• جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400021711225
  • خبرنگار : 71616

سواستفاده‌گران هنوز خبر افزایش رسمی قیمت خودرو را نشنیده‌اند

حرکت بازار خودرو برخلاف جهت تصمیم شورای رقابت!

حرکت بازار خودرو برخلاف جهت تصمیم شورای رقابت!

به دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورای رقابت، تصورها براین بود که طبق روال دفعات پیش، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز افزایش یابد؛ چراکه سواستفاده‌گران بسیاری، منتظر چنین فرصت‌هایی هستند تا قیمت خودرو را دست‌خوش نوسان‌های افزایشی کنند؛ اما این بار گویا هنوز خبردار افزایش قیمت رسمی نشده‌اند و قیمت‌ها نسبت به دو هفته پیش نه‌تنها افزایش نداشته که بلکه در برخی محصولات کاهشی هم شده؛ البته دو احتمال برای این کاهش وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، چند روزی است که از تصویب افزایش متوسط ۸.۲ درصد قیمت برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و متوسط ۸.۹ درصد برای محصولات گروه سایپا برای سال ۱۴۰۰ توسط شورای رقابت می‌گذرد.

این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

طی تماس ایسنا، با هر دو خوساز بزرگ مشخص شد که تاکنون، قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده و این امر به هفته آتی موکول شده است. جالب اینجاست که بازار آزاد خودرو نیز هنوز این افزایش قیمت را اعمال نکرده است.

علیرغم اینکه یکی از اهداف این تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی که از سال گذشته آغاز شد و برای سه فصل اول سال نیز اجرایی شد، کاهش فاصله قیمت کارخانه‌ای محصولات و قیمت آن‌ها در بازار اتخاذ شد اما تجربه‌های پیشین اثبات کرد که پس از افزایش قیمت‌های رسمی، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز تکانی افزایشی خورد.  

حتی پس از اعلام خبر احتمال افزایش قیمت مصوب خودروها درب کارخانه برای سال ۱۴۰۰ که در اولین روزهای آغاز فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ توسط رئیس شورای رقابت مطرح شد، دلالان و قیمت‌گذاران بازار آزاد را به تکاپوی افزایش قیمت‌ها کشاند؛ اما اکنون علیرغم اینکه چند روزی (از روز دوشنبه) از اعلام خبر تصویب افزایش قیمت‌ها می‌گذرد، هنوز تاثیری در قیمت خودروها در بازار ایجاد نداشته است.  

بررسی آخرین‌ قیمت‌های ثبت شده در آگهی‌های فروش روز گذشته (پنجشنبه) و مقایسه آن با قیمت‌های اوایل اردیبشهت‌ماه نشان می‌دهد طی روزهای اخیر نه‌تنها قیمت‌ها افزایشی نشده است بلکه نسبت به دو هفته پیش کاهش هم یافته است.

امکان دارد که این موضوع به سبب تعطیلی سه هفته‌ اخیر بازارهای رسمی معادلات به جهت محدودیت‌های کرونایی، عدم اعلام قیمت‌های جدید رسمی محصولات ایران‌خودرو و سایپا، فراگیری بیشتر ویروس کرونا و ظهور کروناهای هندی، آفریقایی و هیبرید هندی-کالیفرنیایی باشد که تمایل به خردی و فروش خودرو حتی به شکل مجازی و از طریق آگهی‌های فروش اینترنتی و البته شاید هم ماه مبارک رمضان باشد و مردم خرید و فروش را به بعد از این ایام موکول کرده‌اند.

قیمت بسیاری از خودروها در بازار به نسبت ۱۴ روز گذشته، کاهشی شده است

بررسی آخرین آگهی‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی معاملات و مقایسه آن‌ها با قیمت‌ها در روزهای نخست اردیبشهت ماه نشان می‌دهد که بطور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۱۸ میلیون تومان هم پیش رفته بود اکنون با حدود قیمتی ۱۹۸ تا ۲۱۰ میلیون تومان یا تیپ ۵ آن که تا ۲۵۵ و ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفت اکنون در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان ثبت قیمت شده‌اند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از محدوده ۳۸۵ میلیون تومان به ۳۷۹ میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو پارس از حدود ۲۱۸ میلیون تومان پایین آمده و به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. پژو ۴۰۵ GLX  همچنان در همان رنج ۱۸۷ تا ۱۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سمند LX نیز از ۱۹۱ میلیون تومان به حدود ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است.

رانا هم از ۲۰۶ میلیون تومان ارزان‌تر شده و مابین ۱۹۹ تا ۲۰۲ میلیون تومان، بسته به دلخواه دارنده خودرو (آگهی‌کننده) قیمت‌گذاری شده است. دنا حدود دو تا چهار میلیون تومان و دنا پلاس هم حدود هفت الی هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر دنا در محدوده ۲۶۶ تا ۲۶۸ میلیون تومان و دنا پلاس در محدوده ۳۴۲ میلیون تومان است. .

علاوه براین‌ها در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز نوسان‌های کاهشی قیمت نسبت به دو هفته گذشته دیده می‌شود. بطور مثال سایپا ۱۱۱ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ از ۱۱۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۰ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم از محدوده ۱۲۴ میلیون تومان به زیر ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

ساینا نیز از ۱۴۸ میلیون تومان به ۱۴۰ تا ۱۴۳ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۳۲ تومان به ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان و تیبا۲ پلاس از ۱۵۵۰ به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان رسیده‌اند.

کوییک دنده‌ای و کوییک R نیز طی دو هفته اخیر نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. در حال حاضر کوییک دنده‌ای حدود ۱۴۵ میلیون تومان و کوییک R در محدوده ۱۵۲ میلیون تومان قرار دارند.

لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد، قیمت‌های رسمی در نتیجه معاملات رسمی در واحدهای صنفی و نمایشگاه‌های رسمی به سبب تعطیلی محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قیمت‌های اعلامی برای محصولات و میزان نوسانات آن‌ها تقریبی بوده و محدوده قیمت‌ها به صورت میانگین اشاره شده است که از بررسی قیمت‌های درج شده در آگهی فروش حاصل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۹:۴۳

اخه قیمت این آهن پاره های بی کیفیت را چقدر میخواین بالا ببرین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۸:۱۶

... 14ماهه ثبت نام ماشین کردم وتا الان 3یار افزایش قیمت بهم خورده وهنوز ماشین بهم ندادن وهمشون ...د هستن آیا خودرویی ‌که هنوز تولید نکردن وبهم ندادن چطوری با تورم نیمه دوم سال 99 محاسبه کردن الان که نرخ ارز وسکه پایین اومده ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۹:۰۲

مردم تازه فهمیدن که قیمت باید بیاد پایین تا بخرن توی این بازار که خرید و فروش انجام نمیشه ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۰

اگه مردم خودمون ماشینهای مخصوصا سایپا رو شده حتی یک میلیون تومن کمتر از قیمت کارخونه به همدیگه بفروشیم واینجوری دیگه کسی از سایپا خرید نکنه ویه سال هم پولش خواب نداره ...سایپا ورشکست میشه ودیگه کسی سمت خرید سایپا نمیره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۲:۵۶

این مصوبه ناعادلانه است چراکه انهایی که مشمول دریافت سود هستند اغلب ثبت نامی های 1398 هستند میزان سود دریافتی بسیار کمتر از افزایش قیمت هست و هیچ وقت سر به سر نمیشود با این شرایط با انکه ما یک سال بیشتر منتظر بوده ایم حالا هم باید پول بیشتری بپردازیم ...با این مصوبات ناعادلانه چگونه جواب خدا را می خواهد بدهد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۲:۵۷

... پارس باید برگردد.به۵۰ملیون چون بیشتر این نمی ارزه در آمد مردم هم کفاف نمیکنه؟ اگر کسی میگیره زندگیش را می فروشد چون مجبوربه تا بتونه یه خودرو از شما بگیره آیا این پول حلال است. ننگ بر شما.تمام گرانیها از خودرو شروع شد .چون دست همین دو خودرو ساز تو کار است .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۵:۰۶

سال گذشته که این شورا و وزیر صمت نرخ ارزبالا رفته هزینه هم بالا رفته، چندین ماهه نرخ ارز کاهش پیدا کرده و بنوعی ثبات داره، حالا بجای کاهش قیمت خودرو میاد افزایش میده ....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۵:۲۴

من پرستار تازه فارغ التحصیلم الانم خوردیم به کرونا همه تعطیلن جز بیمارستان...خواستم بگم 30ماه باید کار کنم تا یک پژو بخرم😂😂😂😂اخ جوووون سی ماه دیگه پژو دارم😍😒

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۷:۵۳

دمتون گرم سایپامردم ایران حقشونه پرایدبشه سیصدمیلیون بشه میخرن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۹:۱۱

سلام من که از۹۸ تا حالا پول واریز کردم ۵ملیون تو ۱۷ماه سود میده بعد ۱۵تومان فقط امسال گران کرده من اگه یک سالکار کنم نخورم میشه ۱۵ تومان خدارو خوش میاد فردای قیامت باید جواب بدن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۹ ۲۱:۵۶

جالب اینجاست خودروسازان از افزایش قیمت 9تا10درصد ناراضی هستند وقتی قیمت خودرو در کارخانه به مدت کمتر از یکسال سه تا چهار بار موشکی بالا میرود مثلا سمند ef7بزینی در تیرماه قیمتش در کارخانه بود 64میلیون تومان اما حالا قیمتش با این وضعیت بالا بردن مجدد قیمت که احتمالا به 120تا130میلیون خواهد بود.بازم ناراضی هستند خودروسازان که ادعا دارند و شعار میدن که به فکر مشتری هستند واقعا جای تأسف دارد