• چهارشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401101409226
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت(دنا) استان کهگیلویه و بویراحمد با رقابت ۶ گروه نمایشی با معرفی برگزیدگان روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ در یاسوج پایان یافت.

محمد کریم آریا، مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: مولفه هنر درمانی شاید عمری کمتر از ۲۰سال داشته باشد اما مثل یک مرد کهنه کار و با سابقه خیلی زود از کارهای مشابه و کارهایی که با قدمت بیشتر داشت انجام می شد سبقت گرفت

وی افزود: هم اکنون در  هنر درمانی تنها موضوع درمان نیست شاید یک زمانی برای شروع دوستان ما در سازمان بهزیستی موضوع هنر درمانی را با فکر ها و ایده های دیگری شروع کردند اما الان رشد و پیشرفت دیگری پیدا کرد و ماهیت آن تغییر داده شد.

آریا اظهارکرد: در جشنواره تئاتر معلولین از عزیزانی بعنوان داور در این مسابقات دعوت شد که از قدر ترین داورهای کشوری و بین المللی هستند و نشان می دهد که این جشنواره صرفا یک برنامه خشک و خالی نیست وحساسیت اهمیت این برنامه را می رساند

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد هنر درمانی را یک اشتغال و رقابت برای اثبات توانمندی معلولین در نگاه عموم جامعه دانست و خاطرنشان کرد: وجود تعداد بالای هنرمندان توانمند در این حوزه نیاز استفاده از  داوران خبره برای قضاوت و ضایع نشدن حقی را برای ما آشکار کرد.

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

آریا یکی از موثرترین موضوع اثبات توانمندی معلولین توسط  عموم جامعه همین بحث هنر درمانی دانست و تصریح کرد: مکرر در برنامه های تلویزیونی مطرح کردم که درد معلولین، درد معلولیت نیست بلکه تبعیض هست؛ تبعیضی که برخی از مسئولین در راستای وظایف قانونی خودشنان انجام می دهد و باید بدانند معلولین ما نیاز به ترحم ندارند، آنها به جایی رسیدن  که نیاز به حرمت برای توانمندیشان دارند.

وی ادامه داد: دستگاه ها باید نسبت به معلولین ما همانند سایر افراد جامعه خدمت ارائه نمایند و از  جداسازی و تفکیکی جامعه بهزیستی با سایر اقشار جدا خودداری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد سال آتی در برنامه جشنواره تئاتر معلولین گروه داوران  ما در سالن پلاتو سازمان بهزیستی برنامه ها را قضاوت کنند و عنوان کرد: از دکتر قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و مجموعه توانبخشی سازمان بخاطر نگاه ویژه به بحث توانمند سازی معلولین و دادن  قول مساعد به منظور همکاری  جهت راه اندازی سالن پلاتو مرتبط با معلولین و خرید تجهیزات تشکر کرد.

آریا افزود: مانسبت به همه آحاد جامعه مسئولیت داریم و خدمات سازمان بهزیستی صرفا خدمت  به معلولین نیست اما مجددا تاکید می کنم انتظار داریم همکاری و تعامل ویژه سایر دستگاه ها با بهزیستی برقرار شد.

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد پایان یافت

کریم رهیده، معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: از معاون سیاسی و امنیتی استاندار که در  تمامی برنامه ها بهزیستی را  همراهی می کنند و از مدیرکل اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی بخاطر همکاری ویژه با گروه های تئاتر معلولین و مدیرکل بهزیستی که همیشه دغدغه مند در کنار جامعه هدف بهزیستیب خصوص جامعه معلولین قدم برداشته اند، تشکر و قدردانی می کنم.

فاطمه فخری، کارشناس امور هنری معلولین سازمان بهزیستی کشور با حضور در محل اجرای جشنواره در گفت  و گو با روابط عمومی بهزیستی استان گفت: جشنواره تئاتر معلولین برای اولین بار در سال ۸۲ بصورت  بین المللی و با هدف توانبخشی فردی و اجتماعی و تغییر نگرش اجتماعی منجر به مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت برگزار شد و فیستوال ها بصورت منطقه ای ادامه  داشت تا  اواخر سال ۹۸ که شروع دوران سخت بیماری کرونا بود.

وی برداشت جداسازی اجتماعی از تئاتر معلولین را نادرست دانست و اظهارکرد:  اکثر گروه های نمایشی تلفیقی از افراد سالم و دارای محدودیت می باشد؛ و درواقع  هدف ما استفاده از هنر نمایش برای تعاملات فردی و خصوصا اجتماعی است و اصلی ترین موضوع در این فیستوال ها برای توجه به شرایط توانخواهان در طراحی ها و زیرساخت های لازم می باشد و استفاده از داوران مطرح کشوری برای رفع نقاط ضعف و  حرفه ای کردن ساختار  تئاتر های نمایشی توانخواهان است.

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

کیان دهراب پور، مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: حدود ۱۴۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه سلامت داریم با خدمات رایگان و بیمه سلامت استان این آمادگی را دارد  تمامی  معلولین و خانواده هایشان را  بصورت رایگان بیمه کند.

وی در دومین جشنوراه تئاتر معلولین که  عموم شرکت کنندگان از جامعه بزرگ معلولین بودند گفت: اگر  در بین خانواده و دوستان کسانی هستند که  از هیچگونه بیمه درمانی برخوردار نیست باید تک تک شما واسطه ای شوید میان ما و افراد نیازمند  بیمه سلامت تا بتوانند از  خدمات تخفیف  ۹۰ درصد بستری و ۷۰ درصد سرپایی استفده نمایند.

دهراب پور اظهارکرد: قبلا ۹ خدمت توسط بیمه سلامت تعیین شده بود تا از تخفیف بیمه سلامت برخوردار شوند اما به برکت نظام و دولت سیزدهم این مورد  به ۵۹خدمت رسیده و ما در جلسه ای که با اداره کل بهزیستی داشتیم حدود ۱۱هزار نفر از  افراد تحت پوشش به تهران معرفی کردیم تا بعد از نشان دار شدن بتوانند از تخفیفات  ویژه  خدمات مختلف ما استفاده کنند

مدیرکل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای افراد دارای مشکلات بینایی، گفتار درمانی، حرکتی؛ شنوایی این فرصت فراهم شده تا از تخفیفات ما استفاده کنند درحالی که تا قبل از ارائه طرح های ما  هزینه های درمانی توانبخشی بسیار زیاد بود و ما هچنان  از بهزیستی انتظار داریم تمامی مراکزی که مرتبط با کار توانبخشی جامعه هدف هستند را برای بستن قرارداد با بیمه سلامت هدایت کنند تا خدمات آنان را برای ارائه رایگان به جامعه هدف بهزیستی خریداری کنیم.

دهراب پور تصریح کرد: کسانی از ابتدای سال ۱۴۰۱کارهای درمانی انجام داده اند و می توانند جدا از بیمه پایه و تکمیلی مابقی هزینه ها  که پرداخت شده؛ هرچه سریعتر  با ارائه مستندات هزینه کرد به  اداره رسیدگی به اسناد اداره کل بیمه سلامت بالای ۹۰ درصد پول را دریافت کنند.

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

همچنین قطب‌الدین صادقی، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر سینما، تلویزیون و داور دومین جشنوراه تئاتر استانی افراد دارای معلولیت"دنا"نیز در این مراسم گفت: از تمامی هنرمندان بزرگی که در این حوزه دست به قلم شدند و از شما مسئولین که در این شرایط دشوار اجتماعی و سیاسی خلاقیت را رها  نکرده  و همچنان به کار اصلی که تولید و پاسداشت فرهنگ و هنر هست  وفادار مانده اید سپاسگزارم .

وی داوری در دومین جشنواره تئاتر استانی افراد دارای معلولیت(دنا) را فراتر از انتظار دانست و افزود: در بسیاری از موارد کیفیت از هر نظر بازی ، متن، کارگردانی، طراحی صحنه و تمامی جهات از کار حرفه ای ها بهتر بود  که برمی گردد به زیبایی شناسی کار و استفاده از  مفاهیم بزرگ و انسانی که از یک زبان فرهنگی شاسته برخوردار بوده و قدرت تاثیر در مخاطب دارند.

این کارگردان و داور مطرح  کارهای ارائه شده در جشنواره را  تاثر گذار دانست و اظهارکرد:  هرگز نباید فراموش کرد کاری که در حوزه فرهنگ می شود، جوایز و تقدیرهایی که بدست می آوریم  برای میدان دادن به خودخواهی ها نیست  بله برعکس با رسیدن به این درجه از پختگی در فکر و هنر، باید فروتن تر و فهیم تر از گذشته ادامه داد و روی سخنم تنها با هنرمندان توانمند و توانخواه نیست بلکه روی سخنم با تمامی هنرمندان حرفه ای سراسر کشور می باشد.

صادقی توهین و بی حرمتی به جامعه هنرمند معلول را توهین به تمامی هنرمندان کشور دانست تاکید کرد: هیچکس حق ندارد از هیچ منظری با هیچ منطقی هنرمندان معلول را تحقیر کند یا دست کم بگیر . این معلولان عزیزان، برادران و خواهران  ما هستند که توانسته اند  در پرتو این هنر به یک اعتماد به نفس دوباره دست پیدا کنند و با کسب حرمت اجتماعی،  داوری عوامانه را تبدیل به یک احترام کردند.

وی هدف اصلی از اجرای این جشنواره ها را ایجاد و گسترش مهربانی و تفکرات انسانی دانست و تصریح کرد: هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت در ذات خودش یک مفهوم ارزشمند یعنی امید درون خود دارد و این خلاقیت اجازه نمی دهد یاس و ناامیدی بر ما چیره شود  و برای حفظ این روحیه در درجه اول مسئولین می توانند با حمایت و فراهم کردن شرایطی  به تقویت و رشد این روحیه کمک نمایند و درجه بعدی اصراری هست که هنرمندان توانخواه  بر توانمندی خودشان دارند و این ارزشمند و قابل احترام هست.

صادقی داور دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت (دنا) بیان کرد: نکنه بسیار مهم نتایج این جشنواره این هست که درست یا غلط می تواند می تواند  انگیزه ای شود برای کارهای آتی و  برای من و دوستانم مایهه مباههات هست که هنرمندانی همه شریف و انسان و مهربان همه خلاق یک فرصتی فراهم آوردند که ما مثل اعضای خانواده همدیگر را ببینیم  و با چهره هم تجدید دیدار کنیم و از اوضاع و احوال فرهنگی و روحی همدیگر با خبر شویم.

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

به گزارش ایسنا، آراء هیئت داوران دومین جشنواره تئاتر استانی افراد دارای معلولیت «دنا» استان کهگیلویه و بویراحمد به شرح زیر است؛

بخش پوستر و بروشور:
رتبه اول: هیئت داوران در این بخش انتخاب نداشتند.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به «جمال الدین موسوی»، طراح پوستر نمایش پیک نیک در میدان جنگ اهدا شد.

رتبه سوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به یاسر خالقی طراح پوستر و بروشور نمایش هفت خان اهدا شد. 

در بخش گریم و ماسک

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به «مسلم بزرگ زاده »، طراح گریم نمایش دروغگو دشمن همه است اهدا شد.

رتبه سوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به خانم زهرا داوودی و طاهره عبدلپور طراح گریم نمایش پیک نیک در میدان جنگ اهدا شد.

در بخش طراحی و ساخت عروسک

جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱ میلیون تومان به طراح و سازنده عروسک های نمایش هفت خان /خانم سمیه فرخی اهدا شد.

بخش موسیقی:

رتبه اول: هیئت داوران در این بخش انتخاب نداشتند.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به «مجید بیضایی و و مصطفی لاهوتی »، آهنگساز نمایش دروغگو دشمن همه است اهدا شد.

رتبه سوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به ترکان فرامرزی آهنگساز نمایش آلزایمر اهدا شد.

بخش طراحی لباس:

رتبه اول: .جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱ میلیون تومان به سمیه فرخی طراح لباس نمایش هفت خان اهدا شد.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به «ملکه حسینی مطلق »، طراح لباس نمایش پیک نیک در میدان جنگ اهدا شد.

رتبه سوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان مریم شروانی طراح لباس نمایش دروغو دشمن همه است اهدا شد.

بخش طراحی صحنه:

رتبه اول: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به وحید محمدخانی طراح صحنه نمایش قبر کن اهدا شد.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به «خانم ملکه حسینی و آقای میثم مرادی »، طراح صحنه نمایش پیک نیک در میدان جنگ اهدا شد.

رتبه سوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به فرشته حافظی طراح صحنه نمایش آلزایمر اهدا شد.

بخش بازیگری:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزارتومان از دو بازیگر خردسال نمایش آلزایمر(ملیکا بهزادیان) و نمایش دروغگو دشمن همه است (علی موسوی ) قدردانی کرد.

بازیگر همراه زن:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰۰ هزارتومان به خانم مریم شروانی برای نمایش دروغو دشمن همه است اهدا شد.

بازیگر همراه مرد :

رتبه اول: جایزه این بخش شامل تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و ایزه نقدی به مبلغ ۱ میلیون تومان به آقای پوریا خردمند برای نمایش پیک نیک در میدان جنگ اهدا شد.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰۰هزارتومان به آقای افضل خرمی برای نمایش هفت خان اهدا شد.

رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزارتومان به آقای یاسین نجاتی برای نمایش هفت خان اهدا شد.

رتبه اول جایزه بازیگر زن دارا اختلال بینایی :

رتبه اول: جایز ه این بخش شامل تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خانم ناهید علی پور برای بازی در نمایش دروغگو دشمن همه است؛ اهدا شد.

 جایزه بازیگر مرد دارا ی اختلال بینایی :

رتبه نخست : جایزه این بخش شامل تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای مجتبی مرتضوی برای بازی در نمایش دروغگو دشمن همه است اهدا شد.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰۰هزارتومان به آقای مسلم بهزادی برای نمایش هفت خان اهدا شد.

رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزارتومان به آقای صالح الماسی برای نمایش آلزایمر اهدا شد.

 جایزه بازیگر زن دارای اختلال شنوایی :

رتبه نخست : جایزه این بخش شامل تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خانم لیلی صادقی برای بازی در نمایش آلزایمر 

 جایزه بازیگر مرد دارای اختلال شنوایی:

رتبه نخست: جایزه این بخش شامل تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای عادل چک زاده برای بازی در نمایش پرواز

 بازیگران مرد دارای اختلال ذهنی:

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بطور جداگانه از بازیگران نمایش هفت خان قدردانی کرد (۱:رحمان بختیاری/۲:فرزاد خیراندیش/۳: فرهاد تقوی )

رتبه دوم : جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰۰هزارتومان به آقای حمید کوهگرد برای نمایش هفت خان اهدا شد.

رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزارتومان به آقای کریم کریمزاده برای نمایش هفت خان اهدا شد.

 بازیگر زن دارای اختلال جسمی حرکتی:

رتبه نخست: جایزه این بخش شامل تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خانم نرگس رضوانی برای بازی در نمایش آلزایمر اهدا شد.

رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰۰هزارتومان به طاهره عبدال پور برای نمایش پیک نیک در میدان جنگ اهدا شد.

رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزارتومان به خانم زهرا بوستانی برای نمایش دروغگو دشمن همه است اهدا شد.

 بازیگر مرد دارا ی اختلال جسمی حرکتی:

رتبه نخست : هیئت داوران در این بخش نیز دو برگزیده دارد که جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بصورت جداگانه به آقایان "محمدمرادی آزاد بازیگر نمایش قبرکن و آقای مسلم بزرگ زاده بازیگر نمایش پیک نیک در میدان جنگ" اهدا شد.

رتبه دوم : جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰۰هزارتومان به صورت جداگانه به آقایان میثم مرادی برای نمایش پیک نیک در میدان جنگ و ابوذر آفریدون برای نمایش آلزایمر

رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزارتومان بصورت جداگانه به آقایان فضل اله باقری / و حمید ویسی برای نمایش هفت خان

رتبه اول نانیسم:

جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا شد به علی امامی  بازیگر نمایش قبر کن

کارگردانی :

رتبه نخست : جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی  به آقای اردشیر جهانشاهی کارگردان نمایش پیک نیک در میدان جنگ

رتبه دوم : هیئت داوران در این بخش دو برگزیده دارد  که جایزه این بخش شامل لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی 700هزارتومان بصورت جداگانه برای کارگردان نمایش هفت خان آقای یاسر خالقی و کارگردان نمایش آلزایمر سرکار خانم یسنا حافظی فر

رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 500 هزارتومان به مسلم بزرگ زاده  کارگردان نمایش قبرکن 

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد با معرفی برگزیدگان پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد پایان یافت

دومین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت کهگیلویه و بویراحمد پایان یافت

نمایش های برگزیده:

هیئت داوران به اتفاق آراء سه نمایش نمایش قبرکن به کارگردانی آقای مسلم بزرگ زاده، نمایش پیک نیک در میدان جنگ به کارگردانی اردشیر جهانشاهی و نمایش آلزایمر به کارگردانی خانم یسنا حافظی فر را بدون اولویت برای شرکت در جشنواره منطقه ای معرفی می کند.

به گزارش ایسنا، داوران دومین جشنواره تئاتر استانی افراد دارای معلولیت(دنا) دکتر قطب الدین صادقی، آرش دادگر و دکتر حمید کاکاسلطانی بوده اند.

گفتنی است که مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر استانی افراد دارای معلولیت «دنا» امروز ۱۴ آذرماه با حضور مدیرکل بهزیستی استان، معاون سیاسی و امنیتی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل بیمه سلامت، داوران مطرح کشوری و بین المللی با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در یاسوج برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha