به گزارش ایسنا، دکتر حسین خنیفر، در نشست گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش با حضور مسئولان و مدیران معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در صف و ستاد،با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بر حساس بودن دانشگاه فرهنگیان در قیاس با سایر دانشگاه های کشور نسبت به مسائل سیاسی روز و حضور فعال در انتخابات پیش رو، تاکید کرد.
دکتر خنیفر، پیشرفت و ترقی بشر را مرهون تلاش و کوشش آموزش و پرورش کشور دانست و تصریح کرد: در نظامهای آموزشی فرازنشین، افراد برای فرداهایی بهتر تربیت میشوند. تعلیم و تربیت صحیح نیز انتقال دهنده حس تفاهم و همبستگی به افراد جامعه است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، پویایی و استقبال از تحول با حفظ فرهنگ، اصول و ویژگی ها و قواعد حاکم بر جامعه را از اهم ویژگی های نظام سرآمد برشمرد و گفت: نظامهای پویا با دوری از تکرارها و با ارائه نظریه، برخوردار از حرف نو و دیدگاه خاص هستند.
وی با تاکید بر دوری جستن از راههای رفته، تلاش فرد برای خودیابی را مهم خواند و افزود: سرآمدی به معنای داشتن حرف نو در صنعت، تولید و زمان های بحرانی است.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، حرکت آموزش به سمت مهارت گرایی، اقتباس، ابزارمحوری، تقویت هنرستانها، افزایش جایگاه و مرتبه معلم در سطح جامعه، توجه بیش از پیش به آموزش و کتابهای درسی را از جمله تغییرات اساسی صورت گرفته در نظام آموزشی غرب ذکر کرد و گفت: تئوری پردازی، مطالعه نظامهای پیشرو به صورت سالانه، تغییر محتوا و ایجاد رصدگاه مداوم مطالعات نظام های جهان خصوصا در برنامه های درسی از دیگر تغییرات اساسی انجام شده در این نظام آموزشی به شمار می رود.
دکتر خنیفر، خلاقیت و خودآغازگر بودن را یکی دیگر از ویژگی های مهم نظام های سرآمد اعلام کرد و افزود: تقلید مزمن، میدان ندادن به خلاقیت و نوآوری و تحول، تکرار روش، سستی و کرختی، تکرار سوپاپ های اطمینان، ارائه ندادن نظریات بدیع و نو، تحلیل و پردازش، بی ثباتی مدیریت ها، غلبه نقد بر تئوری، فقدان کانون های ارزیاب در سطح کشور و در اولویت نبودن نظام آموزشی در دولت ها را از عوامل موثر و کاهنده سرآمدی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، وی، اساس توسعه را بر مدار انسان دانست و با تاکید بر پایداری و استواری انسان با آموزش تصریح کرد: آموزش سرآمد جبران کننده فاصلهها است، پلی است که جوامع توسعه نیافته را به جوامع توسعه یافته متصل می کند. برای این اقدام فقط آموزش صحیح موثر است.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، از انسان به عنوان محور توسعه یاد و خاطر نشان کرد: هزینه برای دانش آموز و دانشجو معلم سرمایه گذاری است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش را مخرج مشترک همه کشورهای پیشرفته معرفی کرد و گفت: توسعه منابع انسانی، تضمین کننده توسعه ملی است. چرا که عصر حاضر، عصر پس انداز منابع انسانی است.
دکتر خنیفر، تعهد حرفهای بالا، جرات و جسارت پاسخگویی، همراهی، استفاده از روش های سینرژیک، برخورداری از نظم، مسئولیت پذیری، شکیبایی در آموزش، آشنایی با ایستگاه های رشد در روانشناسی، مورد اعتماد بودن، بهره مندی از تجربیات موازی، مشارکت جویی، جستجوگری، خلاقیت، آموزش مهارت های زندگی و استفاده از روش های جدید را از جمله عوامل اثرگذار برای سرآمد کردن نظام آموزشی کشور اعلام کرد.
انتهای پیام
نظرات