• جمعه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400121309818
  • خبرنگار : 60012

«طرح صیانت از فضای طنازی»

طنزپردازی برای روسای ​جمهور سوءسابقه نیست!

طنزپردازی برای روسای ​جمهور سوءسابقه نیست!

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_ طنز روز

فرزین پورمحبی

اخیرا جوی راه افتاده که هر کس می‌خواهد چیزی بار رئیس‌جمهور اوکراین (همین زلنسکی مادرمرده خودمان) کند، با عبارت «کمدین ابله» نطقش را باز می‌​کند و از طنز به عنوان یک خطای انسانی و یا سوءاستفاده ابزاری یاد می‌​کند! لذا این اقدام جهت​‌دار ما را به عنوان یک طنزنویس بر آن داشت که بی‌خود و بی‌جهت توضیحات مبسوطی را برای تنویر افکار عمومی و خصوصی و بالاخره صیانت از فضای طنازی ارائه نماییم که به شرح زیر ارائه می‌​نماییم.

اینکه طنزنویس‌​ها، رویشان به دیوار، کلاه‌​شان پس معرکه و پای​شان در هواست، چیز جدید و غریبی نیست، این‌که دیواری از دیوار طنزنویس​‌ها کوتاه‌​تر نبوده و نیست (حتی دیوار سفارت​خانه‌​ها) شکی در آن نبوده و نیست.

اصولا ما طنزنویس‌​ها پیه این حرفه و حرف‌ها و کرم‌ریختن​‌ها را مانند کرم ضدآفتاب به تن و بدن مبارک​مان مالیده‌ایم. ما با انواع فحش و تهدیدها و اقسام صیانت​‌ها حمام آفتاب گرفته​‌ایم! انواع بلایای طبیعی و سزارینی را که از دوردست​‌ها شوخی شوخی بر سرمان آوار کرده‌​اند بارها و بارها، جدی جدی از نزدیک دیده‌​ایم! در مظان اتهام بودن، برای​مان نوعی عادت شده و داشتن شاکی خصوصی به جرم تشویش اذهان عمومی جرم همیشگی​ وردلمان! به اقتضای کارمان، ساز مخالف‌​زنیم لذا غالبا چندین متحصن ناراضی و یا صنف و قومی از​ خودراضی داریم که در صف مخالفان​مان جا بزنیم! خلاصه در سالی مزین به شعار مانع​‌زدایی، لَنگ نمانده‌​ایم و دربرابر سنگ‌​های جلو پاهای لنگ، لُنگ انداخته​‌ایم! البته خدا را صدهزار مرتبه شکر؛ ناشکری نمی‌کنیم و گله‌​ای هم نداریم از این‌همه انگ، چون همان‌گونه که در بالا گفتیم به این دست از سیخ زدن‌​ها به شدت عادت داریم در حد مرگ. اما این‌​ها را می‌​گوییم برای آنها که ناغافل چیزی را می​‌گویند و نمی‌​دانند ممکن است بعدها در دادگاه علیه​‌شان استفاده شود. بله؛ ما هم می‌​دانیم در عالم طنز، مثل جنگ حلوا پخش نمی‌کنند. اما باید گفت طنز مانند جنگ پدیده‌ای جفنگ نیست و طنازی نوعی خطای انسانی نیست که از آن به عنوان فحش و یا سوءسابقه، استفاده ابزاری شود! خصوصا در خصوص روسای جمهور محترم! پس لطفا کلمه کمدین را (که بزرگترین نشان در بسیاری از کشورها محسوب می‌​شود) قدر و ارج نهیم و از آن به اندازه یک شغل آبرومند معمولی یا حداقل کمی شریف​‌تر از دزدی و اختلاس و سایر مفساد بی​‌ادبی یاد کنیم! بله ما به همین هم قانعیم! همان‌طور که سابقه​‌ای مانند دستفروشی برای یک رئیس‌​جمهور، نه تنها عار نبوده و حتی باعث افتخار است، می​‌شود روی طنزنویسی هم به عنوان فرهنگی‌ترین، عقلانی‌ترین و بالاترین تبلور شکل ادبی و تاثیرگذارترین فرم بیان حساب کرد نه آنکه به حسابش رسید!   

البته سعه صدر جامعه طنزنویسان آنقدر زیاد است که مانند بعضی​‌ها با زدن تق و توقی به حرفه​ و یا رسم و رسومشان‌شان، نق و نوق نمی‌​زنند و بلافاصله به تریج قبایشان برنمی‌​خورد. عمرا آن‌ها با صدور بیانیه​‌ای دست به اعتصاب غذا بزنند چون اصولا اهل هیچ رژیمی نیستند! اما به هر حال بد نیست برخی بدانند که چه می​‌گویند. طنزنویس اهل شکایت‌کشی و دادگاه نیست اگر هم به دادگاه برود به خاطر دفاع مقدس از خودش است. او بدون آن‌که برقصد مدافع سلامت جامعه از فساد است و حرف‌هایش را فقط و فقط در کاغذ سفید می‌زند و بس. 

طنزپرداز غم عالم را در دل انبار کرده و تنها ویترین خنده‌دارش را به روی همگان باز کرده و چنین حرکت فداکارانه‌​ای اصلا شایسته بی‌حرمتی نیست!

پس خلاصه می‌کنیم و می‌رویم رد کارمان:

طنزپرداز مسخره نیست؛ مسخره‌​بازی​‌ها، افکار ابلهانه، توقعات جاه​‌طلبانه و همین بازی‌​های مسخره بزرگان را به سخره می‌گیرد. 

یا حق»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۲۰:۵۷

عالی بود