• شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99120906116
  • خبرنگار : 71214

دور زدن گره ترافیکی و کاهش ۹۰ دقیقه ای مسیر

همه راه‌هایی که به آزادراه غدیر منتهی می‌شود+ نقشه

همه راه‌هایی که به آزادراه غدیر منتهی می‌شود+ نقشه

آزادراه ۱۵۸ کیلومتری کنار گذر جنوبی تهران (غدیر)، محوری که گره بزرگ ترافیکی تهران و البرز را دور می‌زند و مردم در چهار ایستگاه عوارضی برای هر دستگاه خودرو سواری باید مجموعا ۲۵ هزار تومان پرداخت کنند که البته با دستور اخیر رییس جمهور مشمول ۲۵ درصد تخفیف برای سه ماه شده است.

به گزارش ایسنا، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) روز گذشته با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و می‌تواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمن‌ترین آزادراه‌های کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار می‌رود.

همیشه یکی از بزرگترین مشکلات استان‌های قزوین، البرز و تهران ترافیک سنگینی است که در میان دیر محورهای مواصلاتی در اغلب اوقات رکوردار است و مردم روزانه ساعات بسیاری را برای سفرهای بین‌شهری و بین استانی خود را در این گره ترافیکی بزرگ تلف می‌کنند.

اما آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که غدیر نامگذاری شد از سال ۱۳۹۳ طراحی شد و ساخت آن کلید خورد اما عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بر اساس زمان‌بندی اجرایی، این پروژه به موقع و پس از پنج سال تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید.

خیراله خادمی– معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- درباره روند ساخت و بهره‌برداری این مسیر آزادراهی به ایسنا گفت: آزادراه کنارگذر جنوب تهران از جمله طرح‌های الویت‌دار و تعریف شده در قالب طرح‌های جهش تولید بود و می‌توان از آن به عنوان یک ابر پروژه عمرانی نام برد. چرا که دو استان تهران و البرز را از مشکل و معضل همیشگی ترافیک عبوری نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح آزادراه غدیر می‌تواند طول سفر در این مسیر را تا ۸۰ دقیقه کاهش دهد، افزود: این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران می‌رسد البته اگر تقاطع‌های غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: آزادراه غدیر با شش باند به صورت رفت‌وبرگشت و دو باند به صورت اضطراری افتتاح خواهد شد و پیامدهای مثبتی مانند بهبود آلاینده‌های زیست محیطی در داخل شهرها، ویژگی‌های مرتبط با پدافند غیر عامل عبور روزانه ۵۰ هزار وسیله نقلیه و ... را دارد.

نقشه آزادراه غدیر و ورودی و خروجی‌ها

آزادراه غدیر دارای ۴۹ دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همچنین در ۱۲ تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور می‌کند پل احداث شده و پنج پل رودخانه‌ای نیز داریم که البته این تعداد به ۴۹ مورد نمی‌رسد اما در یک منطقه ممکن است پنج پل احداث شده باشد.

یعنی اگر از غرب آزادراه غدیر و آبیک به این محور وارد شوید در کیلومتر ۴۰ به بزرگراه ماهدشت-اشتهارد  می‌رسید که در ادامه به شهریار و بویین زهرا هم راه دارد. در ادامه به تبادل شبدری کامل اتوبان ساوه در کیلومتر ۹۰ خواهید رسید و نهایتا در کیلومتر ۱۲۰ این آزادراه جاده قدیم قم و اتوبان قم دارای تبادلات و مسیرهایی است که برخی از آن‌ها در ادامه تکمیل خواهد شد.

این آزادراه در طول مسیر از و به محورهای مختلفی نقطه دسترسی (ورودی و خروجی) دارد.   برای احداث و بهره‌برداری از آن بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که اگر بخواهیم آن را بر اساس ارزش روز محاسبه کنیم به ۷۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. از این میزان ۳۰ درصد از سوی دولت پرداخت شده و ۷۰ درصد نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سرمایه‌گذاری کرده است.

جانمایی عوارضی‌ها و نرخ عوارض

بر اساس مصوبات اعلام شده نرخ عوارض در این آزادراه برای خودروهای سواری ۲۵ هزار تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵ هزار تومان، اتوبوس ۳۵ هزار تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است. البته بر خلاف برآوردهای صورت گرفته فعلا این عوارض به صورت دستی دریافت و پرداخت می‌شود اما مقرر شده تا در ادامه و با نصب تجهیزات مورد نیاز الکترونیکی شود.

در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد. مردم می‌توانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونه‌ای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از آبیک قزوین در ایستگاه اول (کیلومتر سیزدهم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم (کیلومتر هفتاد و چهارم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم (کیلومتر نود و چهارم) ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید در ایستگاه عوارضی پایانی (کیلومتر ۱۵۶) بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان می‌رسد.

البته پس از افتتاح این آزادراه حسن روحانی، رییس جمهوری دستور داد تا برای سه ماهه ابتدایی بهره‌برداری از این محور آزادراهی ۲۵ درصد تخفیف برای رانندگان وسایل نقلیه مختلف در نظر گرفته شود که به این ترتیب نرخ عوارض آزادراه غدیر در این بازه زمانی برای خودروهای سواری ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان، وانت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مینی بوس ۱۸ هزار ۷۵۰ تومان، اتوبوس ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان، کامیون دو محور ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، کامیون سه محور ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان و تریلی ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۱۸:۲۲

نمیتوانند یک نقشه جامعه از بزرگراه غدیر انتشار دهند آيا خود شما از نقشه سر در می آورديد؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۲:۵۵

هر چی گشتم نتونستم یه نقشه درست و کاربردی از این بزرگراه پیداکنم ..یعنی اینقدر سخته ؟؟؟؟/

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۱۹:۴۴

شواهد اینطری که مشان میدهد یه کمربندی خیلی دور استانی است که اگر کسی بخواهد از آبیک برود گرمسار بدردش میخورد ولی یکی بخواهد از کرج برود اصفهان قابل استفاده نیست .!؟ این را خیلی از مبادی کرج وتهران دور وفابل دسترسی راحت ندارد.در واقع اگر کامیونی بخواد از تبریز به مشهد بدردش میخوره.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۱۹:۴۷

ةیا جاده پرت وبیابانی امنیت لازم را داراست؟! توی اتوبان شمال خفت گیری میکنند چه برسه بهاین راه پرت!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۲:۳۲

خیلی از مردم نقاط مختلف کشور در شرق و مرکز و غرب مملکت بخاطر جاده های تنگ و‌ دوطرفه سالهاست جان و مالشان تلف می شود آن وقت برای تهران هی آزاد راه چندبانده میزنند. برای جاهای دیگه بودجه نیست ولی برای اینجا توی پنج سال بودجه اش رو کامل پرداخت کردن. بسه اینقدر تبعیض

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۲۰:۴۰

آیا باز هم یک پروژه عمرانی نصفه نیمه راه اندازی شده!؟ تا کمربندی پاکدشت اتوبان جاجرود به پاکدشت و کمربندی شمال کرج احداث نشود تغییر محسوسی در وضعیت ترافیکی جاده های منتهی به پایتخت ایجاد نخواهد شد!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۲۲:۰۳

این کامیونها چه بزرگ چه کوچک تریلی کا میون وانت راه ندهید باعث تصادوف هستند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۲۳:۱۸

با این قیمتها فکر نکنم از بار ترافیک تهران کم کنه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۲۳:۳۸

چند برابر پولشو با عوارض ازمردم درمیارن دیگه این منت نداره سرمردم بزارید

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۲۳:۳۹

آخه نقشه دست گالیوره که اونم از لونش بیرون نمیاد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۰۰:۰۷

نقشه را میتونید بخوانید خودتون؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۰۰:۱۷

کشتید مارا با این 25 درصدد بس دیگه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۶:۵۷

با سیاست و زرنگی بالاخره خرجش از خودمون میگیرن حالا روزای خوبمونه تازه فهمیدن چکار کنن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۰:۴۸

ضرر نکنی با این ۲۵ درصد تخفیف نقشه ات هم به درد...میخوره

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۱:۰۹

به نظرم اتوبان تهران کرج فقط کامیونها هستن که پل فردیس رو باعث ترافیک و تصادف میشن بقیش مشکلی نداره

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۱:۲۷

یه آسفالت نمیکنند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۱:۲۵

تا میایی یه چیزی نظر بدی سایت دیپورت میکنه جریان چیه چه نونی داشته توش

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۵:۱۸

به نظرمن اگرهمین اتوبان تهران کرج قزوین وبالعکس رادرچندنقطه مثل پل حصارک تاپل فردیس عریض ترکنندترافیک بهترمیشه درضمن برسواری ۲۵هزارخیلی زیاده بر۱۵۰ کیلومتر

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۰۱:۲۲

آخه این ملت بدبخت از کجا بیارم این همه عوارض بدن بابا به خدا بسه خسته شدیم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۷:۰۲

خیلی عوارض تعیین شده معقول نیست، ضمنا از سازننده ان تعهد بگیرید ۳ماه دیگر اسفالتش کنده نشه دوباره ی شرکت دیگر بیاید برای ترمیم، آقای مسول حواست هست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۷:۱۰

برای ما که از بویین زهرا می خواستیم بریم مشهد خیلی بهتره چون قبلا باید تو ترافیک شهریار و آزادگان و پاکدشت ... کلافه می شدیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۲:۵۸

سلام و خسته نباشید به تمام عزیزان مسئول دلسوز خداقوت امام زمان پشت و پناهتون .کار جهادی که فقط و فقط هدف مردم هست مطمعنن بدون جواب نمیمونه انشاالله در تمام زمینه ها ائم از پیشرفت و تولید و اقتصاد هم دست به دست هم دهیم ای کاش قدر داشته هایمان را بیشتر بدونیم خدا عمر باعزت به رهبر عزیزمون آقا امام خامنه ای بدهد سایه شون بالا سرمون باشه .خدایا خودت کمک کن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۰۱:۲۷

آخه این چه وضعیه ملت زیر بار تورم کمرشون شکسته یه اتوبان زدی پول بگیری مردم از کجا بیارن این همه عوارض بدن خسته شدیم بریدیم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۱:۴۲

ضمن عرض سلام و احترام خواهشمند است ویدئویی در ازمراحل ساخت واتمام آزادراه نشان دهید

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۳ ۱۱:۴۲

سلام به خواننده متن دست سازندگان این آزادراه درد نکند ایجاد آزادراهها باعث کم شدن تصادفات ، سوخت مصرفی ماشینها ، صرفه جویی در وقت مردم که داخل ترافیک نمیمانند و خیلی محاسن دیگر است خدا خیرتان دهد متاسفانه بعضیها عادت به نق زدن دارند و هر کاری که انجام شود ، فکر نمیکنند که خوب است یا بد ، آنها نق خودشان را میزنند اجرکم عندالله

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۳ ۱۷:۲۱

واقعا برای قزوینی ها عالی شد از اون طریق هم مشهد میشه رفت هم بهشت زهرا هم فرودگاه امام چند وجای دیگه ...واقعا ترافیک کرج بد بود و این آزادراه مارو از ترافیک پاکدشت و تهران هم نجات داد.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۴ ۲۳:۱۹

لطفاً باجه عوارضی را زیاد کنید مردم معطل نشوند!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۵ ۰۶:۵۳

سلام خدا قوت کار خوب و با ارزشی صورت گرفته اما عوارض خیلیه من دو بار رفتم و اومدم با کامیون بیشتر همکارها به خاطر عوارض مایل به رفت و آمد نیستن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۵ ۱۳:۱۷

خیلی خیلی تاریکه. هنوز کامل نشده. با توجه به بیابانی بودن تمام مسیر خطر حیواناتی مثل سگهای وحشی و ... امنیت مسافران را در شب به خطر میاندازد. اگر ایستگاهها و پمپ بنزینهای چند منظوره نیز در اواسط مسیر راه اندازی شود بهتر میشود.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۵ ۱۳:۲۱

بهتر است تا بصورت جدی و صد درصد کامل تشده از تردد اتومبیلها در شب جلوگیری شود. و یا گشتهای انتژتمی برقرار شود. امنیت مهمتر از زودتر رسیدن است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۱۲:۵۳

تابلوها درست راهنمایی نمیکنند میخواستم به رباط کریم برم راه را گم کردم.ورودی شهرها مشخص نیست.