جغرافیایی و روش‌های تجاری سازی اینگونه مالکیت‌ها مشاوره لازم را به صورت رایگان در اختیار صاحبان کسب و کار که برای ثبت و تجاری سازی محصولات نیازمند کمک و راهنمایی هستند، قرار دهد.

خداییان تصریح کرد: یکی از رویدادهای مهم ذیل این پروژه طراحی دو علامت در قالب علامت جمعی و تاییدی برای فرش دستباف ایران است که موسسه نوآوری کره جنوبی به عنوان حامی مالی پروژه وایپو موافقت کرد تا کمکهای فنی خود را در زمینه طراحی علامتهای تجاری موردنظر ارایه کند تا علامتهای یاد شده با استفاده از ظرفیت قوانین و مقررات ملی و موافقت‌نامه های بین الملی توسط این مرکز ثبت و در جهت بازاریابی فرش ایرانی در بازارهای جهانی استفاده شود.

وی گفت: به همین منظور پیشنهاد شد طراحی یک علامت جمعی برای کمیته امداد و یک علامت تاییدی برای مرکز ملی فرش ایران به عنوان دو مرجع مهم و فعال داخلی در حوزه فرش به صورت همزمان در دستور کار قرار گیرد. خوشبختانه باتوجه به حمایتهای رییس کمیته امداد، مقدمات انجام بازدید میدانی از کارگاههای فرش دستباف ایران متعلق به کمیته امداد در بیرجند و بخشهای مرتبط در تهران توسط کارشناسان سازمان جهانی مالکیت معنوی فراهم شد و درنهایت منجر به انتخاب علامت جمعی احسان توسط کمیته و ثبت آن در مرکز مالکیت سازمان ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.