• دوشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400090806369
  • خبرنگار : 71647

اختتامیه جشنواره مستند تلویزیونی برگزار شد + معرفی برگزیدگان

طرح تحول صداوسیما بر چه اصلی استوار است؟

طرح تحول صداوسیما بر چه اصلی استوار است؟

رییس سازمان صداوسیما با حضور در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، بر دو اصل «هویت» و «عدالت» تاکید کرد و طرح تحول رسانه ملی را استوار بر این دو اصل دانست.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، دوشنبه، هشتم آذرماه با حضور حمید شاه آبادی (معاون سیما)، محسن یزدی (مدیر شبکه مستند و دبیر جشنواره) و جمعی از هنرمندان، اهالی مستند و اصحاب رسانه در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» با انتشار فراخوان در بخش‌های فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری از خرداد ماه امسال آغاز به کار کرد و امروز ـ دوشنبه ـ هشتم آذر ماه با اجرای محمد دلاوری و معرفی برگزیده ها به کار خود پایان داد.

رییس صداوسیما: مستندساز دیده بان وفادار مردم است

در بخشی از این مراسم که با سخنرانی پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما همراه بود، جبلی خاطرنشان کرد: درباره مستند و در حوزه مستند هرچه بگوییم سخت است؛ اینکه درباره واقعیت سخن بگوییم. چون مستند از واقعیت می گوید و واقعیت بی انتهاست. صحبت کردن درباره مستندسازی دریایی از عمق و مطالب گوناگون و متنوع خواهد بود.

رییس صداوسیما سپس با بیان اینکه دوره جدید رسانه ملی و تحول بر اساس دو اصل «هویت» و «عدالت» خواهد بود، تاکید کرد: هویت محوری و عدالت گستری، دو محوری است که هم نتیجه تاریخ انقلاب اسلامی است که پشت سر گذاشتیم و هم چشم اندازی است به آینده.

او در بخشی از صحبت هایش یادآور شد: چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت در این کشور بزرگ است.

جبلی گفت: آنچه از تقاطع دادن حوزه مستند و شعار جدید رسانه ملی می توان برداشت کرد، این است که مستند به هر دو هدف بزرگ (هویت محوری و عدالت گستری) کمک شایانی می تواند کند؛ چراکه هم نگاه به گذشته پرافتخارمان و نگاه دقیق به هویت ایران دارد و هم نگاه مطالبه گر و روایتگر به حوزه ای که باید عدالت را محقق کند.

رییس صداوسیما اضافه کرد: مستند محدود به یک سرفصل نیست؛ در هنرهای مختلف تجلی پیدا می کند، عکس، فیلم، روایت و هر عرصه ای که چشم انسان فعالیت می کند. مستندساز چشم بیناست و چشم وفادار و دیده بان وفادار مردم و جامعه است. نگهبان صادق که به خوبی می بیند و درک می کند و به خوبی می تواند نمایش بدهد. از این جهت مستندساز جایگاه مقدس و ارزشمندی را در جامعه دنبال می کند.

پیمان جبلی گفت: مقام معظم رهبری چهار جایگاه را برای توصیف رسانه ملی به کار بردند که یکی همان دانشگاه است. یکی آسایشگاه چشم و روح برای بهره مندی از زیبایی ها و واقعیت ها، قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه و آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری. هر چهار جایگاهی که ایشان توصیف کردند، جایی است که مستندساز در آن حضور دارد و فعالیت می کند. هم در نقش صداوسیما به عنوان دانشگاه و پراکندن دانش هم در قرارگاه پراکندن امید و نشاط با جستجو در لایه های امیدبخش زندگی و شاید پنهان و از چشم دور مانده زندگی انسان ها هم در جایگاه آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری.

رییس صداوسیما یادآور شد: چه بسیار مستندسازهایی که جان خودشان را در این راه گذاشتند؛ شهدای مستندسازی که برای مبارزه با امواج فتنه گری دشمن جان خودشان را گذاشتند و یادشان را گرامی می داریم. و هم در جایگاه ارزشمند آسایشگاه چشم و روح و نشان دادن زیبایی ها. بنابراین در هر چهار جایگاهی که مقام معطم رهبری در توصیف صداوسیما گفته اند مستندساز در بطنش قرار دارد و میزبان و صاحب خانه است.

معاون سیما: به نقطه ای رسیده ایم که قدرت انتخاب داریم

در این مراسم همچنین حمیدرضا شاه آبادی ـ معاون سیما ـ خطاب به مستندسازانی که با تلویزیون همکاری می کنند، اظهار کرد: تلاش می کنیم فضا را برای انتشار کار شما فراهم کنیم. به نقطه ای رسیده ایم که امروز قدرت انتخاب داریم؛ بنابراین باید جدول های پخشمان را بازبینی کنیم تا بتوانیم پیش از پیش در این حوزه تاثیرگذار باشیم.

او گفت: جشنواره مستند در پنجمین مرحله بر قله ایستاده است. از آقای یزدی، دبیر جشنواره و داوران تشکر می کنم که کمک کردند پرچم جشنواره همچنان بالا باشد.  
شاه آبادی ادامه داد: قالب مستند از پرنفوذترین قالب ها برای تولید آثر هنری است و خوشبختانه تلویزیون در این سال ها همواره حامی مستندسازان و بالاترین پایگاه برای نشر اثر مستند با فاصله زیاد بوده است. خوشحالیم که از این ظرفیت در برنامه سازی به درستی استفاده می شود اگر چه خیلی کار های بزرگی مانده که باید انجام دهیم.

معاون سیما اظهار کرد: برخی از مستندهای ما به درستی دیده می شود و اثرگذار است و پیام را عمق می بخشد و در دل مخاطب می نشاند. صداقت و راستی و نزدیک بودن به مخاطب در بسیاری از آثار تلویزیونی ما دیده می شود. چیزی که برایمان مهم است، انتخاب نقطه عزیمت درست است. سوژه یابی که شما مستندسازان می کنید کمک بزرگی می کند. باید هر کدام از مستندهای شما بتواند مسئله ای را در ذهن مخاطب باز کند و سپس پرونده اش را ببندد. مسائل و موضوعات و ابهامات کم نیستند. اگر سوژه یابی درست و پژوهش درست کنیم و مساله محور برخورد کنیم طبیعتا آثار ماندگاری خلق خواهیم کرد. تلاش جدی شما در این حوزه همیشه دیده شده و به آن توجه شده است. اگر چه این حوزه نیازمند توجه بیشتر است. ما تلاش می کنیم فضا را برای انتشار کار شما فراهم کنیم. به نقطه ای رسیدیم که امروز قدرت انتخاب داریم؛ بنابراین باید جدول های پخشمان را بازبینی کنیم تا بتوانیم پیش از پیش در این حوزه تاثیرگذار باشیم.

در این مراسم همچنین محسن یزدی، مدیر شبکه مستند گفت: هر جشنواره ای عدد و رقمی دارد. درباره تعداد فیلم و حوزه های فیلم ها که در رسانه ها گفته شده است. اینکه بگوییم امسال از سال های دیگر بهتر بوده که از این ارقام مشخص است. امروز تلویزیون با فاصله در بین مراکز تولید و پخش اول است. امروز ما با اغلب مستندسازهای درجه یک کشور کار می کنیم. اگر  تلویزیون در این حوزه باز هم بتواند بالاتر بیاید، من حس می کنم ما کار خودمان را کرده ایم. هرچقدر برای ساخت یک مستند دستمزد بگیریم و در جشنواره ها موفقیت کسب کنی، اما دیده شدن مستند لطف و فضای دیگری دارد.

تقدیر از ۲ پیشکسوت و یک تقاضا از مدیران

بر اساس این گزارش ایسنا، در جریان مراسم اختتامیه از سعید رشتیان، پیشکسوت سینمای مستند تقدیر شد.

رشتیان با حضور روی سن اظهار کرد: به اینکه عضوی از جامعه محترم سینمای مستند کشورمان هستم افتخار می کنم؛ جامعه ای که با همه مشکلات و تنگناهایش با سرسختی دارد می کوشد. ما مردممان را می شناسیم و با آنها احساس همدلی می کنیم. از مدیرانی که اینجا حضور دارند خواهش می کنم به این مسئله توجه کنند که در سینمای مستند مسئله اصلی دیده شدن است. ما می سازیم تا دیده شویم و ارتباط برقرار کنیم. جدی ترین عرصه برای سینمای مستند در تمام دنیا تلویزیون است. بیشتر از اینکه روی حمایت های تولید که حتما لازم است، تاکید کنیم روی خوب دیده شدن باید توجه کنیم. خواهشم از مدیران رسانه توجه به این نکته است.

مرتضی شعبانی، دیگر پیشکسوت حوزه مستند بود که در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش های مستند نگاری، تک عکس و مجموعه عکس معرفی شدند.
 

** مستندنگاری

ـ نفر سوم بخش مستندنگاری راضیه عباسی برای مستند نگاری "گزارش یک صندوق"

ـ نفر دوم بخش مستند نگاری "احسان رحیم زاده حناچی" برای گزارش "نان در آوردن از باد"

ـ نفر اول "سیده سکینه میرطاهری" برای مستندنگاری "داستان مظلومیت هوبَره"

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستندنگاری با موضوع کرونا به مریم خباز برای گزارش "درد بی دوا" اهدا شد.

بخش تک عکس داوری:

ـ نفر سوم بخش تک عکس  مجتبی اسماعیل زاد
ـ نفر دوم  بخش تک عکس محمودرضا معین پور
ـ نفر اول بخش تک عکس امیر عنایتی

بخش مجموعه عکس داوری:

ـ جایزه سوم بخش مجموعه عکس مهدی محبی پور برای مجموعه عکس "مرگ تلخ پرندگان میانکاله"

ـ نفر دوم بخش مجموعه عکس مجید حجتی برای مجموعه عکس "سکوت زمین"

ـ نفر اول بخش مجموعه عکس محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس "من مرگ را زیسته ام"

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا به "امین نظری" برای مجموعه عکس "کرونا" اهدا شد.

برگزیدگان بخش های مختلف به انتخاب مردم هم چنین معرفی شدند.

ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به بهرام بیات برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم

ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به امین برنجکار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم

ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی اهدا شد به فاطمه صافی تهیه کننده مستند "زندگی لیلا"

ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به "بهمن ابراهیمی" تهیه کننده مستند "قصه آق گُل" تعلق گرفت.

ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی اهدا شد به محمد صادق اسماعیلی، تهیه کننده مستند "آدور"

سپس با حضور بهروز افخمی، الهه نوبخت، ابولقاسم ناصری، وحید چاوش و مهدی آزادی به عنوان داوران بخش تخصصی مستند، به برگزیدگان این بخش هم جوایزی اهدا شد. که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

بخش بهترین فیلمبرداری: بهمن ابراهیمی  و پدرام شبیری برای مستند "قصه آق گُل"

بخش بهترین تدوین: "بابک حیدری"  برای مستند "قطعه ۱۹"

بخش بهترین صدا: "حسین قورچیان"  برای مستند "چشم ها و دست ها"

بخش بهترین پژوهش: "امیر مسعود حسینی"  برای مستند "طاهر"

جایزه ویژه هیات داوران:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه ویژه هیات داوران به "فرهاد وَرَهرام" برای مستند "بازگشت دوباره" اهدا شد.

بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه: "مهرداد خاکی" برای مستند "حاج ابوالقاسم قناد و پسران"

بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: "مهدی زمان پور کیاسری" برای مستند "آسَک"

بخش بهترین کارگردانی مستند بلند: "مهدی بخشی مقدم" برای مستند "خانه ای برای تو"

بخش ویژه کرونا: "مسعود دهنوی" برای مستند "قطعه ۱۹"

جایزه ویژه دبیر جشنواره: "بهمن ابراهیمی" کارگردان مستند "قصه آق گُل" به خاطر تلاش بی وقفه در ثبت تصاویر ماندگار از محیط زیست و حیات وحش ایران

* این گزارش از دقایقی پس از برگزاری اختتامیه منتشر و در جریان مراسم به روزرسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.