آیین سنتی نخل‌برداری همزمان با عصر عاشورای حسینی، پنجشنبه ۴ تیر ۱۴۰۵، با حضور پرشور عزاداران در حسینیه شاه ابوالقاسم یزد برگزار شد.  نخل‌برداری از کهن‌ترین و شاخص‌ترین آیین‌های عزاداری در یزد است و نخل، در باور مردم، نمادی از تابوت حضرت امام حسین(ع) به شمار می‌رود. در حسینیه شاه ابوالقاسم نیز این آیین با سنتی دیرینه برگزار می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بر اساس رسم قدیمی، نخل این حسینیه توسط اهالی محله‌های اطرف همچون فهادان، مسجدجامع، کُشکنو و... بر دوش گرفته شده و در میان نوحه‌خوانی و سوگواری، چند دور در میدان حسینیه گردانده می‌شود.

پیش از برگزاری مراسم، نخل با آیینه‌های قدی، پارچه‌های سیاه و سبز، پرچم‌ها و دیگر نمادهای عاشورایی آذین می‌شود و در روز عاشورا، صدها نفر از عزاداران آن را حمل می‌کنند. هدایت حرکت نخل نیز بر عهده فردی است که بر فراز آن قرار می‌گیرد تا هماهنگی نخل‌برداران را حفظ کند.

آیین نخل‌برداری حسینیه شاه ابوالقاسم یکی از سنت‌های ریشه‌دار عزاداری در یزد است که هر ساله با حضور گسترده مردم و در فضایی سرشار از شور حسینی برگزار می‌شود.