• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400072517723
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بهبود مهارت‌های خواندن کودکان با کمک نرم‌افزار واقعیت افزوده

بهبود مهارت‌های خواندن کودکان با کمک نرم‌افزار واقعیت افزوده

ایسنا/اصفهان نرم‌افزار واقعیت افزوده بهخوان که در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان توسعه داده شده است، با ترکیب روش‌های آگاهی واج‌شناختی و چندحسی فرنالد، در محیطی شاد و جذاب، روند یادگیری دانش‌آموزان نارساخوان را تسهیل می‌کند.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایسنا، در توضیح این نرم افزار اظهار کرد: این نرم افزار با کمک واقعیت افزوده، محیطی جذاب برای کودک فراهم می کند و روند درمان را بهبود می بخشد.

نسیبه صرامی با بیان اینکه نتایج پژوهش ها حاکی از این است که شایع ترین اختلال در بین دانش آموزان اختلال یادگیری است که به سه نوع خواندن، نوشتن و ریاضی تقسیم می شود، گفت: این اختلالات باعث افت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان شده و به مرور بروز مشکلات فردی و بین فردی بسیاری ایجاد می کند.

وی، یکی از انواع این اختلال ها را اختلال خواندن معرفی کرد و افزود: کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند با وجود برخورداری از هوش طبیعی به درستی قادر به خواندن کلمات نیستند و صداها و کلمات را به جای هم بکار می برند.

این دکتری روانشناسی گفت: اختلال نارساخوانی مربوط به کودکان دبستانی است که در خواندن مشکل دارند و ممکن است به دلیل مشکلات روانشناختی، آموزشی و ژنتیکی و مغزی ایجاد شود.

صرامی با بیان اینکه روش های مختلفی برای درمان این اختلال وجود دارد، تصریح کرد: از جمله این روش ها می توان به بالابردن آگاهی واج شناختی اشاره کرد. در این روش به کودک آموزش داده می شود که کلمه از واج های مختلفی تشکیل شده و کودک یاد می گیرد که کلمه را به واج های سازنده آن تقسیم کند.

صرامی اظهار کرد: اگر تمرکز درمان بر شناخت و آموزش یک کلمه باشد، یادگیری بهتری رخ می دهد و روند درمان سریع تر است.

وی با بیان اینکه در کلینیک های درمانی از روش های سنتی استفاده می شود که یکی استفاده از فلش کارت ها است، توضیح داد: در این روش درمانگر کلماتی را که کودک یاد نگرفته و در خواندن آن مشکل دارد را روی فلش کارت می نویسد و بعد واج های آن کلمه را جدا و با روش های بازی، این کلمات به کودک آموزش می دهد.

مشاور بحث روانشناسی پروژه «نرم‌افزار واقعیت افزوده بهخوان»، تاکید کرد: با وجود اینکه این روش ها موثر و پربازده هستند اما به مرور خسته کننده و تکراری می شود و باعث می شود کودک روش درمان را در نیمه راه رها کند.

صرامی با تاکید براینکه باید روش هایی ابداع کنیم که در کنار یادگیری انگیزه کودک را افزایش دهد، گفت: علاوه بر این، این روش ها باید قابل استفاده در منزل باشد تا یادگیری را تسریع کند.

وی، یکی از این روش های نوین را استفاده از واقعیت افزوده معرفی کرد و افزود: در این نرم افزار ساخته شده در مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان بازی مبتنی بر واقعیت افزوده است، در این بازی برای افزایش جذابیت یک سیر داستانی در نظر گرفته شده است.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: کودک در هر مرحله یک ماموریت انجام می دهد و یک آیتم را به عنوان جایزه دریافت می کند. در این بازی حس های بینایی، شنوایی و لامسه تحریک می شود و با به کارگیری روش چند حسی فرنالد باعث می شود که حداکثر بهبود در کودک رخ دهد.

صرامی اضافه کرد: روند کلی بازی به این صورت است که ابتدا یک کلمه نشان داده می شود و با صدای بلند برای کودک خوانده می شود؛ کودک باید حروف جدا شده کلمه را شناسایی و آن کلمه را بسازد. زمانیکه کلمه ساخته شد، با قرارگیری دوربین گوشی تلفن بر روی کلمه، تصویر سه بعدی از کلمه نمایش داده می شود که کودک حس خوب پیشرفت را تجربه می کند و به ادامه بازی تشویق می شود.

وی با تاکید براینکه در این بازی، کودک متوجه درمان نمی شود و فکر می کند بازی می کند و جایزه می گیرد، تصریح کرد: این نرم افزار قابل استفاده در کلینیک های درمانی است. اطلاعات در نرم افزار ذخیره می شود و در قالب فایل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و میزان پیشرفت کودک سنجیده می شود.

صرامی در توضیح تحقیق این نرم افزار گفت: این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه اصفهان توسط فاطمه بیگی و با راهنمایی دکتر جواد راستی در سال ۱۳۹۹ دفاع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.