• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400072820224
  • خبرنگار : 50046

آسیب های روانی کرونا را چگونه مدیریت کنیم

آسیب های روانی کرونا را چگونه مدیریت کنیم

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره مشاوره و کارشناس بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهارکرد: این روزها خیلی ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند، اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طوفانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می کند و می تواند روی سیستم ایمنی تاثیر منفی گذاشته و بدن را در برابر بیماری ها تضعیف کند.

علیرضا نیکزاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می شود، افزود: برای مثال ممکن است باعث شود مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام های درست و دستورالعمل های علمی را ندیده بگیریم.

نیکزاد ادامه داد: جستجوی مداوم خبر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نامعتبر، عدم اطمینان و بزرگ نمایی خطرات از جمله کارهایی است که فرد مبتلا به اضطراب انجام می دهد و چرخه اضطراب خود و دیگران را بیشتر می کند

وی اضافه کرد: اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بوده اند در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.

نیکزاد با مطرح کردن این سوال که اکنون باید با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری چگونه برخورد کنیم؟ گفت: جهت کنترل اضطراب باید دست هایتان را مکررا بشویید، این راه موثرتری روش برای پیشگیری از بیماری است.

وی با بیان اینکه به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های دانشگاه های علوم پزشکی بگیرید، اعلام کرد: می توانید سوالات خود را از سامانه سلامت به شماره ۱۹۰ بپرسید ونیازی نیست بیش از روزی یک یا دو بار اخبار را چک کنید.

وی با اشاره به اینکه قبل از بازنشر خبر و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید، اضافه کرد: انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل زیاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همه گیر نیست، کشنده ترین بیماری نیز نیست، شاید جالب باشد که بدانید از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا به این بیماری می شوند. دو نفر ممکن است که جانشان را از دست بدهند، در ضمن بعضی از بیماری ها که چندان جدی گرفته نمی شود، مرگ ومیر بالایی دارند، برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سل جان خود را از دست می دهند.

نیکزاد در بخش دیگری از توضیحات خود بیان کرد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید، تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.

وی با بیان اینکه برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید، ادامه داد: با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.

وی توصیه کرد: سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش هایی که قبلا برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید، برای مثال روش های آرام سازی را به کار ببرید، خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید یا هر فعالیت لذت بخشی که شما را آرام می کند.

وی همچنین افزود: اگر احساس می کنید تحت فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده با پزشک، روان پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

نیکزاد توضیحاتی نیز در خصوص بایدها و نبایدها در شرایط پر استرس و بحران ارائه و اضافه کرد:  اکثر رفتارها و واکنش هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران های غیر منتظره از خود نشان می دهند، رفتارهای طبیعی است به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیر طبیعی بودن نزنید.

این مسئول با بیان اینکه از موقعیت هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید، گفت: برای مثال کمتر اخبار را چک کنید و از جمع های پر تنش دوری کنید.

وی خاطرنشان کرد: درمورد نگرانی  واحساساتتان حرف بزنید و از بیان آن ها خجالت نکشید، اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید و بپزیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید.

وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید، تاکید کرد: به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید.

رئیس اداره مشاوره و کارشناس بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه کرد: ورزش کنید و اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل ۲۰دقیقه در روز پیاده روی کنید، از روش های آرام سازی استفاده کنید، در مواقع استرس نفس های عمیق بکشید.

وی تاکیدکرد: در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید، از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید، از مواد یا الکل برای سرکوب حس های منفی استفاده نکنید، در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمی توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حس ها و شرایط خود ندارید به پزشک، روان پزشک یا روانشناس مراجعه کنید، در صورت نیاز به کمک های پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی به مراکز خدمات جامع سلامت؛ درمانگاه ها، بیمارستان ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.