• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99110503131
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

وجود ۵۰۰ هزار پرونده توهین و پرخاشگری در قوه قضاییه

وجود ۵۰۰ هزار پرونده توهین و پرخاشگری در قوه قضاییه

‏رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در جامعه امروز موضوع عدالت ترمیمی، آموزش ترمیمی، شهر و جامعه ترمیمی موجب برنامه‌ریزی و مباحث جدیدی شده است گفت: جامعه و عدالت ترمیمی با مدرسه ترمیمی قابلیت تحقق دارد.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در نشست ویدئو کنفرانسی که با حضور مدیر کل و اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش خراسان رضوی و اساتید حقوق برگزار شد اظهار کرد: در  جامعه امروز موضوع عدالت ترمیمی، آموزش ترمیمی، شهر و جامعه ترمیمی موجب برنامه‌ریزی و مباحث جدیدی شده است و این مباحث در راستای شهر دوستدار انسان که از سه مولفه دوستدار کودک، دوستدار کتاب و دوستدار معلول برخوردار است شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: همه این مباحث در حوزه تعامل بین قوه قضاییه و نظام تعلیم و تربیت می تواند به شکل گیری مدارس ترمیمی بیانجامد.

حسینی با بیان اینکه در حوزه آموزش و مدارس ترمیمی، بر مبحث آموزش صحیح و پیشگیری از تفرقه و چندگانگی، کاهش خشونت، افزایش آستانه تحمل جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی و ترویج ادبیات و گفتار ملاطفت آمیز به جای خشونت افزا باید تاکید کرد گفت: راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف با ترکیب مدیران و معلمان  موجب می شود برخی مسائل حقوقی طولانی معلمان و مدیران که بعضاً موجب کاهش  منزلت و حرمت معلمین می شود، کاهش یابد.

وی افزود: همچنین موضوع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی که هم اکنون در قالب طرح نماد در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود و به ویژه کاهش و کنترل خشونت ها و آسیب ها و جرایم سایبری در این خصوص موضوعیت می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه ما در این حوزه ها باید نگاه ساختاری به جرم و آسیب ها را به جای نگاه پاتولوژیک آسیب‌شناسانه بنشانیم  و از مجازات جابره به جای مجازات زاجره استفاده کنیم،اظهار کرد: بهترین ستاد برای ایجاد مدرسه ترمیمی که به همکاری و تعامل دادگستری، وکلا، حقوقدانان و آموزش و پرورش نیاز به طرح صد دبیرخانه صد مدرسه دارد که این طرح در حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوی با ایجاد ۵۰۰ قاضی مدرسه پیگیری می‌شود.
 
وی افزود: طرح هدایت که  به منظور کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شده است و  در آن یک مدیر، مشاور،معلم علاقه مند و ولی دانش آموز علاقه مند کار شناخت و کاهش و کنترل  آسیب های اجتماعی در مدرسه را دنبال می کند می‌تواند با طرح یاریگران زندگی پیوند یابد و اینها  از جمله محورهای مهم دیگر ایجاد مدرسه ترمیمی به حساب می آیند.

معاون وزیر خواستار استفاده از نظریات علمی مانند نظریه نقش و نظریه پنجره شکسته شد و افزود: اعمال این نظریات به شکل پایلوت در برخی از مدارس و پایش نتایج و سپس تعمیم آن به سایر مدارس نیز نقش مهمی در راستای طرح ایفا می‌کند.

وی افزود: ایجاد و راه اندازی فعالیت ها و برنامه های وفاق آفرین و هویت بخش در عرصه ورزشی، هنری و علمی محور عمده دیگر، کمک به مدارس ترمیمی است.


وی با بیان اینکه امروزه ۵۰۰ هزار پرونده توهین و پرخاشگری در قوه قضاییه وجود دارد اظهار کرد: افزایش مهارت های تاب آورانه در این راستا امری ضروری می باشد.

حسینی افزود: عدالت ترمیمی و مدرسه ترمیمی را می توان از منظر سند تحول بنیادین مورد بازبینی قرار داد و چارچوبی را تدوین و مبنای عمل قرار داد و در نهایت با ایجاد کارگروه مدرسه ترمیمی،  می توان گام‌های مهمی در راستای توانمندسازی حقوقی و افزایش کیفیت زندگی در مدرسه برداشت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان تصریح کرد؛  طرح نماد، یاریگران زندگی، مشاوران، معلمان و به ویژه معلمان رشته حقوق، کارشناسان حقوقی و شبکه شاد ظرفیت های بی بدیلی در نظام تعلیم و تربیت هستند که می‌توانند در خدمت اهداف مدرسه ترمیمی قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.