• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۱:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401110402568
  • خبرنگار : 71021

هزینه حج چقدر است؟

هزینه حج چقدر است؟

دامنه هزینه حج تمتع در کشورهای مسلمان از ۳۰۰۰ تا فراتر از ۱۰۰۰۰ دلار پیش‌بینی شده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اما تخمین زده است هزینه تقریبی حج برای زائران ایرانی حدود ۱۵۰ میلیون تومان شود.

به گزارش ایسنا، سازمان حج و زیارت هنوز به طور رسمی هزینه کامل هر نفر در حج تمتع ۱۴۰۲ را اعلام نکرده و نسبت به اعلام تقریبی آن واکنشی نشان نداده و این مبلغ را هنوز تایید نکرده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در آبان‌ماه امسال، پیش از امضاء تفاهم‌نامه حج ایران و عربستان، پیش‌بینی کرده بود هزینه حج بر هر زائر ایرانی حدود ۱۲۰ میلیون تومان تمام شود.

سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هفته پیش گفته بود: قیمت نهایی حج هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه‌ها واحد نیست، در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه‌های هر یک متفاوت است.

این سازمان اما اعلام کرده است هیأت دولت، تخصیص ارز ویژه به حج ۱۴۰۲ با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تصویب کرده و با بانک مرکزی نیز برای انتقال ۲۵۰ میلیون دلار به عربستان، توافق شده است.

بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت قرار است حج ۱۴۰۲ "دو نرخی" شود؛ چرا که از ۸۷ هزار و ۵۵۰  نفر سهمیه حج ایران، ۳۷ هزار نفر در اولویت قرار دارند که سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کرده و هزینه حج را پرداخت کرده و پول آن‌ها با ارز ۹ هزار تومان تبدیل شده و به بانک مرکزی سپرده شده است. این افراد در آن سال به دلیل همه‌گیری کرونا از سفر حج باز ماندند که سازمان حج و زیارت به آن‌ها وعده داده بود اگر انصراف ندهند و پولشان را پس نگیرند، هم نوبتشان محفوظ می‌ماند و هم آن ارز ۹ هزار تومانی.

حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ چندی پیش هم، درباره پرداخت هزینه مابه‌تفاوت این افراد که سال ۹۹ هزینه ثبت‌نام کرده‌اند، گفته بود: هنوز نمی‌دانیم عربستان بابت خدمات چقدر هزینه دریافت می‌کند، اگر آن هزینه افزایش نیابد، این افراد با همان هزینه قبلی اعزام می‌شوند، اما اگر هزینه خدمات در عربستان افزایش پیدا کند، مابه‌تفاوت آن را از زائران می‌گیریم.

هزینه حج معمولا شامل خدمات ویزا، حمل‌ونقل هوایی، داخلی، ‌اقامت، غذا، بیمه و درمان و پزشکی، چادرهای منا و عرفات و دیگر امکانات و خدمات حج، رفاهی و عمومی است. با آن‌که عربستان با پایان همه‌گیری کرونا، برخی هزینه‌ها را بویژه در بخش بیمه در عمره کاهش داده است، ‌اما هنوز درباره کاهش هزینه‌ها در حج اعلامی نشده است.

بنا بر آخرین اعلام وزارت حج و عمره عربستان، هزینه حج امسال برای "زائران داخلی و محلی عربستان" از ۳۹۸۴ ریال سعودی (۱۰۶۰ دلار) آغاز می‌شود. گران‌ترین بسته با اسکان زائران در برج‌های شش گانه منا در نزدیکی جمارات تا ۱۱۴۳۵ ریال قیمت دارد. وزارت حج عربستان همچنین پرداخت هزینه حج را برای شهروندان خود در سه قسط امکان‌پذیر کرده است.

هزینه سفر حج گذشته که مشمول محدودیت‌های کرونا شده بودند و فقط حدود ۳۹ هزار نفر از ایران در آن شرکت داشتند، ۴۵ میلیون تومان بود. درحالی‌که نخست این مبلغ ۳۷ میلیون تومان تعیین شده بود، اما در آستانه حج تمتع، سازمان حج و زیارت از افزایش هزینه‌ها در داخل عربستان تا ۳۰۰ درصد خبر داد که قیمت حج را از ۳۷ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان رساند. رییس سازمان حج و زیارت گفته بود حج ۱۴۰۱، آخرین حج ارزان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۴:۳۴

سلام،تنها راه کم کردن هزینه های حج، جلوگیری از صرف هزینه‌های زائد دفاتر حج وزیارت استان‌های، چون از قرار معلوم حج و زیارت کرمان در هفته گذشته تور کیش گردانی برای کارکنان خود نموده، رسانه محترم لطفاً بررسی نمایید.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۷:۵۲

با سلام شرکت مرکزی کارگزاران خودش را اعزام کرده ویک شرکت خصوصی است و ربطی به سازمان حج و زیارت ندارد خواهشا هر مطلبی را منتشر نکنید این مطلب بکلی کذب است

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۹:۴۳

هر کس که توان مالی دارد یکی از سرایط استطاعت و تشرف را دارد و باید پرداخت و مشرف شود البته کمی تدبیری و بی تدبیری مسیولین حج و زبارت هم بر مشکل مشتاقان به تشرف افزوده است که اگر لازم باشد بطور مبسوط اعلام میکنم که اگر به ان عمل میشد امروز مستطیع این دغدغه رانداشت و دولت هم خیالش راحت بود

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۸:۱۱

سلام راهکارش چیست راهکار خود را ارائه دهید .ممنون م.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۰۰

سلام قرارنیست بنده ۱۶سال قبل به حج تمتع ثبت نام کرده امسال جهت تشرف به حج خانه وکاشانه خودرا فروخته بعدا آواره شود .این اصلادر دین ما درست نیست .چرا ۱۵۰ میلیون تومان. مسئولان فکری بحال بیچاره‌ها نمیکنن. فقط به راحتی چندین قیمت تعیین میکنن .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۱۰

توروخدا به این راحتی ۱۵۰میلیون اعلام نکنین .اگه ثبت نام با مدیریت انجام می‌شد اعزامهای حج به وقت خودش میشد مردم اینقدر درفشار نبودن .چرانباید ثبت م‌نامیهای سال ۱۳۹۹ مابه تفاوت پرداخت نکنن ؟اگه دولت تخفیف میده باید به همه تخفیف بدهد .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۴:۲۵

اگه قراره ما۱۵۰ تومن بدیم دولت هم باید سود پولمون که ۱۵ساله خوابیده رو عادلانه تعیین کنه با اون پول دراون زمان چندتا سکه میشد خرید؟ لطفا روهوایه مبلغی رو نگیدفکراقشارضعیف رو بکنید

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۳۲

اگه قیمت حج اینجوری کمرشکن بشه بعدازچندسال پشت نوبت بودن باید فیش حج را امحا کنیم .بعد بگیم خدایا عوامل زمین وزمان نذاشت بعدازچندسال انتظار به زیارت خانه ات بیاییم .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۱:۰۴

به نظر من بعداز چند سال انتظار بخاطر هزینه های گزاف در حق افرادی که چند ساله در نوشتند بی انصافی ممکنه اکثر افراد انصراف بدن

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۳:۰۲

چرا بعد ۱۵ الی ۲۰ سال انتظار اخرش باید ۱۵۰ میلیون هم پول بدی . آیا ارزش پول ما پهن شده یا بی تدبیری مسئولین . عربستان ۱۴۰۰ دلار اضافه کرده ۱۵ درصد هم ارزش افزوده . باز مبلغی که هر زائر به سازمان حج برای اعزام بده نباید ۱۵۰ میلیون تومان بشه . همین شده که طرف بعد ۲۰ سال اخرش به خاطر همین مبلغ مجبور به فروش فیش خودش کرده . تو این اقتصاد و بی ارزشی پول مملکت ۶۰ الی ۷۰ میلیون فیش داره میفروشه . اتفاقا بهترین کارهم میکنه . از کجا بیاره ۱۵۰ میلیون هم بده اعزام بشه . هزینهای برگشت از حج رو بخواهیم ور نظر بگیریم . یک زائر باید ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون هزینه کنه .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۶:۵۳

با سلام بنده به مسبولین ذیربط پیشنهاد میکنم یا نرخ ارزحج را کاهش دهند و یا حداقل مبلغ 150 میلیونی را در قالب وام از زائران دریافت کنند. با این شرایط قشر متوسط و ضعیف قادر به شرکت در این مراسم واجب معنوی نخواهند شد و چه بسا انصراف دهند با تشکر

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۸:۰۳

مشتاقان برای حج در فقرا بیشتر از اغنیا است..... لطفاً برای ما قشر متوسط به پایین برای زیارت خانه خدا یارانه بدهید چه بسیار افراد با ارز یارانه ای به سفرهای اروپا و مالزی و.... رفته‌ و ما در صف انتظار حج مانده

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۱:۲۶

سلام لطفا بگید ایااتباع افغانستان که در ایران هستند می توانند به مکه مکرمه عزام شوند

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۵:۰۲

سلام. یکی از راههای کاهش هزینه جلوگیری از اسراف در غذا و لوازم بهداشتیه. من ۱۴۰۱ مشرف شدم. تو این زمینه به شدت اسراف میشه. مورد دیگه گاهش مدت سفره.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۷:۰۸

من در سال ۹۹ استطاعت داشتم . و پول من را همین دولت بی ارزش کرد . و اگر نتوانم بروم یقه اینها را روز آخرت میگیرم .

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۷:۵۹

اللهم انک عفوا کریم تحب العفو فاعفو عنی، الله نصيب ماهم بگردان

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۶ ۱۵:۲۳

سلام شوهرمن سال قبل مشرف شدن منم موندم تابچه هام تنهانباشن وامسال برم ولی واقعا بااین گرونی حج منم نمیتونم برم خداخوشش نمیادما قشرمتوسط اینجوری اذیت کنید اینجوری که شمامیگیدحج هم میشه براپولدارا وما بایدبرازیارت خانه خداتوحسرت بمیریم

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۶ ۲۳:۲۵

خدا قسمت کنه آزاد میخرم وخانمم که مشرف هست

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۷ ۰۸:۳۹

سلام..من فیش 95تومان خریدم بعد150تومان ازکجا بیارم لطفا کمک کنیدتامردم به خانه خدا برن لطفا لطفا

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۹ ۰۸:۵۶

سلام اینها بااعلام این مبل‌قها مردم به مرگ میگیرن که به طب راضی بشن وقتی کسی ۱۵ ساله پول داده حالا دوباره چرا باید پول بده مقصر کسانی هستند که بامدیریت غلط باعث بی‌ارزشی پول کشور شده اند انشااله خدا ازمقصرین نگذره انشاالله

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۹ ۱۵:۳۰

سلام خدمت شما اگر من و شوهر م بخایم طواف حج کنیم هزینه حج ما به پول افغانی چند میشود لطفا پاسخ دهید