• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400022517114
  • خبرنگار : 71647

اعیاد مسلمانان در آثار نقاشان غربی

اعیاد مسلمانان در آثار نقاشان غربی

هنرمندان غربی در سده های گذشته علاقه فراوانی به ترسیم آداب و رسوم مسلمان داشتند و یکی از جذابیت های کشور های اسلامی برای آنها، جنب و جوش مردم در اعیاد و روزهای شاد و مبارک بوده است.

به گزارش ایسنا الجزیره در گزارشی با بررسی چند تابلو از هنرمندان غربی، با محوریت شادی و عید در میان مسلمانان نوشته است: خاورشناسان غربی پیش از اینکه به استعمار کشورهای خاورمیانه تصمیم بگیرند، هزاران‌تابلو نقاشی با موضوع این‌ منطقه و مردم آن کشیده اند.
این مستشرقان تابلوهای گوناگونی را برای به تصویر کشیدن اعیاد فطر و قربان نیز ترسیم کرده اند. 
بازارهای شلوغ، خرید لباس های نو و رفتن به نماز جماعت، صحنه های پر شور و جذابی را برای نقاشان غربی شکل می داد که منبع الهام‌ بسیاری از آنان تا اواسط قرن‌ بیستم بود.

ادوارد سعید، متفکر فلسطینی، شرق شناسان‌ را به ادامه راه امپریالیسم با ظاهری هنری و ادبی متهم می کرد، در حالی که برخی مانند جان مکنزی معتقد بودند آداب و رسوم خاص مسلمانان و علاقه به فرهنگ و هنر، غربی ها را به شرق می کشاند.

تابلو «بازار شلوغ یافا» یکی از این آثار هنری است که جنب و جوش مسلمانان برای خرید عید را نشان می‌دهد. این اثر در اواخر قرن ۱۹ و  در سال ۱۸۸۷ کشیده شده است. این نقاشی توسط گوستاو بائورنفیند (۱۹۰۴ـ ۱۸۴۸) نقاش آلمانی کشیده است. او از معروف ترین نقاشان شرق شناس آلمانی بود. علاقه زیاد او به شرق باعث شد تا به قدس نقل مکان کرده و تا پایان عمر همان جا بماند.

تابلو نقاشی بازار شلوغ یافا

تابلوی نماز در مسجد سلطان حسن اثر فردریک‌ جودال (۱۹۰۴ ـ ۱۸۲۲)  هنرمند انگلیسی، از معروف ترین تابلوهایی است که نماز عید را به تصویر می کشد. این اثر  در سال ۱۸۷۶ ترسیم شده و نقاش در آن زیبایی های معماری اسلامی را به تصویر کشیده شده است . این هنرمند بارها به مصر سفر کرده بود.

نماز در مسجد سلطان حسن

رودولف ارنست (۱۹۳۲ ـ ۱۸۵۴)، نقاش اتریشی است که در تابلوهای شرقی اش شادی و سرور مسلمانان در اعیادشان را به تصویر کشیده است.
تابلو «نوازنده» اثر اوست که در سال ۱۸۸۶ کشیده شده است. این تابلو دو مرد را که یکی بر تختی نشسته و تکیه داده و دیگری بر زمین نشسته و هر دو درحال نواختن موسیقی هستند را به نمایش می گذارد.

الجزیره در ادامه آورده است: تابلوهای یاد شده مشتی از خروار آثاری هستند که غربی ها در دوران استعمار و پیش از آن از دنیای اسلام و خاورمیانه به ثبت رسانده اند.

متفاوت بودن جهان اسلام با جهان غربی ها، آنان را به این سمت می کشاند؛ گویی که سرما و یخ زدگی اروپا در پی گرمای جهان اسلام بود و آن ها در اینجا دنبال دنیایی متفاوت از دنیای خود و حتی آدم هایی خیرخواه تر و مهربان تر از خود بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.