مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما ضمن دفاع از توافق هستهای برجام، عملکرد ایران در آن دوره را کاملاً قانونی و بدون تخلف ارزیابی و تاکید کرد، اما بعد از خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق و به ویژه بعد از جنگ تحمیلی علیه ایران وضعیت کاملا برای ایالات متحده بدتر شد.
تا زمانی که امریکا نتواند میان منافع ملی، الزامات ائتلافی در قبال اسراییل و حساسیتهای اروپایی توازن برقرار کند و دامنه فشارهای خود را مدیریت نماید، چشمانداز شکلگیری توافق پایدار و روابط عادی با ایران محدود خواهد بود.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد غربیها در قبال موضوع هستهای ایران رویکرد خلف وعده و ادبیات تحریک و تهدید را در پیش گرفتهاند، در حالی که ایران با وجود مقاومت در برابر این تحریکات همواره برای مذاکرات تمایل نشان داده است.
اروپا بارها نسبت به فعالسازی «سازوکار ماشه» به عنوان ابزاری برای بازگرداندن تحریمهای بینالمللی تهدید کرده است اما آیا این تهدیدها با توجه به تحریمهای گسترده آمریکا همچنان کارآیی دارد یا صرفاً به یک تاکتیک کهنه و بیاثر تبدیل شده است؟