• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102415899
  • خبرنگار : 30147

ترشیز برای عبور از گردنه سخت بحران گاز در آماده‌باش

ترشیز برای عبور از گردنه سخت بحران گاز در آماده‌باش

ایسنا/خراسان رضوی طی چند روز اخیر در پی اعلام هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر کاهش شدید دما و بارش برف و باران، شاهد سرد شدن همه شهرهای خراسان رضوی بودیم.

سرما و کاهش دما منجر به تشکیل ستاد مدیریت بحران و به کارگیری تدابیر لازم در خصوص بارش برف و انسداد معابر و جاده‌ها و تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و به تعویق افتادن امتحانات دانش آموزان و دانشجویان و دور کاری ادارات و جلوگیری از قطع گاز مشترکین خانگی به دلیل افت فشار گاز و مدیریت مصرف سوخت در واحدهای صنعتی، سالن‌های ورزشی، تکایا، حسینیه‌ها و... شده است.

در شهرستان‌های منطقه ترشیز از جمله کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ هم ستادهای مدیریت بحران به صورت جداگانه تشکیل و تدابیر لازم نیز اتخاذ شد.

استفاده از سوخت جایگزین در واحدهایی که گازشان قطع شد

در همین خصوص فرماندار کاشمر در گفت و گو با ایسنا از تشکیل ستاد بحران برای جلوگیری از قطع گاز در این شهرستان خبر داد و گفت: برای پایداری فشار گاز و جلوگیری از قطع گاز مشترکین خانگی طی چند روز گذشته مصرف در واحدهای صنعتی، سالن‌های ورزشی، تکایا و حسینیه‌ها مدیریت و بعضاً در برخی موارد گاز واحدهای صنعتی، استخرها، مرغ داری‌ها قطع شد.

امیر دایی صراف با بیان اینکه در تمامی واحدها و اماکنی که گاز قطع شد، سوخت جایگزین مورد استفاده قرار گرفت، خاطرنشان کرد: برای مدیریت فشار شبکه گاز خانگی، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا هم تعطیل اعلام شد.

وی همچنین عنوان کرد: جایگاه‌های گاز سی‌ان‌جی شهرستان تعطیل و نانوایی‌ها به سوخت جایگزین مجهز شده‌اند، همچنین چند حسینیه به وسایل گرمایشی با سوخت جایگزین تجهیز و در آماده‌باش هستند تا در صورت لزوم و نیاز به اسکان اضطراری بتوانیم به مردم ارائه خدمت نماییم.

رییس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کاشمر از آماده‌باش بخشداران و دهیاران در روستاها و ماشین‌آلات دهیاری‌ها برای خدمات‌دهی در سطح روستاها و انجام برف‌روبی و یخ زدایی معابر و راه‌های روستایی خبر داد.

وی تأکید کرد: برای ادامه روند پایداری در شبکه گاز خانگی نیازمند همکاری همه مردم عزیز با رعایت الگوی مصرف و دمای استاندارد ۱۸ الی ۲۱ درجه در منازل هستیم.

گاز صنایع غیر ضروری قطع شد

فرماندار بردسکن هم در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: قبل از اینکه با افزایش سرما و بارش برف مواجه شویم جلسات ستاد بحران تشکیل و تمهیدات و تدابیر لازم در شهرستان اتخاذ شد.

علی دهقان‌زاده اظهار کرد: با آغاز بارش‌های برف، برودت هوا تمامی اعضاء عضو ستاد مدیریت بحران در آماده‌باش کامل در آمدند و ضمن هماهنگی‌های لازم با استان تمهیدات لازم برای تأمین سوخت دوم مورد نیاز شهرستان برای مواقع اضطراری انجام شد.

وی گفت: از همان ابتدا تمامی هشدارهای لازم به مردم داده شده و خوشبختانه با درکی که از اهمیت موضوع داشتند تاکنون مشکلی در خصوص گاز شهرستان نداشته‌ایم.

فرماندار بردسکن عنوان کرد: اگرچه با افت طبیعی فشار گاز در شهرستان مواجه هستیم اما در حال حاضر مشکل خاصی نداریم، تاکنون اصناف و بازاریان همکاری بسیار خوبی داشتند به طوری که خودشان از ساعت ۱۹.۳۰ برای صرفه‌جویی تعطیل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باوجود پراکندگی روستاها اما برای تأمین نفت و گازوئیل آن‌ها مشکلی نیست، بحمدالله هنوز گاز هیچ کدام از مشترکین خانگی در شهر و روستای شهرستان بردسکن قطع نشده است.

دهقان‌زاده با بیان اینکه گاز مرغداری‌ها و برخی تولیدی‌ها قطع و سوخت جایگزین در اختیارشان قرار داده شده است، گفت: برای رستوران‌ها و غذاهای بیرون بر و ... تدابیر لازم اتخاذ شده است.

وی همچنین عنوان کرد: سیلندر و کپسول گاز مورد نیاز معادن تأمین و گاز صنایع غیر ضروری با همکاری خودشان قطع شده است.

قطع گاز تمامی انشعابات غیر خانگی و غیر ضروری

فرماندار خلیل‌آباد نیز در همین خصوص به ایسنا گفت: به محض اعلام هشدار نارنجی هواشناسی در خصوص کاهش دما و بارش برف و باران، جلسات ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل و تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی بارش برف، انسداد معابر و جاده‌ها و کاهش دما و افت فشار گاز اتخاذ شد.

سید مسعود یاوری افزود: هرچند با بارش برف مشکلی برای شهرستان ایجاد نشد و مدیریت لازم صورت گرفت اما در حوزه افت فشار گاز که ناشی از مصرف استان و کشور بود تا چهارشنبه شب مشکل خاصی نداشتیم ولی از روز پنج‌شنبه با افت فشار گاز مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: برای حفظ پایداری شبکه گاز بخش‌هایی مانند جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها قطع شدند، روز پنج‌شنبه فشار گاز به پایین‌ترین حد خود رسید به طوری که هر لحظه امکان قطع گاز مشترکین خانگی وجود داشت.

فرماندار خلیل‌آباد عنوان کرد: برای جلوگیری از قطع گاز منازل مسکونی تمامی انشعابات غیر خانگی و غیر ضروری و تمامی مراکز تجاری‌ را برای پایدار نگه داشتن شبکه خانگی قطع کردیم.

وی اذعان کرد: هرچند با پیگیری‌ها و تدابیر اتخاذ شده خوشبختانه فشار گاز افزایش یافت و اکنون از شرایط پایدار و مناسبی در منطقه برخورداریم ولی اقدامات لازم برای قطع احتمالی گاز پیش بینی شده است.

یاوری گفت: اطلاع رسانی‌های مورد نیاز در تمامی روستاها و شهرهای منطقه برای ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز صورت گرفته و همچنین لوازم گرمایشی غیر گازسوز تهیه شده تا در صورت قطع گاز شهروندان مشکلی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در هر روستا یکی از مساجد و در شهر دو مدرسه آماده و تجهیز شده‌اند تا در صورت قطع گاز بتوانیم شهروندان را اسکان دهیم، همچنین نفت و گازوئیل مورد نیاز در شهرستان ذخیره‌سازی شده و آمادگی نسبی برای مقابله با این موضوع را داریم.

فرماندار خلیل‌آباد با بیان اینکه در سطح شهر عمده نانوایی‌ها به سوخت دوم مجهز شدند و هشدارهای لازم داده شده است، از شهروندان خواست همان‌گونه که تاکنون همکاری خوبی را با ستاد مدیریت بحران شهرستان داشته‌اند در صرفه‌جویی بیشتر و پایدار نگه داشتن شبکه گاز تلاش کنند.

تشکیل ۲۸ ستاد بحران روستایی

فرماندار شهرستان کوهسرخ هم در گفت و گویی از تشکیل ستاد بحران و اخذ تصمیمات لازم برای حفظ پایداری شبکه خبر داد و گفت: اگر چه با تدابیر اتخاذ شده در شهرستان مشکل خاصی نداریم اما برای ضرورت صرفه‌جویی بیشتر به طور مداوم از بلندگوهای مساجد در روستاها و فضای مجازی هشدارهای لازم به خصوص رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از گازگرفتگی اطلاع‌رسانی می‌شود.

شرف‌الدین شیرازی افزود: در حال حاضر معادن و مدارس شهرستان تعطیل و اصناف طبق دستورالعمل‌های صادر شده از ساعت ۲۰ باید تعطیل کنند، همچنین واحدهای اقامتی را هم تعطیل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به تمامی مرغداری‌ها هشدارهای لازم برای ضرورت تأمین سوخت جایگزین داده شده است، عنوان کرد: سوخت مورد نیاز برای شهرستان تهیه شده و در این خصوص مشکلی نداریم.

فرماندار کوهسرخ از فعالیت ۸۳ نانوایی خانگی در شهرستان خبر داد و گفت: به تمامی نانوایی‌ها هشدارهای لازم داده شده تا در صورت بحرانی شدن شرایط از آمادگی لازم برخوردار باشند.

وی افزود: برای ۲۸ روستای شهرستان ۲۸ ستاد بحران روستایی ایجاد کرده‌ایم که تاکنون جلساتی را برای اخذ تدابیر لازم برگزار نموده‌اند.

شیرازی عنوان کرد: به دلیل برودت هوا و کاهش شدید دما، شاهد یخ‌زدگی بسیاری از لوله‌ها و مخازن روستایی و کنتورهای آب هستیم که احتمال ترکیدگی آن‌ها است.

در شرایطی که بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف کشور با کاهش شدید دما و به تبع افت فشار گاز مواجه هستند صرفه‌جویی سراسری برای عبور از روزهای سرد زمستان بیش از پیش ضروری است.

می‌طلبد مشترکان گاز با نگاه داشتن دمای مطلوب اتاق‌ها بین ۱۸ تا ۲۲ درجه، درزگیری درها و پنجره‌ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، استفاده از برچسب انرژی با راندمان بالا در استفاده از وسایل گازسوز و استفاده از پرده‌های ضخیم در جلوی پنجره‌ها برای جلوگیری از ورود هوای سرد و خروج هوای گرم برای عبور از این بحران تلاش کنند.
امید که با تلاش مردم عزیز و دقت کافی در مصرف گاز همه هم‌وطنان از نعمت گاز در این ایام فصل سال برخوردار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha