• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400020100473
  • خبرنگار : 50028

تنقلات و فست فودها سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند

تنقلات و فست فودها سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مصرف غذاهای چرب و شور و هم چنین انواع تنقلات سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می‌شود.

سوری راغبی، با بیان اینکه روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می‌تواند باعث برکات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک باشد، به رسانه‌های گروهی گفت: از آنجا که در ایام ماه مبارک رمضان از نظر فیزیولوژیک تغییراتی ایجاد می‌شود، باید تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که در تغذیه سالم توصیه می‌شود، داشتن نظم غذایی و مصرف وعده‌های غذایی مکرر در روز است، افزود: توصیه می‌شود افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام می باشد.  از مصرف زیاد مواد قندی و چربی ها در این ایام نیز باید خودداری کنیم، مصرف بی رویه مواد قندی، نوشیدنی‌های شیرین و مواد چرب و سرخ شده و مصرف زیاد نمک باعث تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برای مقابله با کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن نوع غذایی که مصرف می‌کنیم اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص وعده سحر تصریح کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد، بدین علت از نظر تغذیه‌ای روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود؛ مصرف مواد غذایی شیرین به ویژه قندهای ساده در وعده سحری توصیه نمی‌شود زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون در ساعات بعدی می‌شود.

راغبی بیان کرد: همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود؛ از مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی خودداری کنید و توصیه می‌شود به جای غذاهای سرخ کردنی از غذاهای آب پز، بخار پز و کبابی استفاده شود.

وی افزود: همچنین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی بدن می‌شود؛ بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند حبوبات و غلات، مغزها مانند بادام و میوه‌هایی مانند موز و غذاهای حاوی فیبر (میوه ها، سالاد و سبزیجات) و مقدار متناسب از مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد معدنی (تخم مرغ، گوشت و لبنیات کم چرب ) استفاده شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: توصیه می‌شود که قبل از شروع سحری و مابین هر وعده غذایی از مصرف آب خودداری شود زیرا باعث اختلال در هضم غذا می‌شود؛ همچنین توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه‌های گازدار، چای پررنگ، قهوه و نمک زیاد پرهیز شود.

آب بدن را حفظ کنید تا کم تر به کرونا مبتلا شوید 

وی افزود: با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می‌تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، در وعده سحر سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود. غذاهای پروتئینی مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله پاچه و هم چنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: به ویژه این مواد در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند؛ به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورش در حجم کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) و یا غذاهای سبکتر (برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند) برای وعده سحر می‌تواند مناسب باشد.

راغبی در خصوص وعده افطار گفت: افطار را بهتر است با کمی آب گرم یا چای یا یک لیوان شیر کم چرب گرم همراه با خرما یا عسل  آغاز کنید؛ از شروع افطار با نوشیدنی‌های خنک خودداری کنید، مصرف شیر گرم، فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. همچنین استفاده از انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم کم روغن منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم بوده و غذای مناسبی برای افطار است.

وی ادامه داد: مصرف آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ دارد و همچنین حبوبات فراوان به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود؛ ضمنا به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه که فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند از مواد غذایی نظیر خرما، کشمش و انواع میوه ها استفاده شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین برای تامین آب مورد نیاز بهتر است بعد از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، بویژه آب را برای جبران کم آبی بدن استفاده کرد؛ به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا ، شله زرد بسیار شیرین و.... در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می‌شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد که در این شرایط بیماری کرونا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

راغبی اظهار کرد: استفاده از سبزیجات اّپز شده نظیر سیب زمینی آب پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی همراه با یک ترکیب پروتئینی با ارزش نظیر  تخم مرغ آبپز،و مقدار کمی کره و دانه مغزهای گردو و بادام  و خرما غذاهای مناسبی برای افطار است.

وی افزود: خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است. خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت؛ تـــوصیه می‌شود که در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود، افزود: مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت‌های چرب به هنگام افطار مناسب نیست.

راغبی ادامه داد: مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود؛ بســـیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نیست؛ لذا برای  برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه ، طالبی و مرکبات و.. استفاده شود.

وی افزود: در وعده‌های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع (سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) استفاده شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می‌شود.

راغبی ادامه داد: از منابع پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز کم چرب ، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود؛ برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین B۱۲ توصیه می‌شود؛ مصرف غذاهای غنی از روی(Zn) )شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی(سحر، افطار و شام) در این ایام نیز توصیه می‌شود.

وی در خصوص  وعده غذایی شام در روزه داری بیان کرد: بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد؛ وعده شام باید شامل تمام گروه‌های غذایی شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها باشد.

فاصله شام تا سحر چه بخوریم؟

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار و نمک زیاد پرهیز شود؛ همچنین از مصرف تنقلات زیاد در فاصله شام تا سحر پرهیز شود چراکه این مواد موجب می‌شود در هنگام سحر بدلیل پر بودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: از ماست کم چرب همراه با سبزیجات و گردو و نان سبوس دار به عنوان یک وعده غذایی سبک و مغذی در وعده شام میتوانیم استفاده کنیم و بهترین زمان مصرف سبزیجات و سالاد در هنگام افطار و  سحر و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C  و پیش ساز ویتامین  A  است، برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

راغبی اظهار کرد: سبزی‌ها و میوه‌ها هم چنین دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند؛ محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است.

وی افزود: دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود؛ به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری کنند؛ لذا توصیه می‌شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود؛ این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

راغبی ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود پس از افطار، سعی کنیم تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می‌شود را روزانه انجام دهیم.

راغبی با بیان اینکه بهتر است در طبخ غذا از روغن‌های گیاهی مایع شامل روغن آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، گردو، کنجد، کلزا که دارای ویتامین E  بوده و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود، استفاده کنیم، یادآور شد: همچنین مصرف چربی‌های حیوانی مانند پیه، دمبه و روغن حیوانی توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.