• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401102013044
  • خبرنگار : 71415

پرو ورود مورالس به خاکش را ممنوع کرد/ کشته شدن ۱۷ تن در مرگبارترین روز اعتراضات

پرو ورود مورالس به خاکش را ممنوع کرد/ کشته شدن ۱۷ تن در مرگبارترین روز اعتراضات

پرو ورود اِوو مورالِس، رئیس جمهور سوسیالیست سابق بولیوی به خاک خود را ممنوع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مورالس این تصمیم را به عنوان حمله‌ای با هدف انحراف افکار عمومی از نقض‌های حقوق بشری دولت فعلی پرو محکوم کرد.

اقدام دولت پرو در ممنوع کردن ورود مورالس به همراه هشت بولیویایی ناشناس دیگر به خاکش در پی چند هفته اعتراضات مرگبار در پرو علیه دینا بولوارته، رئیس جمهور جدید این کشور صورت می‌گیرد. بولوارته بعد از برکناری سریع پدرو کاستیلو، رئیس جمهور سابق پرو در ماه گذشته میلادی روی کار آمد.

تلاش کاستیلو برای منحل کردن غیرقانونی کنگره پرو در آستانه رای گیری در این کنگره برای استیضاحش، بحران سیاسی جدیدی را در این کشور حوزه آمریکای جنوبی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان، به راه انداخت. او کمتر از دو سال پر فراز و نشیب را در این سمت سپری کرد.

وزارت کشور پرو در بیانیه ای اعلام کرد، شهروندان بولیویایی با هدف اجرای فعالیتهای سیاسی، نقض قوانین مهاجرتی و تضعیف امنیت ملی طی روزهای اخیر وارد این کشور شدند.

مورالس، یکی از برجسته‌ترین چپگراهای آمریکای لاتین علنا از کاستیلو انتقاد کرده و سرنگونی او و بازداشتش را غیرقانونی خوانده بود.

این رهبر بومی بولیوی برای مدت ۱۴ سال تا سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس جمهور این کشور خدمت کرد و بعد از برگزاری یک انتخابات مورد مناقشه و اعتراضاتی گسترده از این سمت استعفا کرد.

مورالس روز دوشنبه در توئیتر به تصمیم مقامات پرو در ممنوع کردن ورود او به خاک کشورشان واکنش نشان داد.

او نوشت: حالا آنها برای منحرف کردن افکار عمومی و شانه خالی کردن از مسئولیت خود از بابت نقض شدید حقوق بشری برادران پرویی به حمله به ما رو آورده‌اند.

او تصریح کرد، نمی‌تواند درگیری‌های سیاسی را با "اخراج، ممنوعیت یا سرکوب" حل‌وفصل کرد.

آلبرتو اوتارولا، نخست وزیر پرو کمی بعد از اعلام این ممنوعیت، مورالس را بابت دامن زدن به ناآرامی در کشورش مقصر دانست.

او به خبرنگاران گفت: ما از نزدیک نه فقط رفتار مورالس بلکه همچنین رفتار کسانی که با او در جنوب پرو همکاری می‌کنند را زیر نظر داریم. آنها در دامن زدن به وضعیت بحرانی بسیار فعال بوده‌اند.

چند روز پیش وزیر دفاع پرو نیز خارجی ها را متهم به دامن زدن به اعتراضات تفرقه برانگیز در کشور خود کرد.

پس از برکناری کاستیلو و بازداشتش به اتهام دامن زدن به شورش، هزاران معترض به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای بولوارته، آزادی کاستیلو، تعطیلی کنگره، و یک قانون اساسی جدید شدند.

در حالی که کاستیلو همچنان در بازداشت موقت پیش از محاکمه قرار دارد، بیش از ۲۰ نفر در اعتراضات اخیر که هفته گذشته پس از وقفه موقت به خاطر تعطیلات از سر گرفته شد، کشته شدند.

دفتر حقوق بشر پرو روز دوشنبه اعلام کرد، دست کم ۱۷ نفر در درگیری با پلیس در جنوب این کشور کشته شده و مرگبارترین روزاعتراضات برای مطالبه برگزاری انتخابات زودهنگام و آزادی کاستیو رقم خورد.

هنری ربازا، یکی از مقامات وزارت بهداشت درحوزه شهر پونوی پرو، به کانال تلویزیونی دولتی "تی وی پرو" گفت، درگیری ها در جولیاکا، شهری در نزدیکی سواحل دریاچه تیتیکاکا در منطقه پونو در جنوب پرو رخ دادند و این درگیری‌ها همچنین ۶۸ مجروح بر جای گذاشت. به گفته این مقام این وزارتخانه، حداقل دو نوجوان در بین کشته شدگان هستند.

اسماعیل کورنیخو، مدیر بهداشت منطقه ای پونو، به رادیوی محلی آر.پی.ی گفت که برخی از اجساد دارای جراحت ناشی از اصابت گلوله بودند.

با وقوع این تلفات اخیر، مجموع تعداد کشته شدگان درگیری های ضد دولتی با نیروهای امنیتی پرو از زمان آغاز اعتراضات اخیر بعد از برکناری و دستگیری کاستیلو در اوایل دسامبر به ۳۹ نفر رسید.

ربزا همچنین به تلویزیون پرو تی.وی گفت که ۲۸ افسر پلیس مجروح شده و امکان خارج ساختن آنها فرودگاه جولیاکا ایجاد نشده است. آلبرتو اوتارولا، نخست وزیر پرو گفت که هزاران معترض سعی کرده‌اند به فرودگاه حمله کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha