• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۳:۴۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400013119251
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی:

چابهار یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی کشور خواهد شد

چابهار یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی کشور خواهد شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان وزیر راه و شهرسازی گفت: منطقه آزاد چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد و زیرساخت‌های آن در حال توسعه است.

به گزارش ایسنا محمد اسلامی شامگاه سه‌شنبه در بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بندر، راه‌آهن و فرودگاه چابهار در حال توسعه است و متعاقب آن ساخت شهر سکونتگاهی طراحی شده که امروز درحال ایجاد ساختار و کالبد شهر جدید «تیس» هستیم.

وی اضافه کرد: تیس یکی از شهرهای مدرن و فاخر کشور خواهد شد و در این راستا ساماندهی چابهار و مقابله با حاشیه‌نشینی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار را جمع‌آوری کنیم تا مردم در خانه‌های مناسب زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه آهن چابهار به زاهدان بیان داشت: طرح راه‌آهن با وضعیت خوبی در حال انجام است اگرچه در وضعیت کرونایی با مشکلاتی مواجه شدیم اما به یاری خدا قبل از تمام شدن فرصتِ دولت دوازدهم دوبخش این طرح را افتتاح خواهیم کرد و باقیمانده آن تا پایان امسال و نهایتا ابتدای سال آینده انجام خواهد شد و مردم صدای سوت قطار چابهار را خواهند شنید.

وی در خصوص باند دوم جاده چابهار، نیکشهر، کنارک هم تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب، بخش‌های باقیمانده‌ای داشته که از مشهد مقدس تا چابهار است. این بخش‌ها تماما یا در دست مطالعه، اجرا و یا بهره‌برداری است و فکر می‌کنم در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه اضافه کنیم چراکه بودجه عمرانی استان بیش از ۱۰ برابر شده و با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

اسلامی گفت: همین هفته طرح‌های راه‌های روستایی ۳۱ روستا را به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد تومان به همه استانداران ابلاغ کردم که بتوانیم جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار را در اولویت نخست اجرا کنیم، اولیت فراگیر ما روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که با تحقق این مهم، توسعه و محرومیت‌زدایی اتفاق خواهد افتاد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که نقش موثری در فعال کردن کریدور شمال - جنوب و همچنین در انتقال بارهای منطقه اقیانوس هند دارد.

وی افزود: دولت توسعه این بندر را با اراده‌ای که نشان داد به هشت و نیم میلیون تُن ظرفیت رسانده و نکته حایز اهمیت این است که ما در تعاملات و معاهدات بین‌مللیِ دوجانبه و چندجانبه‌ای که با کشورهای منطقه داشتیم شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بریم که بتوانیم ظرفیت ترانزیت را از این بندر افزایش دهیم که مهمترین آن همکاری ایران، افغانستان و هندوستان است.

اسلامی تصریح کرد: مذاکره جدیدی برای یک تفاهم‌نامه چندجانبه‌ با ازبکستان، افغانستان، هندوستان آغاز کردیم که این هم نقش قابل توجه‌ای بر تبالات محور شمال جنوب خواهد داشت.

وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی امروز مدرن‌ترین تجهیزات را دریافت کرده است و مجهز شده تا بتواند به صورت کاملا حرفه‌ای و متابق با استانداردهای بین‌المللی، خدمات بارگیری و تخلیه کشتی‌هارا انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در بحث توسعه روابط و تبادلات با کشور دوست و همسایه «پاکستان» چند گام اساسی را با همکاری وزارت امور خارجه دنبال کردیم که نخستین آن این بود که ما بعد از سال‌ها که فقط یک مرز رسمی داشتیم با عنایت همه مدیران توانستیم مرز دوم رسمی «ریمدان» را پارسال افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: فردا هم با حضور وزیر کشور پاکستان سومین مرز رسمی «پیشین» را افتتاح خواهیم کرد و این مرزهای جدید کمک می‌کند تا با مصوبه جدید که از هیات دولت داریم برای تسهیل‌گری واردات کالا از پاکستان و همچنین بازارچه‌های مرزی که تفاهم‌نامه آن با حضور وزیر خارجه پاکستان که الان در ایران است و همچنین وزیر امور خارجه ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت این اسناد نهایی خواهد شد.

وی افزود: با این برنامه، تبادلات مرزی و رفت و آمدهای تجاری با کشور پاکستان به طور کلی متحول خواهد شد، یعنی هم اضافه کردن ۲ پایانه رسمی برای تبادلات و همچنین ۶ بازارچه رسمی که در سند ذکر شده مورد توافق قرار گرفته به علاوه مصوبه دولت که تسهیلات خاصی را در نظر گرفته کمک می‌کند که ما به سمت یک کار تجاری خوب حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیل‌گری که در مصوبات وجود دارد تبادلات بین ایران و پاکستان را گسترش خواهد داد تا هر دو کشور بتوانند رفاه بیشتری برای مرزنشینان فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.