• جمعه / ۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400072315888
  • خبرنگار : 71573

حواشی استفاده از شفیعی کدکنی در یک تبلیغ عجیب

حواشی استفاده از شفیعی کدکنی در یک تبلیغ عجیب

در چند روز گذشته یکی از برندهای پوشک بزرگسالان در اقدامی به استفاده از تصویر چهره‌های ادبی و هنری پرداخته و در انتهای مطالبش تبلیغات شرکت خود را آورده که با اعتراض‌هایی همراه شده است.

به گزارش ایسنا، شاید یکی از شگردهای تبلیغاتی استفاده از چهره‌های شناخته‌شده باشد زیرا مخاطب را وسوسه می‌کند اما استفاده نابجا و بدون رضایت شخص نتیجه معکوس دارد، بخصوص وقتی حس سوء‌استفاده از آن چهره به شما دست بدهد.

در چند روز گذشته تصاویری گاه به طنز و گاه همراه با نقد در فضای مجازی دست به دست می‌شد که یکی از برندهای شناخته‌شده پوشک‌ بزرگسالان در صفحه خود در اینستاگرام در اقدامی در هایلات استوری خود با عنوان «انگیزشی» به معرفی چهره‌هایی چون محمدرضا شفیعی کدکنی، علی نصیریان، آهو خردمند و... پرداخته و در انتها نیز تبلیغ برند خود را آورده ‌بود. این اتفاق که تقریبا با سال‌روز تولد محمدرضا شفیعی کدکنی (۱۹ مهرماه) هم‌زمان بود با اعتراض‌هایی از جانب دوستداران و علاقه‌مندان این شاعر و پژوهشگر پیشکسوت و استاد دانشگاه همراه شد که این اقدام را «وقیحانه و دور از فرهنگ» دانسته و خواهان توضیح رسمی این شرکت شدند.

گرداننده صفحه‌ای به نام محمدرضا شفیعی کدکنی در واکنش به این اتفاق نوشته است: «ما بنا را بر این می‌گذاریم که شما شرکت محترم تولیدکننده پوشینه بزرگسال قصد داشتید که بگویید در سنین بالا و سالمندی هم می‌توان تأثیرگذار بود و چه‌ و چه...

اما عرض می‌کنیم که این چند روز سلسله تبلیغات شما که در لایه‌های بعدی‌اش نشان دادن برند و محصولات شماست، بسیاری از علاقه‌مندان به استاد شفیعی کدکنی را ناراحت کرده است. ما در کانال‌های طنز و زرد، تبلیغات شما را با چند جین طعنه و تمسخر دیدیم که دست به دست شده بود.

می‌دانیم که شما قصدتان این نبوده است. اگر قصدتان کار فرهنگی است ما می‌توانیم چندین اولویت فرهنگی در روستاها و مدرسه‌ها به شما معرفی کنیم که تأثیر مثبت آن‌ها صدها برابر این تبلیغات است. تازه اگر حوزه کاری و برندی شما ارتباطی با این امور داشته باشد. اگر قصدتان مباحث انگیزشی است این روش شما نه تنها مثبت نبوده است بلکه بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان را ناراحت کرده و درخواست داشتند واکنشی نشان دهیم که صمیمانه و از سر دغدغه چند سطری برای شما بنویسیم.

منتظر توضیح و جوابیه شما به علاقه‌مندان فرهنگ و دانشجویان و استادان هستیم و مبنای ما نیت اولیه مثبت شما بوده است.

در کدام کشور برند پوشک و پوشینه‌سازش استاد بزرگ فرهنگ و ادبیاتش را معرفی می‌کند؟!»

البته ادمین کانال شفیعی کدکنی هم نوشته است: «بنده شخصاً ایستاده‌ام و کوتاه نخواهم آمد. اگر دیگر در این‌جا چیزی نمانده باشد، هنوز حریمِ اهالی فرهنگ ایران و بزرگانش سرباز دارد.
باید عذرخواهی کنید، حذف کنید و توضیح بنویسید.

ادمین رسانه شفیعی کدکنی (این رسانه مستقل است و استاد محمدرضا شفیعی کدکنی هیچ نظارتی ندارند.)»

این برند پوشک بزرگسالان هم بعد از پاک کردن هایلات خود، از اهالی فرهنگ عذر خواسته و نوشته است: «در پی دغدغه مهربانانه علاقه‌مندان به بزرگان و مفاخر این دیار، ضمن عذرخواهی صمیمانه، اعلام می‌دارد که در ذات محتوای «معرفی مفاخر» به جز احترام به بزرگان که ستون‌های فرهنگی و ایجاد سرزندگی در سالمندان و ستون‌های خانواده هستند، مفهومی وجود نداشته است.

حذف این فعالیت برای احترام به نظر کاربران و پیشگیری از سوءاستفاده غیرهمدلانه دیگری صورت پذیرفت.

استاد عالی‌قدر جناب آقای شفیعی کدکنی از بلندترین قله‌های ادب این مرز و بوم هستند و خواهند بود، قله‌ای که احترام و عزتشان بی‌شک واجب قلبی تک تک ما در ایران، جامعه ادبی و فرهنگی و خانواده ... بوده و خواهد بود.
سایه‌شان بر سر فرهنگ ایران مستدام...»

مالک و صاحب این برند پوشک بزرگسالان نیز در یک بیانیه عذرخواهی عنوان کرده است: پیرو اتفاقات اخیر در خصوص موضوع «‌استفاده از نام مفاخر ایران‌زمین» در صفحه متعلق به این گروه در پلتفرم اینستاگرام (قسمت هایلایت)، با اطلاع و آگاهی کامل از موازین و رویه‌های تجاری مشروع، حقوق مالکیت فکری و نیز حق بر شهرت اشخاص شهیر و نامدار، بدینوسیله با ابراز نهایت تأسف و اندوه خود از وقایع پیش‎‌آمده و نیز با قبول مسوولیت نسبت به کلیه عواقب و آثار سوء برخاسته از پویش انگیزشی این گروه، آمادگی خود جهت جبران کلیه خسارات مادی و معنوی وارده در اثر معرفی این اسامی مبارک در کنار برند خود در پویش مورد اشاره را اعلام می‎دارد. 
بی‌شک این گروه خود را مکلف می‌داند تا با هدف توقف اقدامات آن‌ دسته از اشخاص و پلتفرم‌های مجازی که پویش انگیزشی این گروه را دستمایه تعرض به ساحت نام و شخصیت مفاخر بزرگ ایران‌زمین قرار دادند و نیز ترمیم آثار سوء آن، بلافاصله تمامی قوای خود را بسیج کند. 
این گروه ضمن تأکید بر مسوولیت و مراتب تأسف و ناراحتی خود، هرگونه شائبه قصد و یا انگیزه استفاده تبلیغاتی و تجاری از نام مفاخر ایران‌زمین و نیز هرگونه شایعه مبنی بر استفاده و یا قصد استفاده از نام و تصویر مبارک مفاخر ایران‌زمین در هر مرحله از تولید، بسته‌بندی، عرضه و یا توزیع محصولات متعلق به این گروه را قاطعانه تکذیب کرده و حقوق خود نسبت به این‌ قبیل اتهامات را محفوظ می‌دارد. 
این گروه، به‌عنوان کم‌ترین عضو ایران‌زمین، همواره پاسداشت و حفاظت از نام، عنوان، حریم، حرمت و میراث بزرگان و مشاهیر این سرزمین در هر عرصه‌ای را همچون سایر آحاد جامعه، یک تکلیف و چه بسا یک رسالت برای خود می‌داند و برای نیل به چنین مقصود ارزشمندی، کوتاهی و یا خطای عملکردی خود را صمیمانه می‌پذیرد. 
این گروه بدواً از یکایک بزرگانی که نام مبارک‌شان در این پویش درج شده بود و نیز از جامعه دانشگاهیان، جامعه فرهنگ و هنر، فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان و دوستداران ایشان و همچنین مخاطبان گروه و در آخر، عموم جامعه عذرخواهی کرده و در ادامه، بیش از پیش بر تعهد واثق خود در پیش‌گیری از بروز وقایع مشابه اهتمام خواهد ورزید. 
در پایان این گروه واجب می‌داند تا مراتب امتنان و قدردانی خود از رویکرد مشفقانه و پدرانه مدیر محترم فضای مجازی متعلق به حضرت استاد جناب آقای دکتر شفیعی کدکنی نسبت به خود را ابراز کند. 
کلیه اسامی درج‌شده در پویش انگیزشی این گروه به‌ترتیب حروف الفبا به این شرح بودند: 
سرکار خانم آهو خردمند (هنرپیشه، مترجم) جناب آقای سیاوش دین‌وردی (مسن‌ترین داوطلب کنکور سراسری) جناب آقای دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی (ادیب، نویسنده، شاعر، استاد دانشگاه) سرکار خانم شمسی فضل‌الهی (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده) سرکار خانم مه‌لقا ملاح (معروف به مادر محیط زیست ایران) جناب آقای علی نصیریان (هنرپیشه) و سرکارخانم شیرین یزدان‌بخش (هنرپیشه) 
هرگونه استفاده از اسامی ذکرشده به‌همراه نام گروه زرین‌ رویا و یا هریک از برندها و علائم‌ تجاری متعلق به این گروه، بدون انتشار متن کامل این بیانیه ممنوع بوده و گروه کلیه حقوق خود در این خصوص را محفوظ می‌دارد.

انتهای پیام

پی‌نوشت: بیانیه آخر پس از انتشار گزارش به آن اضافه شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۰۹:۲۸

اینهمه بی حرمتی به مفاخر هنر و ادب در این کشور قابل تحمل نیست!

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۴:۵۱

زمانی که در این مملکت همه چیز پول و رانت می شود و همه معیارها پولکی است یک چنین اقدام کثیف و سخیفی دور از انتظار نیست! کاری تماماً طالبانی است.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۲۰:۲۵

این یک توطئه از پیش تعیین شده است .هیچ شک نکنین

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۰۲:۱۹

ایشان مایه افتخار فرهنگ و ادب فارسی می باشند که تا زمان حیات، باید قدر و منزلت ایشان را بیش از پیش بدانیم و ارج نهیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۰

به مناسبت روز تولد استاد ادبیات ایران جناب دکتر شفیعی کدکنی. *** در طبله ی نهفته ی عطار روزگار بو برده ام که عطر گل توست ماندگار عطری که جان تازه ببخشد به آ دمی بویی که شیشه اش نتوان داشت در حصار گلهای رنگ رنگ دمیده به گلشنت رشک گل همیشه بهار است در بهار آ یینه را به دست قلم داده ای که شد رنگین کمان شعر، ز نور تو آ شکار از فضل توست، کوه دماوند سر بلند جنگل ز سبزی تو به شرم است و استتار دریای ذوق و شوق تو را نیست ساحلی در بحر اشتیاق تو غرق اند بی شمار مغلوب فکر تیغ نو ات، مکتب قدیم با تیر شیوه ی کهن ات نو شود شکار ملا ترینِ مدرسه ی مکتب زمان سر مشق درس عشق تو را میبرد بکار همدرسیان عهد شباب تو در جهان بر کرسی مقدس دین اند و اقتدار آ زاده ای و تکیه به جایی نداده ای ای سرو بوستان ادب باش استوار تا سایه ی تو بر سر ما اوفتد به مهر باشیم ما ز سایه ی دست تو برقرار از کوچه باغ های نیشابور اگر روی آ ید به گوش ازهمه سو نغمه ی هزار گوید تو را ، که میم سرشک است کدکنی کدکن دهد به تربت ما نیز اعتبار عطار کدکنی و شفیعی ست کدکنی شهر ادیب پرور دنیا ست این دیار مُل1 کوه تا به پاست به زیبایی تمام تا روز ،روشن است و شبانگه سیاه و تار نجوای ماست این، که خدایا برای ما میم سرشک را ز بلایا به دور دار محمود خیبری نجوا 1مُل کوه کوهی است در نزدیک کدکن