• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۸
  • GMT 04:38

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۸
  • GMT 04:38

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

آموزش‌های فنی و حرفه ای در دوران کرونا

۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۵

یکی از محورهای اساسی رشد تمدن‌های فعلی پیشرفت‌هایی است که در حوزه‌های مختلف صنعتی و فنی شکل می‌گیرد. آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند بخش مکمل نظام آموزشی باشد به شرط آنکه به محتوای فرهنگی آن هم توجه کافی شود. نقش و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شناخته شده است. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌هایی هستند که انتظار می‌رود دانش‌آموختگان آنها در ورود به دنیای واقعی کار از سازگاری نسبی برخوردار باشند. در ایران بخش عمده‌ای از این ماموریت را سازمان فنی وحرفه‌ای بر عهده دارد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۹ از ادغام سه واحد آموزشیِ «اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال ۱۳۶۰ به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت. تابستان، زمان اوج فعالیت کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای است، اما سال ۹۹ به علت شیوع کرونا برخی از این کارگاه‌ها در کشور تعطیل و برخی هم با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعال هستند. ۶ مرداد روز ملی "مهارت، کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای" نام‌گذاری شده است.

  • تعدادی از استان‌ها پس از قرار گرفتن در وضعیت قرمز کرونا، فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را تعطیل کردند و بر همین اساس بخش خصوصی فعال در این بخش آسیب‌های سنگینی را متحمل شد.
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌عنوان آموزش‌های «علمی- عملی» درگیری مضاعفی با ویروس کرونا پیدا کرده‌اند چراکه پیوند ناگسستنی با کارگاه، ماشین‌آلات، تجهیزات و فضاهای واقعی دارند.
  • سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به کمک ۵۵۲ مرکز آموزشی ثابت و با همراهی ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه بخش خصوصی و ۲۱ هزار مربی خود، سالانه حدوداً به ۵/۱ میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.
  • تجهیزات و امکانات کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای مواقع بحران به خوبی به کار بیاید.
  • با توجه به رابطه مستقیم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای هر منطقه، گستردگی رشته‌های آموزشی در هر شهر باید متفاوت باشد، در حالی که در حال حاضر بسیاری از رشته ها در شهرها مشترک است.
  • در حال حاضر به علت شیوع کووید ۱۹ کارگاه‌های فنی و حرفه ای با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.
  • در کنار تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند به افزایش مهارت نیروهای شاغل نیز کمک زیادی کند.
  • تابستان، زمان اوج فعالیت کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای است، اما سال 99 به علت شیوع کرونا برخی از این کارگاه‌ها در کشور تعطیل و برخی هم با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعال هستند.
  • توقف فعالیت آموزشگاه‌های آزاد بر اثر شیوع کرونا، موجب قطع درآمد این صنف در کشور شد و مدرسان و هنرمندان بسیاری که هزینه زندگی خود را از طریق آموزشگاه‌های آزاد و تدریس به دست می‌آورند، حدودا سه ماه، به طور کامل خانه‌نشین شده و خسارات زیادی را متحمل شده‌اند.
  • طبق اعلام یونسکو هم‌اکنون ۸۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان در ۱۸۸ کشور از حضور در مراکز آموزشی و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای محروم شده‌اند.
  • با افزایش تعداد مبتلایان کم سن و سال نسبت به آغاز شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شود کارگاه‌ها تا زمان رونمایی از واکسن کرونا روز به روز خلوت‌تر شوند.
  • متقاضیان کار و دانش‌آموزان از اصلی‌ترین گروه‌های هدف آموزش های مهارتی به شمار می‌آیند.
  • متقاضیان کار و دانش‌آموزان از اصلی‌ترین گروه‌های هدف آموزش های مهارتی به شمار می‌آیند.
  • با توجه به احتمال وقوع مجدد پاندمی های مشابه در آینده یا حوادث مشابه، شرایط کنونی می تواند زمینه مناسبی برای رشد خلاقیت های کارشناسان این حوزه در تأمین منابع آموزش آنلاین، استفاده از شبیه‌سازها برای پوشش بخشی از آموزش های فنی که با شبیه سازی امکان آموزش از راه دور دارند و ... را فراهم کند.
  • شاید بحران‌هایی نظیر کرونا به شرط آموزش مقابله با آنها، فرصت خوبی برای استفاده از توانمندی‌های هنرجویان باشد.
  • نبود زیرساخت‌های کافی برای ارائه آموزش از راه دور با توجه به تنوع رشته‌ها و ارزشیابی دروس فنی، همچنین نبود منابع آموزشی دیجیتالی کارآمد یکی از معضلات این روزهای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
  • دبیر لیلا بنیادی
  • استانی-عکس
  • سازمان فنی و حرفه ای
  • کروناویروس
  • همه_باهم_علیه_کرونا
  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده روغن هیدرولیک تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved