• یکشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400090705190
  • خبرنگار : 71505

یک عضو شورای شهر تهران:

مصوبه توسعه دوچرخه سواری در تهران به فوریت بازبینی شود

مصوبه توسعه دوچرخه سواری در تهران به فوریت بازبینی شود

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه سواری در شهر تهران برای غنی سازی تفریح است و باید در پارک های جنگلی برای آن برنامه ریزی کرد، گفت: طرح استفاده از دوچرخه در پایتخت، طرحی شکست خورده است و مسیرهای آن در خیابان‌ها بلا استفاده مانده و محلی برای تردد حادثه ساز موتور سواران شده است؛ لذا بازبینی این طرح از سوی شهرداری لازم است.

به گزارش ایسنا، سید محمد آقا میری در بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: این تذکر ناظر بر بند هفدهم ماده ۵۵ در مصوبه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران مورخ دوم بهمن ۹۷ است و مصوبه برنامه راهبردی توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران مورخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ است که این مصوبه سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران را در دو سطح نرم افزار و سخت افزاری و با در نظر گرفتن استاندارد ملی مکلف می کند با اجرای بستر، دوچرخه سواری را در سطح تهران عملیاتی کند.

وی افزود: بنده با بررسی مصوبه فوق و همچنین چرایی و پیش فرض های در نظر گرفته شده برای رسیدن به چنین مصوبه‌ای و با مطالعه در مورد  ۲۰ شهر برتر دنیا در حوزه استفاده از دوچرخه که حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد از سفرهای شهری خود را با دوچرخه انجام می دهند لازم می دانم ایرادات به مصوبه فوق را بیان کنم.

وی ادامه داد: از نظر زیر ساخت در کشورهای توسعه یافته در زمینه استفاده از دوچرخه فاصله کوتاه بین خانه تا محل کار یا محل خرید است؛ به طوری که هرکس در صورت تغییر محل کار خود می تواند در اندک زمانی محل زندگی خود را تا محل رسیدن به محل شغل خود تغییر دهد حال آنکه در کلانشهر تهران چه بسیار افرادی هستند که فاصله محل زندگی تا محل کارشان حداقل ۲۰ کیلومتر است و امکان دوچرخه سواری برای شهروندان در چنین مسیر طولانی امکان پذری نیست که البته فاصله بین شرق و غرب تهران حدود ۵۳ کیلومتر است.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:  موضوع بعدی بحث اقلیمی است که نامساعد بودن اقلیم تهران برای دوچرخه سواری در فصل گرما و سرما و تابستان و زمستان، استفاده و سفر با  دوچرخه را بسیار دشوار می کند.

وی افزود: همچنین از نظر توپوگرافی در شهر تهران و  اختلاف ۹۰۰ متری ارتفاع شمال به جنوب  و وجود شیب های تند  در شهر  باعث می شود امکان استفاده از دوچرخه را غیر ممکن سازد.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از نظر پزشکی در هنگام دوچرخه سواری نیاز به تنفس عمیق است  و یک ورزش هوازی است ادامه داد: این در حالی است که  آلودگی هوای تهران که بیش از ۲۵۰ روز در سال در مرز هشدار است، استفاده از این وسیله را غیر بهداشتی تلقی می کند و طبق نظر پزشکان این کار بهداشتی نیست.

آقا میری تاکید کرد: از نظر اقتصادی  نیز در کشورهای پیشرفته به دلیل هزینه بنزین و استفاده از وسیله های بنزینی و حتی حمل و نقل عمومی  هزینه بالایی دارد و خیلی از شهروندان و مخصوصا جوانان  به سمت دوچرخه می روند اما در تهران  چنین شرایطی وجود ندارد و رویکرد اقتصادی ندارد و مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به دلایل  ارائه شده باید گفت که دوچرخه سواری در شهر تهران برای غنی سازی تفریح است و در پارک های جنگلی برای آن برنامه ریزی می‌شود و این مصوبه طرحی شکست خورده است و  مسیرهای آن در خیابان ها بلا استفاده مانده و  فقط فضای خیابان ها را اشغال کرده است ومحلی برای تردد حادثه ساز برای موتور سواران گشته است.

وی از شهرداری تهران خواست با  قید فوریت نسبت به  بازبینی این مصوبه اقدام نموده و نتیجه را به سمع و نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.