• پنجشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032720373
  • خبرنگار : 50423

گندمی پاسخ داد

چرا انتخابات شورای شهر اهمیت دارد؟

چرا انتخابات شورای شهر اهمیت دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه اختیارات شورای شهر مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارد و آن‌ها هرروز از نتایج کارکرد شورا بهره‌مند می‌شوند، گفت: مردم می‌توانند با بی‌تفاوتی و تصمیم نگرفتن درمورد این شوراها، باعث انتخاب افرادی شوند که با نظر، نگاه و سلیقه‌شان مخالف باشند و رفتارهایی را در شهر ترویج دهند که خاص یک اقلیت است؛ به همین دلیل انتخابات شورای شهر حائز اهمیت بوده و نهادی محلی با کارکردی غیر سیاسی که تاثیرش بر روی همه شهروندان است، توسط خود شهروندان شهر انتخاب می‌شوند.

بتول گندمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اهمیت انتخابات شوراهای شهر اظهار کرد: انتخابات شوراهای شهر، انتخاباتی است که در آن مردم، نمایندگان خود را برای یک نهاد محلی انتخاب می‌کنند و در یک مدت چهارساله اختیارشان را به آن‌ها واگذار می‌کنند تا در خصوص نحوه مدیریت شهر، تدوین رویکردها در حوزه‌های مختلف مانند میزان فضای سبز، شیوه توجه به حمل و نقل انسان‌محور در شهر، آماده کردن شهر برای همه گروه‌ها و جمعیت‌های مختلف ، تقویت بخش فرهنگی و... تصمیم بگیرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد درباره تاثیر انتخاب شوراها بر زندگی مردم  افزود: اختیارات شورای شهر مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارد و آن‌ها هرروز از نتایج کارکرد شورا بهره‌مند می‌شوند. مردم می‌توانند با بی‌تفاوتی و تصمیم نگرفتن درمورد این شوراها، باعث انتخاب افرادی شوند که با نظر، نگاه و سلیقه‌شان مخالف باشند و رفتارهایی را در شهر ترویج دهند که خاص یک اقلیت است. به همین دلیل انتخابات شورای شهر حائز اهمیت بوده و نهادی محلی با کارکردی غیر سیاسی که تاثیرش بر روی همه شهروندان است، توسط خود شهروندان شهر، انتخاب می‌شوند.

انتخابات شوراها مغفول واقع شده است

وی خاطرنشان‌ کرد: به دلیل اینکه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان بوده و طی این چندسال همواره انتخابات ریاست‌جمهوری بر انتخابات شوراها سایه افکنده‌است، در اکثر مواقع شاهد این هستیم که مسئله انتخاب شوراها مغفول واقع شده و حساسیت‌های لازم برای پرداختن به آن در بین شهروندان ایجاد نمی‌شود، درحالی‌که اگر تصمیم درست در انتخابات شوراها گرفته‌ شود، بسیاری از ایرادات و انتقاداتی که بعضا شهروندان به کلیت حاکمیت، وارد می‌کنند از دلخوری‌هایی شروع می‌شود که از زندگی روزمره مردم نشات می‌گیرد؛ مثل مسائل حمل‌ونقل عمومی ، مشکلات محیط‌زیست ، مسائل حوزه املاک و ساخت و سازها و... .حال اگر شوراها بتوانند این مشکلات را رفع کنند و یا کم کنند مردم می‌توانند نگاه جامع‌تر، وسیع‌تر و با انگیزه بیشتر به انتخابات و سایر مسائل کشور داشته‌ باشند.

گندمی در توصیه‌ به شورای ششم مشهد گفت: آن‌چه که برای شوراها اهمیت دارد، این‌است که بعد رای آوردن، با سرعت بالایی برنامه چهارساله‌ خود را تدوین کنند. نکته دوم این است که مردم خواهان مسائلی چون شفافیت و در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرارگرفتن، هستند که شورا کاملا باید به این مقوله بپردازد.

اعضای شورای ششم نماینده مردم باقی بمانند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: همواره بخشی از قدرت تصمیم‌گیری شورا، تحت تاثیر کانون‌های قدرت‌ دیگر موجود در شهر وجود دارند. در شورای پنجم طی جلسات و گفت‌وگوهایی که با این‌ کانون‌ها داشتیم، درتلاش بودیم که بیان کنیم ما نماینده مردم بوده و نماینده مدیران حاکم بر شهر نیستیم. نمایند مردم باید از حقوق مردم دفاع کند. این مهم است که اعضای شورا تا پایان دوره نماینده مردم باقی بمانند و جانب دیگر بخش‌ها و قدرت‌ها را نگیرند.

شورای پنجم مشهد ضریب موفقیت بالایی داشته است

وی اظهارکرد: مردم در حال حاضر از عملکرد شورای پنجم رضایت نسبی دارند و البته در بخش‌هایی هم شاید دلخور و منتقد عملکرد این شورا باشند. کارنامه ما بی‌عیب نبوده ولی بنا به گفته صاحب نظران، دارای ضریب موفقیت بالایی بوده‌ است. با این حال، اگر عملکرد شورا توسط مردم قابل قبول باشد یا رد نشود، طبیعتا ما باید اشتیاق بیشتری برای تداوم این وضع در مردم ببینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha