• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401102416467
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی۲۴دی؛ اعدام و واکنش ها/ پشتیبانی دولت از نیروی انتظامی

اخبار سیاسی۲۴دی؛ اعدام و واکنش ها/ پشتیبانی دولت از نیروی انتظامی

«اعدام علیرضا اکبری» «ضرورت وجود نهاد اعتراضی در کشور» «سفر امیرعبداللهاین به سوریه» از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در بیست وچهارم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا،‌ حکم اعدام علیرضا اکبری به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس، اجرا شد.

علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی طی سال های اخیر از طریق ارتباط با شبکه های جاسوسی و اطلاعاتی به ویژه MI۶ خیانت های بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده بود.

ساعاتی پس از اعلام اجرای حکم اعدام او، نخست‌وزیر انگلیس با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر  واکنش نشان داد و ضمن اینکه این این اقدام را بی رحمانه و بزدلانه توصیف کرد، نوشت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-انگلیسی متحیر شده است. 

واکنش مقامات انگلیس به اعدام اکبری ادامه پیدا کرد تا جایی که در توییتی دیگر وزیر امورخارجه انگلیس هم آن را وحشیانه خواند و تاکید کرد که این اقدام مستحق محکوم کردن به شدیدترین شکل ممکن است و بی پاسخ نخواهد ماند و یاد من با خانواده علیرضا اکبری است.

جیمز کلورلی همچنین در صفحه توییترش اعلام کرد که انگلیس دادستان کل ایران را تحریم کرده و مدعی شد: تحریم امروز او تاکیدی بر انزجار ما از اعدام علیرضا اکبری است. 

و اما ایران هم در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس ازجمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ظهر امروز سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض کشورمان نسبت به  اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به دولت انگلیس منعکس و خاطرنشان کرد که دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد و حمایت ناموجه و شیطنت آمیز از عامل جاسوسی با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست.

واکنش های دیگر در پی اعدام علیرضا اکبری را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

واکنش مداخله‌جویانه واشنگتن به حکم اعدام علیرضا اکبری

احضار کاردار ایران در فرانسه

****

امروز همچنین گفت و گوی تفصیلی ایسنا با احمد نادری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی که با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به سوالات خبرنگار ایسنا پاسخ داده بود، منتشر شد.

در بخشی از این گفت و گو به ناآرامی های کشور در چندماه اخیر بعد از فوت «مهسا امینی» اشاره شد و نادری بر ضرورت وجود یک نهاد اعتراضی تاکید کرد و گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران به نهاد اعتراض نیاز داریم؛ نهاد اعتراض شامل فراهم کردن شرایط کنش اعتراضی برای شهروندان معترضی است که می‌خواهند در چارچوب نظام اعتراض خود را بیان کنند.

این نماینده تهران در مجلس همچنین با ابراز تاسف از اینکه  اقشار مختلف مردم به خصوص فرودست در حاکمیت صدا ندارند، افزود: این خطرناک است؛ باید کسانی این اقشار را در حاکمیت نمایندگی کرده و صدای آنها شنیده شود لذا وجود نهاد اعتراضی در کشور امری ضروری و لازم است؛ در اعتراضات اخیر هم این مساله را دیدیم.

در گفت و گویی دیگر با یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس هم به به وضعیت اینترنت در سطح کشو پرداخته شد.

جلال رشیدی کوچی با اشاره به اینکه در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد که تا آرام شدن فضای جامعه دو پلتفرم مسدود شود، گفت: از نظر من اکنون زمان آن رسیده است که رفع مسدودیت شود چرا که فضای جامعه آرام است. تعبیر بنده این است که فیلترینگ به شیوه کنونی، همان باتون در فضای مجازی است. اینکه ما می گوییم شبکه های اجتماعی خارجی را فیلتر کرده و در پلتفرم های داخلی تبیین انجام می دهیم، خوب است اما در پلتفرم های داخلی برای چه کسی می خواهیم تبیین انجام دهیم؟

****

پس از انتصاب سردار احمدرضا رادان به فرماندهی کل انتظامی کشور، صبح امروز در دیداری که سردار رادان با رئیس جمهور داشت، بر پشتیبانی دولت از نیروی انتظامی تاکید شد.

سید ابراهیم رئیسی این انتصاب را بیانگر تعهد، کارآمدی و تجارب ارزشمند ایشان در مدیریت و هدایت نیروهای خدوم انتظامی دانست و آمادگی دولت را در جهت پشتیبانی از نیروهای خدوم انتظامی کشور اعلام نمود.

****

وزیر امور خارجه کشورمان هم امروز بعد از سفر خود به بیروت، برای دیدار با مقامات سوریه، راهی دمشق شد و مورد استقبال فیصل مقداد، وزیر خارجه این کشور قرار گرفت و سپس به همراه او راهی کاخ ریاست جمهوری سوریه شد و با بشار اسد دیدار و رایزنی کرد.

در دیدار حسین امیر عبداللهیان با بشار اسد ، طرفین در مورد آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کردند.

****

در ادامه انتقادات شدید مقامات ایران نسبت به استفاده برخی مقامات ارشد عراقی از نام جعلی (خلیج ع.ر.ب.ی) در حاشیه برگزاری مسابقات فوتبال میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بصره، امروز هم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در گفت وگویی که با خبرنگار شبکه دویچه وله در حاشیه سفرش به آلمان داشته بار دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه دویچه وله که نام خلیج ، فارس است یا عربی مدعی شد: «کشورهای خلیج عربی» این یک واقعیت است و نمی‌خواهیم وارد این مسأله بشویم که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال آفرینی کنند!

السودانی در  بخش دیگری از این گفت و گو روابط کشورش با ایران را مثبت و متمایز توصیف و تاکید کرد که بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان سعودی تلاش می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۱۹:۱۰

باسلام "در پلتفرم های داخلی تبیین انجام می دهیم، خوب است اما در پلتفرم های داخلی برای چه کسی می خواهیم تبیین انجام دهیم؟ "اصل ملت خودمان است.